فلاحتپیشه گفت: بازی در فیلم حضرت محمد(ص)، تجربه عجیب و حیرت انگیزی بود، حضور در کنار عواملی که هر کدام از آنها بهترینهای سینمای ایران و جهان بودند بسیار حیرت آور بود.
به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، فیلم سینمایی «حضرت
محمد رسوال الله» جدیدترین کار مجید مجیدی است که وی، 7 سال پیش بنای ساخت
آن را گذاشت. بخش زیادی از این پروژه عظیم سینمایی در شهرک سینمایی نور
واقع در جاده قم و مابقی در کرمان و آفریقا فیلمبرداری شده است. قرار بود
که افتتاحیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد با نمایش این فیلم
برگزار شود، اما به دلیل برخی مشکلات پیش آمده برای فیلم، این امکان میسر
نشد و بنا بر این شد که در ایام دهه فجر به روی پرده رود. در ادامه گفتگو با آرش فلاحت پیشه، بازیگر نقش ابرهه با شبستان را میخوانید.
آرش
(علی) فلاحت پیشه از هنرمندان پرکار و با سابقه تئاتر کشور است که 17 سال
سابقه کار در حرفه بازیگری دارد و ورودی سال 75 دانشکده هنرهای زیبا در
گرایش بازیگری است. وی امسال با بازی در تئاتر «ملاقات با بانوی سالخورده» و
«خرمگس» خوش درخشید. در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر امسال نیز با همین
دو نمایش، در بخش بین الملل و مروری بر آثار ایران و با نمایش «مثل تو وقتی
که خوابی» در بخش رادیو تئاتر جشنواره سیوسوم حضور یافت. وی همچنین به
عنوان یکی از بازیگران پروژه سینمایی «حضرت محمد رسوال الله» نیز در نقش
«ابرهه» حضور داشته است. گفتگو با وی درباره سینما و تئاتر و در دو بخش
انجام شد که در زیر بخش مربوط به سینما و بازی در فیلم حضرت محمد (ص) را می
خوانید.
فلاحت پیشه درباره نحوه همکاری و حضورش در پروژه سینمایی
«حضرت محمد رسوال الله» و ایفای نقش در آن به خبرنگار شبستان گفت: رضا
میرکریمی و افشین هاشمی تماشاگران خیلی خوب تئاتر هستند. از طرف آقای
میرکریمی بسیار مورد لطف قرار گرفتم و قرار بود که برای حضور در سینما از
وی کمک بگیرم که نهایتاً ایشان که در پروژه « محمد رسوال الله» در کنار
مجید مجیدی به عنوان مشاور حضور داشت، مرا دعوت به همکاری کرد که قرار شد
که در نقش ابرهه ایفای نقش کنم. البته محسن قرایی نیز در کنار آقای
میرکریمی بسیار به من کمک کرد.
وی همچنین درباره حضورش در تلویزیون
نیز بیان کرد: به تازگی بازی در سریالی با عنوان «گاهی به پشت سرت نگاه کن»
به کارگردانی مازیار میری را به اتمام رساندم که سال آینده به روی آنتن
میرود. این کار را بسیار دوست دارم و به ادامه حضور مقابل دوربین فکر
میکنم اما نه به هر قیمتی.
* نقش ابرهه ویژگیهای منحصربفردی داشت
فلاحت
پیشه به ایفای نقش در فیلم «حضرت محمد رسوال الله» اشاره کرد و در این
باره توضیح داد: در پروژه محمد (ص) ابتدا قرار بود نقش دیگری به من محول
شود اما به دلایلی منتفی شد. حدود 5 ماه بعد مجدداً محسن قرایی با من تماس
گرفت و این بار این نقش ویژه یعنی «ابرهه» را به من پیشنهاد دادند. تست
گریم و لباس انجام شد. نهایتاً در کنار هنرمندان صاحب نامی که از اساتید
بنده نیز بودند، امکان بازی به من داده شد. بازی در این کار، تجربه عجیب و
حیرت انگیزی بود. حضور در کنار عواملی که هرکدام از آنها، بهترینهای
سینمای ایران و جهان بودند و از طرف دیگر رفتار کاملا حرفهای آنها بسیار
حیرت آور بود.
وی تصریح کرد: هرچند نقش من بسیار کوتاه بود اما با
این وجود، تاثیر بسیاری در سیر داستان کودکی پیامبر اکرم (ص) داشت. همچنین
این نقش ویژگی های منحصر به فردی داشت که از جمله آنها می توانم به صحبت
کردن به زبان حبشی، گریم خاص، رفتاری بدوی و جلوههای ویژه خارق العاده
حمله سپاه ابرهه به خانه خدا و ماجرای ابابیل و... اشاره کنم. بازی من در
این فیلم در دو مقطع زمانی که یک سال وقفه بین آن بود، انجام شد؛ ابتدا دو
هفته در کرمان و دشتهای کلوت شداد و در مقطع بعدی در آفریقای جنوبی برای
صحنههای سپاه ابرهه و حمله فیلها جلوی دوربین رفتم.
بازیگر نقش
ابرهه در فیلم سینمایی «حضرت محمد رسوال الله» خاطرنشان کرد: در کل همکاری
با عواملی که هرکدام در سطح بین المللی برای خود صاحب سبک هستند افتخاری
برای من محسوب می شود، از ویتوریو استورارو فیلمبردار نامدار ایتالیایی که
سه اسکار فیلمبرداری در کارنامهاش دارد تا اسکات اندرسون آمریکایی متخصص
جلوههای ویژه و گروه ایتالیایی گریم و چهرهپردازی فوق العاده که توسط
جیانتو دِروسی انجام شد و همین طور موسیقی فیلم که توسط طراح موسیقی فیلم
«میلیونر زاغه نشین» ساخته شده است، همه و همه از مهمترین ویژگیهای کار با
یک گروه کاملا حرفهای است. این گروه کاملا حرفهای، به بهانه فیلم محمد
(ص)، متریال و سخت افزارهایی وارد ایران کردهاند که با وجود اینها و
همچنین تربیت نیروی انسانی در این مسیر، میتوان شاهد اتفاقات جذابی در
آینده سینمای ایران باشیم.
وی افزود: البته نگاه ویژه و عزمی راسخ و
صرف بودجه و هزینههای بالای این پروژه، خود عامل اصلی این مهم بود و موجب
شد گروهی حرفهای به صورت منسجم دورهم جمع شوند که در نهایت نتیجه هر چه
باشد اتفاقی مهم برای سینمای ایران محسوب خواهد شد و چه فرخنده و مبارک که
به نام پیامبر اعظم (ص)، به دستاوردهایی اینچنین دست پیدا کرده باشیم.
فلاحت
پیشه در پایان کار با مجید مجیدی را تجربهای ماندگار دانست و گفت: پرونده
سینمایی آقای مجیدی و حس و حال فیلمهایشان، نشان از وسواس کاری و حرفهای
بودن ایشان است و کار با وی و همکارانشان تجربهای ماندگار برای من رقم
زد. مطمئن هستم که فیلم سینمایی «حضرت محمد رسوال الله» توجه اذهان عمومی
را به خود جلب خواهد کرد.