تولید سیب زمینی؛

بیش از 200 هزار تن سیب زمینی در دست کشاورزان باقی مانده است

نماینده مردم اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از 200 هزار تن سیب زمینی در اردبیل در دست کشاورزان باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ کمال الدین پیرموذن افزود: با تذکری که به وزیر جهاد کشاورزی و صنعت و معدن دادیم قرار شد به زودی مشکل تولید کنندگان سیب زمینی در استان اردبیل برطرف شود.

وی گفت: باید این مشکل به هر شکل ممکن برطرف شود که مسئولان امر قول داده اند در آینده ای نزدیک این موانع و مشکلات برطرف شود و امکان احقاق حق تولید کنندگان نیز فراهم شود.

دبیر و سخنگوی مجمع نمایندگان استان اردبیل افزود: سیاست دولت حمایت از تولید کنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی است که قطعا در این راستا سعی می شود بخش عظیمی از موانع برطرف شود و امکان تقویت و توسعه واقعی در عرصه تولید و عمل آوری سیب زمینی به وجود آید.

رونق صادرات سیب زمینی با راه اندازی اتحادیه این محصول

مشاور عالی استاندار در امور اقتصادی گفت: ایجاد و راه اندازی اتحادیه سیب زمینی کاران در استان در رفع مشکلات صادرات این محصول استراتژیک موثر است.

محمد باقر بهشتی، تشکیل و راه اندازی تشکل های مردمی را در امر صادرات سیب زمینی کاران باهدف ساماندهی تولیدات کشاورزی موثر دانست و گفت: دستگاه های ذی ربط از جمله جهاد کشاورزی ، صنعت و معدن و تجارت ، اتاق بارزگانی و تعاون روستایی بایستی چگونگی عرضه محصول و فرآورده های آن در بازارهای هدف را مورد شناسایی قرارداده و موانع و مشکلات و تنگناهای بازار سیب زمینی را برطرف نمایند.

وی با اشاره به این که استان اردبیل از لحاظ دارا بودن پتانسیل های قوی دربخش کشاورزی می تواند الگوی مناسبی برای توسعه کشاورزی سایر استان ها باشد افزود: فراهم کردن بستر لازم برای صادرات ، افزایش کیفیت تولید و حمایت از کشاورزان می تواند بسیاری از مشکلات پیش روی تولید و صادرات این محصول استراتژیک را رفع کند.

مشاور عالی استاندار در امور اقتصادی به نقش تولید در اقتصاد اشاره کرد و خاطر نشان نمود: کشاورزان که درسنگر تولید همیشه درخط مقدم بوده اند که اگر مورد حمایت جدی قرار بگیرند قطعا در شکوفاتر شدن اقتصاد و خودکفایی منطقه نقش پررنگ تری خواهند داشت.

بهشتی با بیان اینکه برای اقتصادی کردن فرآیند تولید باید توان کیفی آن نیز مورد توجه قرار گیرد ادامه داد:ما باید با تبدیل تهدیدات به فرصت ها به جد پیگیری کنیم تا محصولات صادراتی استان را از حالت تک محصولی خارج کرده و سایر محصولات و تولیدات استان اردبیل را نیز وارد بازارهای جهانی کنیم تا بتوانیم شاهد توسعه و رشد صادرات استان و افزایش سرانه صادراتی باشیم .

وی لزوم شناخت کافی از بازارهای موجود و حفظ آنها و نفوذ به بازارهای جدید برای عرضه محصول تولیدات کشاورزی به ویژه سیب زمینی ، بالابردن کیفیت سیب زمینی برای صادرات ، استفاده از تکنولوژی های جدید در امر بسته بندی و صادرات و بازاریابی مناسب داخلی و خارجی برای فرآورده های تبدیلی سیب زمینی را از جمله راهکارهای مهم برای رفع مشکلات صادرات سیب زمینی در استان ذکر کرد.

اردبیل دومین استان تولید کننده سیب زمینی کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت:اردبیل قطب کشاورزی کشور محسوب می شود که سالانه به طور میانگین بین 600 تا 850 هزار تن سیب زمینی تولید که حدود یک چهارم سیب زمینی کشور، دومین استان تولید کننده این محصول است .

عدیل سروی افزود: بیشترین سیب زمینی این استان در شهرستانهای اردبیل، نمین، نیر و سرعین کشت می شود که از کل محصول سیب زمینی تولید شده در استان اردبیل حداکثر 185 هزار تن نیاز داخل استان است و مابقی به استانهای دیگر و خارج از کشور صادر می شود.

وی گفت: در حال حاضر 12 هزار نفر در استان اردبیل در زمینه کشت سیب زمینی مشغول کارند و رونق بازار شهرهای مختلف استان تا حدود زیادی به قیمت این محصول در بازارهای هدف بستگی دارد از این رو بازاریابی مناسب و صادارات سیب زمینی نقش مهمی در رونق اقتصاد استان ایفا می کند.

عدیل سروری گفت :آزمایشات سالانه از محصول سیب زمینی تولید شده در نقاط مختلف استان اردبیل حاکی از سلامت بسیار بالای محصول تولیدی در منطقه و تطبیق آن با استانداردهای وزارت جهاد کشاورزی است .

وی گفت: کشت این محصول در کشور ما در دو دهه گذشته رشد قابل توجهی داشته و ایران هم اکنون به یکی از کشورهای صادرکننده سیب زمینی در غرب آسیا تبدیل شده است.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: اردبیل ، مشکل ، سیب ، زمینی ، کاران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.