مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گوهران امید گفت: خوشبختانه شاکله اصلی بازار و عوامل و خبرهای مثبت تأثیر خود را در بازار گذاشته‌اند، در حالی که بازار سرمایه ما متأثر از چند فاکتور اساسی است اما مهم‌ترین شاکله آن این است که بازار خودتنظیمی داشته است و اصحاب بازار باید کمک کنند تا در این میان نظرات کارشناسی رایج شود و شایعه‌ها نیز کم شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، سیاوش وکیلی، مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری مدیریت توسعه گوهران امید در خصوص روند این روزهای بازار اظهار داشت: بازار در روزهای اخیر دقیقا موازی با هشت ماه گذشته خود حرکت کرده است.
 
وی در این خصوص ادامه داد: زمانی که بازار رونق داشت که گاها نیز این رونق در اثر عوامل هیجانی، بدون تحلیل و غیر کارشناسانه بود باید به روند عکس آن نیز توجه می کردیم.
 
وکیلی افزود: نگرانی زیادی که در ماه های اخیر در بازار به دلیل برخی شایعات حاکم بود موجب یک سری اظهارنظرهای غیرکارشناسانه و غیر منطقی شد.
 
وکیلی بیان داشت: اما هم اکنون بازار متوجه ارزندگی قیمت برخی از سهام شده است و یکی از مهمترین ریسک ها و آسیب هایی که بازار را تهدید می کند، همان حرکت هیجانی و رفتارهای غیرمتعارف در بازار است.
 
وی در ادامه درخصوص بازار اذعان داشت: در این مدت تحلیل ها بسیار قوی شده است و سهامداران بر روی سهام شرکت ها به صورت کارشناسانه تحلیل می کنند و به نظر می رسد هم اکنون که قیمت سهام ارزنده شده است و P/E برخی سهام شرکت ها متناسب است بازار برگشته است.
 
وی در ادامه در خصوص کاهش قیمت نفت و مذاکرات هسته ای ادامه داد: خوشبختانه شاکله اصلی بازار و عوامل و خبرهای مثبت تأثیر خود را در بازار گذاشته اند، در حالی که بازار سرمایه ما متأثر از چند فاکتور اساسی است اما مهم ترین شاکله آن این است که بازار خود تنظیمی داشته است و اصحاب بازار باید کمک کنند تا در این میان نظرات کارشناسی رایج شود و شایعه ها نیز کم شود.
 
وی ادامه داد: برگشت بازار ناشی از ارزندگی سهام است و کاهش قیمت سهام به دلیل ترسی بود که هم اکنون از بازار رخت بربسته است.
 
وکیلی درخصوص نرخ بهره مالکانه معادن اظهار داشت: کاهش 5 درصدی بهره مالکانه، فارغ از آثار آن بر سودآوری شرکت های معدنی، اثر روانی مثبتی بر بازار گذاشت و این مجموعه عوامل با هم موجب بازگشت منطقی بازار شدند .
 
وی درخصوص تعویق 5 ساله فرمول کیفی سازی پالایشگاه ها افزود: تأثیر این تعویق 5 ساله را باید در گزاشات شرکت های پالایشی دید و به طور حتم تأثیر این فرصت به پالایشگاه ها به طور محسوس نمایان خواهد بود.
 
وی در پایان در خصوص پیش بینی روند آتی بازار اشاره داشت: بازار سرمایه ما نیز مانند بازار سنتی کشور، در ماه های آخر سال و در نزدیکی به روزهای عید رونق خواهد گرفت و به طور حتم، این فاکتورهایی که بازار را تحت تأثیر قرار داده اند اثر مثبت خود را بر بازار خواهند داشت اما امیدواریم سهامداران با هجوم اخبار مثبت نیز فارغ از رفتارهای هیجانی و براساس منطق رفتار  کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: بورس ، بازار ، سهام ، قیمت ، ارزنده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار