معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از ابقا 150مجمتع آموزش شهری در کل کشور خبر داد.

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، اشاره به تعطیلی برخی از مجتمع‌های آموزشی اظهار کرد: یافته‌های پژوهشی  پژوهشگاه تعلیم و تربیت در سال گذشته نشان می‌‌دهد که مجتمع‌ها منطق با دستورالعمل‌ کمیسیون‌ها و آیین نامه‌های مصوب شده تشکیل نشده است.

وی افزود:‌ سال گذشته با ارسال دستورالعملی اعلام کردیم مجتمع‌های آموزشی که منطبق با ضوابط نیستند به مدارس عادی تبدیل می‌شوهند که در حال حاضر 150مجتمع آموزشی شهری از مجموع 2500مجتمع باقی مانده‌اند.
 
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: آ‌یین نامه مصوب شورای عالی آ‌موزش و پرورش شرایط و اهدافی برای این مجتمع‌ها تعیین شده که از آن جمله می‌توان به نزدیک شدن مجتمع‌ها و استفاده و به اشتراک گذاشتن امکانات و منابع درون مدرسه اشاره کرد.

زرافشان با اشاره به اینکه در عمل برخی از این مجتمع‌های آموزشی شرایط و ویژگی‌های نام برده را نداشتند افزود: در برخی از این مجتمع‌ها شرط انتخاب مدیران مدارس تحت پوشش توسط مدیر مجتمع اتفاق نیفتاد و به همین جهت مدارس از آن  انتصاب مدیریتی برخوردار نشدند.

وی همچنین گفت:‌  یافته‌های پژوهشگاه تعلیم و تربیت بخش‌نامه را تهیه کرده که بر اساس آن مجتمع‌های آموزشی که دارای استانداردهای مصوب هستند می‌توانند به کار خود ادامه داده و مابقی به م درسه عادی تبدیل می‌شوند.

زرافشان در خصوص مجتمع‌های آموزشی روستایی عنوان کرد:‌ تعداد مجتمع‌های روستایی بسیار است و در حال حاضر اکثر مدارس روستای تحت پوشش مجتمع‌ها قرار دارند به جز مدارسی که به جهت فاصله یا عدم دسترسی امکان قرار گرفتن آنان در قالب مجتمع نباشد.

وی ادامه داد: مجمتع‌های روستایی نیز همانند مجتمع‌های شهری کم و بیش دارای اشکالاتی هستند به عنوان مثال در هنگام تاسیس مجتمع‌ها مقرر بود مدیر مجتمع بتواند در مدارس تحت پوشش خود نظارت کند که برای تحقق این امر هزینه ایاب و ذهاب یا سوخت آن نیز در نظر گرفته شده بود اما به دلیل محقق نشدن این امکانات مدیر مجتمع  نتوانست وظایفی دکه در قانون برای او  تعیین شده را به طور دقیق انجام دهد بر همین اساس در حال جمع بندی دو پروژه مطالعاتی در خصوص مجتمع‌های روستایی هستیم تا هر آن چه در قانون برای این مجتمع‌ها تعریف شده را بتوانیم محقق سازیم.
 
زرافشان تاکید کرد:‌ تجمیع فیزیکی چند مد رسه به هیچ وجه مشکل گشا نیست بلکه تحقق اهداف در قانون در خصوص این مجتمع‌ها می‌تواند مشکلات را برطرف سازد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال تداوم نداشتن طرح‌ها و برنامه‌های آموزش و پرورش گفت: یکی از نکات مهم در آموزش و پرورش رعایت تدریج در انجام امور و  پرهیز از شتاب زدگی است و در موضوع مجتمع‌های آموزشی مربوط به دولت‌های هفتم و هشتم است اما در همان زمان هوشمندانه با این موضوع برخورد شد و پس از آن که آ‌یین نامه‌های مجتمع‌ها به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید  اجرای محدود مجتمع‌ها توسط شورا صادر شد.

ضمن آنکه شورای عالی کار مطالعاتی نیز در این خصوص به پژوهشگاه تعلیم و تربیت سفارش داد که در صورت مثبت بودن نتایج آن این طرح را بتواند تعمیم دهد اما متاسفانه در دوره قبلی مدیریتی آموزش و پرورش شتاب زدگی در اجرای طرح‌ها داشتیم.

زرافشان  در پایان در خصوص سیاست وزیر آموزش و پرورش در ارتباط مجتمع‌های آموزشی عنوان کرد: انجام مسائل با مطالعه و پژوهش و بررسی‌های کارشناسی از سیاست‌های وزیر آموزش و پرورش محسوب می‌شود چرا که انجام مطالعات و بررسی‌های کارشناسی موجب در نظر گرفتن جوانب کار و ملاحظاتی در اجرا می‌شود و در خصوص مجتمع‌های شهری نیز همین اتفاق رخ داده است یعنی مجمتع‌هایی که توانستند به شکل یک مجتمع یک پارچه فعالیت کنند را حفظ کرده ایم تا از امکانات آن بهره برداری کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: مجتمع ، استاندارد ، مدارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.