آمریکا دعوت کره‌شمالی برای اعزام یکی از دیپلمات‌های خود به پیونگ‌یانگ را رد کرد

کره شمالی اعلام کرد؛ آمریکا دعوت برای فرستادن یکی از دیپلمات‌های ارشد خود به پیونگ یانگ را رد کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، کره شمالی روز یکشنبه اعلام کرد آمریکا دعوت برای فرستادن یکی از دیپلمات‌های ارشد خود به پیونگ یانگ را رد کرده است.

کره‌شمالی آمریکا را متهم کرد که می‌کوشد تقصیر بن‌بست در مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای را به گردن پیونگ یانگ بیندازد. 

سونگ کیم از دیپلمات‌های ارشد آمریکایی در یک هفته گذشته در توکیو و پکن سرگرم دیدار با مقامات این دو کشور، از اعضای گروه به اصطلاح شش جانبه ، بوده است. این مقام آمریکایی گفت این بر عهده کره شمالی است که نشان دهد برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای خود جدی است.

خبرگزاری کی سی ان ای کره شمالی به نقل از یک سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد: ما سونگ کیم را برای دیدار از پیونگ یانگ دعوت کردیم و او تمایل خود را برای ملاقات با همتای خود از کره شمالی در سفرش به آسیا ابراز کرد.

این سخنگو افزود: اما آمریکا بدون توجه به این دعوت سخت می کوشد تقصیر را بر گردن کره شمالی بیندازد و با القا اینکه گفتگو و تماس ها به سبب طرز تلقی پیونگ یانگ انجام نگرفته است ، افکار عمومی را منحرف کند.

سونگ کیم روز جمعه در پکن گفته بود واشنگتن آماده تعامل و گفتگوهای جدی با کره شمالی درباره مسئله خلع سلاح هسته ای است.

وی به سفر احتمالی به پیونگ یانگ یا دعوت کره شمالی از وی برای سفر به این کشور و مذاکره اشاره ای نکرد. سفارت آمریکا در سئول به این خبر واکنشی نشان نداده است.

در واشنگتن وزارت امور خارجه آمریکا تکذیب کرد که واشنگتن و پیونگ یانگ برنامه ای برای گفتگو داشتند. 

در سال 2005 کره‌شمالی با آمریکا، کره‌جنوبی، چین ، ژاپن و روسیه برای تعلیق برنامه هسته‌ای خود در ازای دریافت پاداش‌های دیپلماتیک و انرژی به توافق رسید.

اما مذاکرات آنها پس از آخرین دور مذاکرات در سال 2008 به شکست انجامید.

کره‌شمالی اکنون خواستار ازسرگیری مذاکرات شده است اما آمریکا و کره‌جنوبی اعلام کرده‌اند پیونگ یانگ باید ابتدا نشان دهد که برای پایان دادن به برنامه هسته ای خود جدی است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار