معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: با وجود تحریم‌ها علیه ایران، صادرات صنایع‌دستی ما 31 درصد رشد دارد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران،، بهمن نامور‌مطلق پیش از ظهر امروز در آیین افتتاحیه هشتمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی استان کرمان با گرامیداشت ایا‌م‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: یکی از مهمترین شعارهای ما در انقلاب اسلامی، استقلال بود و در راستای استقلال سیاسی و نظامی طی سه دهه گذشته به موفقیت‌های خوبی رسیدیم.

وی افزود: اما استقلال فرهنگی، هنری و اقتصادی ما محقق نشده است، در شعارهای انقلاب ما علاوه بر حقوق معنوی خودمان، خواستار حقوق مادی به تاراج رفته هم بودیم.

نامور افزود: اکنون ما در آستانه انقلاب اقتصادی و فرهنگی هستیم، اما آن طور که باید شروع نشده است، ما در حوزه اقتصاد و فرهنگ وابسته هستیم و راه طولانی در پیش داریم.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گفت: یکی از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی، فعالیت بیشتر در حوزه صنایع دستی و فرش است.

وی خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین عنصر صنایع دستی، هویت‌زایی آنهاست، علاوه بر آن برای ایجاد برخی از مشاغل صنایع دستی کمتر از 10 میلیون تومان سرمایه لازم داریم.

نامور تصریح کرد: صنایع دستی ارز‌آور است و می‌تواند جایگزین خوبی برای نفت باشد، اگر دولت به دنبال راهکار جدی در حوزه خروج از بحران تک‌محصولی است و اشتغال را می‌خواهد حل کند، صنایع دستی راهکار مناسبی است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه تحریم‌ها ناعادلانه به ما فشار وارد می‌کند، اما در زمینه صادرات صنایع دستی وضعیت خوبی داشتیم و شاهد رشد 31 درصدی صادرات هستیم.

نامور افزود: از نظر اشتغال حوزه صنایع دستی از سقوط کارگاه‌ها جلوگیری و آنها را تثبیت کردیم و حدود 20 درصد شد داریم.

معاون سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: امیدواریم با رفع تحریم‌ها وارد یک بازار رقابتی عادلانه با کشورهایی همچون چین، هند، پاکستان و تایلند باشیم.

وی در مورد موقعیت صنایع دستی استان کرمان بیان داشت: کرمان ظرفیت‌های بالایی در این حوزه دارد، اما در بخش کارگاه‌ها کمتر از یک درصد افزایش داشته است.

نامور افزود: در جذب اعتبارات نیز کرمان میزان جذب پایینی داشته است در صورتی که توانایی بیش از این را دارد.

وی تصریح کرد: گلیم شیریکی‌‌پیچ سیرجان در سال گذشته 60 هزار دلار و امسال 15 هزار دلار صادرات داشته است که باید علل آن بررسی شود.

نامور عنوان کرد: انتظار ما این است که کرمان به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور جایگاه خود را پیدا کند و بتانیم صادرکنندگان صنایع دستی کرمان را در کشور و دنیا بشناسیم.

وی گفت: استان کرمان سرمایه انسانی بسیار خوبی دارد که باید از آن استفاده کند.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.