«جنون منطقی» اثر «افشین یداللهی» در ارسباران نقد شد

نشست خانه ترانه بانقد مجموعه اشعار« افشین یداللهی» به نام « جنون منطقی» پنج‌شنبه 9 بهمن باحضورچهره های مطرح فرهنگی و هنری درفرهنگ سرای ارسباران برگزارشد.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، عباس سجادی که اجرای این برنامه را برعهده داشت؛ در خصوص اثربخشی برپایی کارگاه ها و نشست های شعر وترانه یادآورشد: ترانه های امروز برعکس ترانه های دهه هفتاد به عنوان یک هویت جدی مطرح است وما هم اکنون ترانه سرایان خوب زیادی داریم که به آنها می بالیم .همانطورکه نیچه می گوید:"ارزش یک احساس به شدت آن نیست به مدت آن است " افشین یداللهی به این استمرارهویت بخشید و حضورهمه دراین نشست نشان از پشتکار وی است .

درادامه مهدی ایوبی در بررسی کتاب"جنون منطقی" اظهارداشت: یداللهی در این کتاب به زبان محاوره، عامیانه و زبان بین رسمی با سلیقه خودش شعرمی سراید و از طریق خوانندگان مطرح به گوش مخاطب می رساند. همانطورکه احسان خواجه امیری خواننده مشهور پاپ را به تایید "جنون منطقی" درشیندن بسیاری از ترانه هایش همیاری کرده است .

همچنین بابک زرین آهنگساز گفت: افشین یداللهی از جمله ترانه سرایانی است که با موسیقی وملودی آشناست ودست آهنگساز را در ساخت ملودی باز می گذارد و حرکات و ملودی سازی را درک می کند.

محمدسریردراین نشست بااشاره به کارتیمی گفت: ما باید بدانیم درساخت یک آلبوم موسیقی یک تیم کار را جلو می برد نه یک خواننده، پس باید درمعرفی کار زحمت همه دست اندرکاران ازجمله شاعر مطرح شود.

امیرحسین مساح ار منتقدین و اعضای خانه ترانه در نقد "جنون منطقی "متذکر شد: بی شک نمی توان "جنون منطقی" که با بیش از هجده سال تلاش و بیش از 200شعر به چاپ رسیده را درمجالی کوتاه بررسی کرد.

وی ادامه داد: تلاش مولف با زبانی ساده به دور از ضعف های تالیف است و حتی در آثاری که بر روی ملودی نوشته شده همان دقت و وسواس را به خرج داده است. در آثار این شاعر که برروی ملودی نوشته شده کمتر نشانی از ضعف های زبانی دیده می شود حتی استفاده مناسب از صنایع ادبی نیزبه چشم می خورد.

وی افزود: متاسفانه امروزه بسیاری از ترانه های سروده شده روی ملودی به شدت گرفتارضعف درتالیف هستند و توجیه خالق اثر چیزی نیست جز اینکه ترانه اش را فدای ملودی می بیند و اگرچه تاحدی این توجیه را می توان پذیرفت اما شدت وضعف آن به میزان آشنایی مولف به دایره واژگان برمی گردد.

مونا برزویی ترانه سرا وعمران میری ازاعضای باشگاه شعروترانه لحظاتی را به شعرخوانی پرداختند.

خشایاراعتمادی خواننده محبوب درخصوص کارهای مذهبی به کاری متفاوت درمدح امام حسین (ع) از سروده های افشین یداللهی اشاره کرد و قطعاتی از اشعاراستاد شفیعی کدکنی را اجراکرد.

درادامه استاد محمدعلی بهمنی گفت: شاید اگر مجموعه شعر از شاعری جوان چاپ شده بود نقدش منطقی بود ولی ترانه های ملی، مذهبی وترانه تیتراژ اکثر فیلم ها و سریال ها از مجموعه اشعار" جنون منطقی " درحافظه همه ما هست . وی خاطرنشان کرد: تیتراژ ها باید حرف های ناگفته یک فیلم نامه را بیان کنند گاهی با عمق و تاثیرگذاری بیشتراز خود فیلم که درآثارافشین یداللهی این امرآشکاراست. وی درادامه دقایقی را نیز به شعرخوانی پرداخت.

حسن علی شیری همچنین با اشاره به اینکه ادبیات موسیقایی ما همواره دچار ضعف و معطوف به نقد شفاهی بوده تا نقد مکتوب ادامه داد: در نقد وبررسی مکتوب ترانه های "جنون منطقی " شاخصه هایی وجودداردکه هریک را می توان موضوع یک تحقیق وپژوهش قرارداد .

وی افزود: زبان ترانه های افشین یداللهی دارای سه نوع زبان (ادبی، زبان معیار،زبان آرگو) است. وی با تسلط بر ادبیات کلاسیک درترانه هایش از عناصر بدیع استفاده می کند. و عدم وجود نام ودرج تاریخ ترانه ها را از کاستی های این مجموعه بیان کرد و گفت : این شاعر ضمن رعایت مضمون و موضوع موردسفارش ترانه ، حرف خودش را می زند، حرف هایی که به یقین درشکل و لباس دیگرمجال حضور پیدا نمی‌کنند.

این برنامه با هنرمندی امیریل ارجمند نوازنده و بازیگر با اجرای موسیقی زنده ادامه یافت .

فرزادحسنی مجری وبازیگر دریادآوری تلاش های افشین یداللهی گفت: وی با کلامش نهضتی دردنیای نوین ترانه ایجاد کرد او حمایت شد و از بسیاری هنرمند حمایت کرد. وی آدم شاد و منطقی است.

درپایان سالارعقیلی خواننده مشهور موسیقی سنتی به همراه حریرشریعت زاده نوازنده شعر ماندگار "وطنم ای شکوه پابرجا را" اجراکرد.

این اثر درکمتراز یک ماه از زمان انتشار خود به چاپ دوم رسید. درجلسه نقد نخستین مجموعه ی منتشر شده‌ی ترانه سرای آثاری چون مدار صفردرجه، شب دهم، میوه ممنوعه ، شب آفتابی، تبریزدرمه، سال های ابری و ... که از ساعت 14:30 در فرهنگ سرای ارسباران برگزارشد محمدجعفرصافی، سالارعقیلی، دکترمحمدسریر، استادمحمدعلی بهمنی، محمدرضافروتن، عباس سجادی، خشایاراعتمادی، نیلوفرلاری پور، اهورا ایمان، بهاره رهنما، دکترمسعود کوثری، مجتبی کوثری، قاسم جعفری، اسماعیل عفیفه، حسن بشکوفه، محمدرضا ورزی، حسن فتحی، علیرضارییس دانا، فریدمرادی، حمیدرضا یراقچیان، بابک زرین، مهدی کرم پور، فرزادحسنی، دکترحسن نمک دوست تهرانی ، دکترعلی اصغرمحکی، امیریل ارجمند، حسن علیشیری ، مهدی ایوبی و... حضورداشتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار