مدیر کل دفتر نظارت بر معادن وزارت صنعت گفت: سال گذشته 600 میلیارد تومان وصل حقوق دولتی داشتیم که سهم سه درصدی سازمان نظام مهندسی معدن از این مبلغ 18 میلیارد تومان می‌شد که از این میزان تنها 500 میلیون تومان به سازمان تخصیص داده شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عباسعلی ایروانی امروز در نشست خبری سازمان نظام مهندسی معدن در آستانه برگزاری پنجمین دوره انتخابات هیات مدیره این سازمان، از ارسال لایحه جامع نظام مهندسی معدن به مجلس خبر داد و اظهار داشت: فعالیت‌های معدنی شامل اکتشاف، بهره برداری و فرآوری، امری تخصصی بوده و نیاز است که این فعالیت ها با رعایت تمامی ضوابط انجام شود چراکه کار بسیار سختی است و هزینه های زیادی دارد.

وی افزود: بنابراین هرگونه فعالیت غیر فنی علاوه بر خسارت جانی در معادن، خسارت های مالی هنگفتی نیز به دنبال خواهد داشت.

مدیر کل دفتر نظارت بر معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ضوابط و معیارهای فعالیت های معدنی از سوی وزارت صنعت تهیه شده است، ادامه داد: قصد داریم بخشی از امور غیر حاکمیتی این وزارتخانه را به سازمان نظام مهندسی معدن واگذار کنیم؛ به نحوی که تشکیل دفاتر خدمات نظام مهندسی معدن در دستور کار قرار گرفته تا این دفاتر بتوانند امور غیر حاکمیتی را انجام دهند.
 
ایروانی با بیان اینکه صدور پروانه اشتغال برای رشته های مختلف معدنی از جمله اکتشاف، بهره برداری و متالوژی در دستور کار قرار گرفته و ضوابط صدور این پروانه ها تدوین شده است، گفت: به نحوی که وظایف افراد مختلف همچون مسئول فنی اکتشاف، مسئول بازرسی و نظارت و مسئول تهیه گزارشات فنی این پروانه تهیه شده است.
 
وی اهداف سازمان نظام مهندسی معدن را حفظ ذخایر معدنی، افزایش بهره وری، رشد نظام مهندسی کشور، ترویج روش های اصولی عنوان و اظهار کرد: بالا بردن کیفیت خدمات معدن، وضع مقررات در زمینه امنیتی و بهداشتی و تنظیم و تحکیم روابط ملی و بین المللی جزو اهداف سازمان نظام مهندسی معدن است.
 
ایروانی با بیان این که سازمان نظام مهندسی معدن در 30 استان کشور فعال است، گفت: در استان البرز نیز در حال تشکیل سازمان نظام مهندسی معدن هستیم.

وی همچنین با بیان اینکه سهم سه درصدی سازمان نظام مهندسی در حقوق دولتی معادن کفاف هزینه ها را نمی‌دهد،‌ گفت: پی گیر این هستیم که این سهم به طور کامل پرداخت شود.

ایروانی ادامه داد: سال گذشته 600 میلیارد تومان وصل حقوق دولتی داشتیم که سهم سه درصدی سازمان نظام مهندسی معدن از این مبلغ 18 میلیارد تومان می‌شد که از این میزان تنها 500 میلیون تومان به سازمان تخصیص داده شد.

همچنین هرمز ناصرنیا رئیس سازمان نظام مهندسی معدن با اشاره به ساختار تعیین افراد حاضر در این سازمان اظهار کرد: اعضای این سازمان هشت نفر را به وزیر صنعت، معدن و تجارت معرفی می کنند که او دو نفر را انتخاب خواهد کرد و در نهایت یک نفر از آنها به رئیس جمهور معرفی می شود.
 
وی با بیان اینکه در سطح کشور شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی معدن با یک ترکیب پنج نفره متشکل از دو نفر به انتخاب شورای مرکزی دو نفر به انتخاب وزیر صنعت معدن و تجارت و یک نفر به انتخاب رئیس قوه قضاییه مرجع تجدید نظر در احکام سازمان نظام مهندسی معدن هستند، گفت: دوره پنجم فعالیت نظام مهندسی معدن هفتم اسفند ماه آغاز خواهد شد و در مرداد 94 شورای مرکزی انتخاب می شود.
 
ناصرنیا ادامه داد: از سال 95 هر کارگری که دوره ایمنی عمومی را در معادن سپری نکند، حق ورود به معدن را نخواهد داشت چراکه نیروی انسانی و قصور آن عامل اصلی بروز حوادث است.

وی تصرح کرد: بنابراین دوره های آموزشی از هفته های آینده آغاز خواهد شد و به تدریج با تکمیل آموزش ها، تنها کارگرانی اجازه ورود به معدن را خواهند داشت که دوره ایمنی عمومی را سپری کنند.

وی با اشاره به عضویت 32 هزار نفر در سازمان نظام مهندسی معدن، افزود: از این تعداد، استان تهران با بیش از 3 هزار و 600 عضو بیشترین تراکم اعضا را دارا است و استان بوشهر با کمتر از 200 عضو، کمترین تعداد اعضا را شامل می‌شود.
 
ناصرنیا با اشاره به برگزاری پنجمین دوره انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی معدن، گفت: این انتخابات در 30 استان در تاریخ 7 اسفند ماه برگزار می‌شود و نتیجه آن 9 اسفند ماه اعلام خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: داوطلبان برای عضویت در هیأت مدیره نظام مهندسی معدن ثبت‌نام کرده‌اند که تعداد آنها به 537 نفر می‌رسد و از این تعداد، 512 نفر داوطلب مرد و 25 نفر داوطلب زن هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن گفت: در بودجه امسال تصویب شده بود که چهار میلیارد تومان به سازمان نظام مهندسی معدن اختصاص یابد اما تا به امروز تنها 350 میلیون تومان تخصیص یافته است.

وی افزود: بنابراین این مبالغ نمی تواند پاسخوگی نیازهای ما باشد چه بسا که تاکنون در هیچ سالی به طور کامل سهم سازمان پرداخت نشده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار