رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: بسیاری از کشورهای منطقه با توجه به فضای جدید به وجود آمده در ایران چشم به دریافت سهمی از اقتصاد ما دارند و ما معتقد هستیم که می‌توانیم با شرکای تجاری در توسعه روابط اقتصادی و بالا بردن حجم روابط گام برداریم.

تلفنی** لزوم توسعه روابط تجاری با کشور سنگاپور/ تمایل کشورهای منطقه به دریافت سهمی ازاقتصاد ایرانبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در دیدار به هیأت تجاری سنگاپور با اشاره به اینکه سنگاپور از کشورهای هدف تجاری و صنعتی و سرمایه‌گذاری است، اظهار داشت: ایران و سنگاپور رابطه طولانی دارند و در طول چند سال گذشته به دلیل محدودیت و مشکلاتی از قبیل تحریم‌ها، حجم روابط اقتصادی و مبادلات تجاری ما کاهش یافته است.

وی افزود: از آنجایی که در حال حاضر با فضای جدیدی روبرو شدیم و دولت جدید تعاملات سازنده با دنیا دارد آینده متفاوت از گذشته را می‌بینیم و امیدواریم دریچه جدید بر روابط تجاری ما و سایر کشورها باز شود.

شافعی تصریح کرد: بسیاری از کشورهای منطقه با توجه به فضای جدید چشم به دریافت سهمی از اقتصادی ایران دارند و ما معتقد هستیم که می‌توانیم با شرکای تجاری مان در توسعه روابط اقتصادی و بالا بردن حجم روابط گام برداریم

وی خطاب به هیأت تجاری سنگاپوری از قانون جدید سرمایه گذاری خارجی خبر داد و گفت: در این قانون جدید سرمایه‌گذاری خارجی توجه جدی به جلب مشارکت شرکای خارجی شده و ممانعت‌های گمرکی و مالیاتی قابل توجهی پیش بینی شده است.

شافعی تصریح کرد: در حال حاضر شرکای ایران تا 100 درصد سرمایه‌گذاری را می‌توانند در ایران به تنهایی انجام دهند و نیز جهت انتقال سود هیچ ممانعتی وجود ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر نقش تأثیرگذار ایران در اقتصادی منطقه گفت: همسایگی و هم مرزی با 15 کشور همسایه موقعیت کاملا ویژه‌ای را برای ایران فراهم کرده و حضورایران نفوذ ما در بازار منطقه امکانات قابل توجهی را برای مناسبات دو و چندجانبه ایجادکرده است.

وی افزود: ایران بر بازار 350 نفری اطراف خود تأثیرگذار است که این می‌تواند فرصت مناسبی برای برنامه‌ریزی‌های همکاری‌های چندجانبه برای کشورها باشد و سنگاپور نیز می‌تواند از این فرصت بهره ببرد.

رئس اتاق بازرگانی ایران گفت: در طور سال‌های گذشته ما با کشور سنگاپور در پروژه‌های مختلفی مشارکت داشتیم و نیز روابط خوبی در تعمیرات  کشتی داشتیم که باید این همکاری‌ها توسعه بیابد.

به گفته شافعی ایران به لحاظ ترانزیت از موقعیت استثنایی برخوردار است که همکاری با سنگاپور و برنامه ریزی برای این امر می‌تواند منجر به افزایش حجم ترانزیت شود.

وی ادامه داد: در زمینه‌های فناوری اطلاعات، پتروشیمی، خودرو، تجهیزات ساختمانی و توریست در گذشته همکاری‌هایی میان ایران و سنگاپور وجود داشته که می‌تواند در آینده توسعه یابد.

وی در ادامه با اشاره به سفر اخیربه سنگاپور گفت: مذاکراتی جهت تسهیل مبادلات تجاری میان ایران و سنگاپورانجام شده و در زمینه تسهیل نقل وانتقال پول نیز دو بانک ایرانی اعلام همکاری کردند و تقاضای ما این است که مذاکرات قبلی مجددا مورد تجدیدنظر قرار گیرد چرا که تسهیل نقل و انتقال پول لازمه توسعه روابط اقتصادی است.

وی ادامه داد: همچنین موافقت‌نامه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های مشترک در دستور کار دو کشور قرار گرفته که امیدواریم مجددا در دستور کار قرار گیرد و اجرایی شود.

شافعی در ادامه از ارائه پیشنهاد گمرک ایران به کشور سنگاپور جهت تسهیل تجارت خبر داد و گفت: ما منتظر نتیجه و جواب از سمت کشور سنگاپور هستیم.

وی تصریح کرد: کشور سنگاپور می تواند نقطه اتصال ما به کشورهای آس آن باشد و نیز ایران نیز به لحاظ موقعیت‌ خاصی که در کشورهای عضو اکو دارد می‌تواند زمینه‌های همکاری سنگاپور با این کشورها را فراهم  کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: با توجه به موقعیت جدید و آینده روشن و روابط بین‌الملل پیش روی ایران استفاه از این فرصت‌های جدید برای ما بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار