صبح امروز سوله مدیریت بحران پزشکی قانونی تهران با مساحت 1200 مترمربع در کهریزک به بهره‌برداری رسید.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ در مراسم افتتاح این سوله  که با حضور نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور، بشیر نازپرور مدیرکل پزشکی قانونی تهران، فرماندار ویژه ری و  طلا نماینده مجلس برگزار گردید ؛ دکتر نازپرور مدیرکل پزشکی قانونی تهران با بیان اینکه برای ساخت این سوله 11 میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده است، اظهار داشت: وجود بافت‌های فرسوده با تراکم جمعیتی بالا، ساخت و ساز در مسیر سیل‌ها، وجود چندین گسل فعال در تهران که متاسفانه جز مناطق مسکونی  است موجب شده تا این شهر در صورت بروز حوادث طبیعی همچون زلزله، طوفان و سیل متحمل خسارات و تلفات قابل توجهی شود.

 وی با اشاره به اینکه در کنار حوادث طبیعی همواره با حوادث و سوانح غیر مترقبه‌ای که انسان در به وجود آمدن آنها دخیل است مواجه بوده ایم افزود: دستگاه‌ها و ارگان‌های متعددی در امر مدیریت بحران و در بخش‌های مختلف از جمله پیش‌بینی و آموزش تا مدیریت حوادث و مسائل رخ داده پس از وقوع یک سانحه دخیل هستند.

 مدیرکل پزشکی قانونی تهران با اشاره به تهدیدات بالقوه‌ای که شهر تهران و ساکنین آن را تهدید می‌کند  ادامه داد: با وجود تجربیات و سوابق موجود در بروز حوادث غیر مترقبه تصمیم گرفتیم که به فکر طراحی و ساخت پایگاه تخصصی با هدف مهیا کردن بستر عملیاتی مناسب جهت تحقق اقدامات آمادگی و مقابله در بحران‌های مختلف و نیز تاکتیک‌پذیر نمودن سیستم مدیریت بحران خود باشیم.

نازپرور در مورد کارایی این سوله گفت: به مانند سایر سوله‌های مدیریت بحران در مواقع عادی این سوله نیز کارکردهایی همچون کاربری فرهنگی، آموزشی و ورزشی خواهد داشت و در مواقع لزوم و بروز بحران‌ها کاربری آن تغییر می‌کند.

وی در مورد عملکرد پزشکی قانونی در شناسایی هویت قربانیان حوادث نیز خاطرنشان کرد: متخصصان ما بلافاصله در محل وقوع حوادث حاضر و به جمع‌آوری اجساد و مدارکی که در شناسایی هویت آنها مفید باشد اقدام می‌کند.

نازپرور تصریح کرد :بعد از انتقال اجساد به پزشکی قانونی اقدامات لازم به منظور شناسایی هویت جانباختگان و بررسی علت مرگ انها صورت می‌گیرد و با توجه به اینکه در بسیاری از موارد به دلیل شدت آسیب‌های وارده شناسایی اجساد ممکن نیست آزمایشات DNA و مقایسه آن با DNA بستگان قربانیان انجام و هویت فرد بلافاصله مشخص می‌شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.