انتشار مهمترین پیام امام خمینی (ره) ، تصویب لایحه انحلال ساواک ، شکسته شدن حکومت نظامی به فرمان "امام خمینی" توسط مردم ، درگذشت کاشف اشعه ایکس و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 21 بهمن 1393 خورشیدی برابر با 20 ربیع الثانی 1436 هجری و 10 فوریه 2015 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

شکسته شدن حکومت نظامی به فرمان "امام خمینی" توسط مردم انقلابی ایران (1357ش)
در آخرین ساعات عمر رژیم پهلوی ژنرال‌های رژیم شاه برای به کنترل درآوردن اوضاع، تصمیم گرفتند تا مدت حکومت نظامی را در تهران افزایش دهند. آنها با این اقدام قصد داشتند ضمن جلوگیری از اجتماع مردم، در صورت امکان، حضرت امام خمینی و جمعی از افراد مؤثر در انقلاب را دستگیر نمایند و یا به قتل برسانند. اما رهبر کبیر انقلاب اسلامی، با تیزبینی و موقع‌شناسی از مردم خواستند که مقررات حکومت نظامی را نادیده بگیرند. مردم انقلابی نیز با آگاه شدن از فرمان حضرت امام به خیابان‌ها ریختند و دامنه درگیری‌ها گسترده‌تر شد و به سایر مراکز نظامی رژیم پوسیده شاه در تهران و دیگر شهرها تعمیم یافت. این در حالی بود که اغلب نظامیان نیز حاضر به رودررویی با مردم نبودند و بسیاری از آنها به انقلاب پیوستند.

تصویب لایحه انحلال ساواک و محاکمه وزیران توسط مجلس شورای ملی (1357 ش)
در واپسین روزهای عمر رژیم پهلوی، بختیار آخرین تلاش‌های خود را برای بقای رژیم و دولت غیرقانونی خود انجام داد و در 4 بهمن 57 با ارایه لایحه‌هایی به مجلس سنا برای انحلال سازمان امنیتی مخوف شاه به نام ساواک و محاکمه وزیران غارتگر بیت‌المال، تلویحاً به وجود حکومت ترس و وحشت و فساد گسترده در رژیم شاه، اعتراف کرد. هدف بختیار از طرح و ارایه این لایحه، کاستن از خشم مردم نسبت به رژیم در این زمان و عوام‌فریبی بود که ناکام ماند. این لایحه سرانجام در 21 بهمن به تصویب رسید و به عمر سیاه ساواک در ساعات پایانی حیات رژیم پهلوی پایان داد. این سازمان مخوف در طول حدود 22 سال فعالیت خود، هزاران زندانی سیاسی را تحت شکنجه‌های وحشتناک قرار داد و ده‌ها هزار نفر را روانه بازداشت‌گاه‌ها و تبعیدگاه‌ها نمود. ساواک به عنوان بازوی امنیتی رژیم پهلوی، نقش مهمی در گسترش جوّ اختناق حاکم بر جامعه داشت و کوچک‌ترین حرکت ضد رژیم را سرکوب می‌کرد.

خنثی شدن توطئه کودتای بزرگ نظامیان شاهنشاهی علیه انقلاب اسلامی (1357 ش)
در ساعات پایانی عمر حکومت پهلوی، سپهبد رحیمی فرماندار نظامی تهران، طی دستورالعملی به یگان‌های تابعه خود، از آنها خواست تا کلیه رهبران نهضت اسلامی را دستگیر و با هواپیما به یکی از جزایر منتقل نمایند. به همراه این دستورالعمل، اسامی 300 الی 400 نفر که باید بازداشت یا ترور شوند آمده بود که نام حضرت امام خمینی، آیت‌اللَّه طالقانی و مهندس مهدی بازرگان در رأس آن به چشم می‌خورد. همچنین تصرف برخی پادگان‌های مستقر در تهران نیز در این دستورالعمل عنوان گردید. اما سنگربندی خیابان‌ها توسط مردم انقلابی، حرکت تانک‌ها را ناممکن ساخت و این کودتا با شکست مواجه گردید. بعدها فاش شد که در این توطئه، سران ارتش شاه با همکاری بختیار، قصد داشتند تهران را به توپ ببندند و چهار میلیون نفر را قتل عام نمایند.

عملیات تحریرالقدس، در منطقه دربندیخان توسط سپاه (1362ش)
عملیات تحریرالقدس در 21 بهمن ماه 1362 با رمز لبیک یا خمینی در جنوب غربی مریوان و مناطق کوهستانی دربندیخان عراق و به منظور انهدام ماشین جنگی ارتش عراق، پاسخ قاطع به حملات موشکی دشمن به شهر مظلوم و بی‌دفاع دزفول، گمراه کردن عراقی‌ها از عملیات خیبر و آزادسازی ارتفاعات مهم منطقه شاخ شمیران به اجرا درآمد. نبرد تحریرُالقدس در حالی انجام شد که دشمن، جنگ شهرها را شدت بخشیده بود. این نبرد برای اولین بار به عنوان عملیات مقابله به مثل از سوی جمهوری اسلامی ایران، جواب کوبنده‌ای تلقی شد که با انجام آن، اوضاع جدیدی بر مناطق علمیاتی، حاکم گردید. در این عملیات علاوه برتسلط رزمندگان اسلام به ارتفاعات منطقه، حدود 110 کیلومترمربع از خاک عراق به تصرف ایران درآمد و مقادیر زیادی سلاح سبک و وسایل مخابراتی به غنیمت سپاه اسلام افتاد.

به دنبال صدور اعلامیه شماره 40 فرمانداری نظامی اعلامیه شماره 41 را صادر نمود. (1357ش)
در این اعلامیه آمده بود: فرمانداری نظامی تهران و حومه به حکم وظیفه و مسئولیت سنگینی که به عهده دارد نمی تواند در مقابل عملیات ضد انسانی و وحشیانه عناصر اخلالگر و فریب خورده بی تفاوت بماند. علیهذا بدین وسیله ساعات منع عبور و مرور شبانه را تا ساعت 12 روز یکشنبه 22 بهمن سال 1357 تمدید می نماید

انتشار مهمترین پیام امام خمینی (ره) به دنبال اعلامیه های شماره 40 و 41 فرمانداری نظامی (1357ش)
بسم الله الرحمن الرحیم. ملت شجاع ایران، اهالی محترم تهران به طوری که می دانید اینجانب بنا دارم مسائل ایران را به طور مسالمت آمیز حل شود لکن دستگاه ظلم و ستم چون خود را بر حسب قانون محکوم می بیند دست به خیانت زده و شهرهای گرگان و گنبد کاوس به مردم شجاع ایران حمله کرده و کشتار نموده است و در تهران لشکر گارد به طور ناگهانی به نیروی هوائی که به ملت پیوسته است حمله نموده و نیروی هوائی به کمک مردم، شجاعانه آنان را شکست داده اند من این تعرض غیر انسانی عمل گارد را محکوم می کنم. اینان می خواهند با این برادرکشی دست اجانب را در ایران باز نگه دارند و چپاولگران را به موضع خود برگردانند. من با آنکه دستور جهاد مقدس نداده ام و نیز مایلم مسالمت حفظ و قضایا موافق آرای ملت و موازین قانون عمل شود لیکن نمی توانم تحمل این وحشیگریها را بکنم و اخطار می کنم که اگر دست از این برادرکشی برندارند و لشکر گارد به محل خویش بازنگردد و از طرف مقامات ارتش از این تعدیات جلوگیری نشود تصمیم آخرم را به امید خدا می گیرم و مسئولیت آن با متجاسرین و متجاوزین است. من از مردم شجاع تهران می خواهم در صورتی که قوای متجاوز عقب نشینی کردند با حفظ آمادگی و هوشیاری از خدعه دشمن، آرامش و نظم را حفظ کنند ولی مجهّز و مهیّا برای دفاع از اسلام و قوانین مسلمین باشند. اعلامیه امروز حکومت نظامی خدعه و خلاف شرع است و مردم بهیچوجه به آن اعتنا نکنند. برادران و خواهران عزیزم! هراسی به خود راه ندهید که بخواست خداوند تعالی حق پیروز است از خداوند تعالی پیروزی ملت اسلام را خواهانم. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته روح الله الموسوی الخمینی

اعلام آمادگی بختیار برای مذاکره با امام خمینی (ره) (1357ش)
بختیار در مجلس سنا به هنگام توضیح پیرامون لایحه انحلال ساواک اعلام کرد حاضر به مذاکره هستم.

تولد "حاج لطفعلی بیگ آذربیگدلی" شاعر و ادیب(1134 ق)
لطفعلی بیگ آذربیگدلی از شاعران معروف ایران در قرن دوازدهم هجری است. وی با هاتف و مشتاق اصفهانی و استادان دیگری که دورهٔ بازگشت ادبی را آغاز کردند، معاصر بود. چندی در خراسان و اصفهان و شیراز گذراند و مدتی مداح جانشینان نادرشاه و سپس ستایش‌گر کریم خان زند بود تا این که در سال 1195 ق درگذشت. وی در قصیده، غزل و ترانه به روش شاعران قدیم پارسی گوی می‌سروده و در این کار موفق بوده است. منظومهٔ یوسف و زلیخا و نیز تذکرهٔ آتشکده از آثار مهم اوست. هم‌چنین لطفعلی آذر در سخن سرایی، شعرشناسی و اطلاع بر احوال و اشعار شعرا تبحّری بسزا داشت.

درگذشت آیت‌اللَّه "شیخ هاشم قزوینی" مدرس برجستهٔ حوزهٔ علمیهٔ مشهد(1381ق)
آیت‌اللَّه شیخ هاشم قزوینی، عالمی ربانی و متفکری عمیق و زاهدی وارسته بود. مقدمات را در قزوین فرا گرفت و برای تکمیل تحصیلات به اصفهان رفت و در سی سالگی در مشهد از محضر اساتیدی چون آقا حسین قمی و حاج میرزا محمد آقازادهٔ خراسانی استفاده کرد. ایشان با مقام علمی بالا همه ساله ایام ماه مبارک رمضان به تربیت و تعلیم دینی روستاییان می‌پرداخت. آیت اللَّه قزوینی که از مدرسان برجستهٔ حوزهٔ علمیهٔ مشهد به شمار می‌رفت، از عالمانی است که به قیام مسلحانه علیه رژیم پهلوی معتقد بود و در قیام مسجد گوهرشاد مشهد شرکت داشت.

امضاء "قرار داد شوم پاریس" بین انگلیس و فرانسه (1763م)
در دهم فوریه 1763م قراردادی میان انگلیس و فرانسه در پاریس به امضا رسید که فرانسوی‌ها آن را قرارداد شوم پاریس خواندند. زیرا به موجب این قرارداد، فرانسه پس از سال‌ها جنگ و کشمکش با انگلیس، از تمامی ادعاها و منافع استعماری خود در هندوستان و کانادا چشم‌پوشی کرد. علت عقد این قرارداد آن بود که فرانسه دراین زمان به خاطر جنگ‌های متعدد در داخل اروپا، تضعیف شده بود و از نظر نظامی و اقتصادی، توان تداوم جنگ با انگلیس را نداشت. قرارداد پاریس، باعث شد تا جنگ‌های استعماری فرانسه و انگلیس پایان یابد و لندن با دست بازتری به غارت منابع مستعمرات خود، به ویژه در آسیا بپردازد.

مرگ خانم "سونیا کووالوسکی" ادیب و ریاضی‌دان روسی (1891م)
خانم سونیا کووالوسکی، در 15 ژانویه 1805م در مسکو به دنیا آمد. وی مطالعه ادبیات را از 15 سالگی آغاز کرد و از 18 سالگی مطالعات ریاضی خویش را نیز دنبال نمود. کووالوسکی از آن پس زیر نظر یکی از اساتید نامدار آلمانی به تحصیل پرداخت و به مدارج بالایی دست یافت. این زن جوان که صاحب استعداد فوق‌العاده بود نه تنها بزرگ‌ترین ریاضی‌دان زمان خود بود بلکه پیشوای نهضتی برای آزادی زنان شد و بر ضد این تفکر که زنان در حیطه تعلیمات عالی، صاحب هنر و ظرفیتی نمی‌باشند مبارزه کرد. کووالوسکی در عین حال نویسنده‌ای زبردست نیز بود. او یادگارها و خاطرات دوران کودکی خود را به صورت رُمانی درآورد که مورد استقبال واقع شد. منتقدان ادبی روس در این اظهارْ متفق القول بودند که سونیا با بهترین نویسندگان ادبیات روس، هم از نظر موضوع و هم از لحاظ ادبی برابری می‌کند. وی درسال 1888م به خاطر نگارش کتابی درباره ریاضی به اخذ جایزه‌ای ازآکادمی علوم فرانسه نائل گردید. کووالوسکی هم‌چنین توانست درباره پراکندگی نور در کریستال‌ها نظرات تازه‌ای را ارائه دهد. وی سرانجام در 10 فوریه 1891م در 86 سالگی درگذشت.

درگذشت "شارل مونْتِسْکیو" فیلسوف و نویسنده بلندآوازه فرانسوی (1755م)

درگذشت "ویلهلم رونتگن" فیزیک‌دان آلمانی و کاشف اشعه ایکس (1923م)
ویلهلم کنراد رونْتْگِن در 27 مارس 1845م در آلمان به دنیا آمد. رونتگن که به رشته‌های برق، نور و گرما علاقه‌مند بود پس از چند سال مطالعه و تحقیق به اخذ درجه دکترای فیزیک نائل آمد و پس از آن در آلمان به تدریس پرداخت. پس از مدتی رونتگن مطالعات خود را درباره الکتریسیته و نور متمرکز کرد و در نهایت، در ادامه مطالعات فیزیک‌دان‌ان هم عصر خود در 20 ژانویه 1896م موفق به کشف پرتوهای جدیدی شد که قادر بودند از خیلی از اجسام عبور کنند و چون این پرتوها ناشناخته بودند، رونتگن آنها را اشعه ایکس ( X) نام‌گذاری کرد. این اشعه می‌توانست در پوست و درون ماده نیز نفوذ کند و با تابش بر بدن، سایه استخوان‌ها را بر روی صفحه بیاندازد. به پاس این کشف، مدال سلطنتی به رونتگن اهدا شد. جنس اشعه ایکس از جنس نور می‌افتد. که طول موج آن بسیار کوتاه‌تر از نور می‌باشد. هم‌چنین قابلیت نفوذ اشعه ایکس بسیار زیاد است و از اغلب موانع عبور می‌کند. امروزه از این پرتو در علم پزشکی برای تشخیص بیماری‌ها استفاده می‌شود و در مورد جراحی، برای تعیین محل شکستگی استخوان‌ها، پرتوهای ایکس، وسیله بسیار سودمندی است. هم‌چنین فیزیک‌دان‌ها برای تجزیه عناصر کریستالی، استفاده‌های شایانی از این اشعه برده‌اند و در پزشکی تحت عنوان رادیوگرافی و رادیوسکوپی به کار برده می‌شود. ویلهلْم رونتگن سرانجام در دهم فوریه 1923م در 78 سالگی در نهایت افتخار زندگی را بدرود گفت.

امضای قرارداد صلح بین دول متحد ومتفق (1947م)
دو سال پس از پایان یافتن جنگ جهانی دوم، در روز دهم فوریه 1947م قرارداد صلح بین دولت‌های متفق شامل امریکا، شوروی، انگلیس و فرانسه با شکست خوردگان متحد شامل ایتالیا، فنلاند، لهستان، مجارستان، رومانی و بلغارستان امضا شد و به این ترتیب این شش کشور، بار دیگر استقلالِ خود را به دست آوردند. بر اساس این قراردادها، هم‌چنین سرنوشت قسمت‌هایی از مناطق تصرف شده مورد بررسی قرار گرفت و از جمله چهار منطقه مرزی از تسلط ایتالیا خارج و به فرانسه واگذار گردید. جزایر آدِریاتیک به یوگسلاوی، جزایر "دودکانس" به یونان، منطقه شمالی رومانی به روسیه و پتسامو در فنلاند به روسیه واگذار گردید. در همین راستا، ایتالیا به پرداخت 360 میلیون دلار غرامت و ایجاد یک منطقه آزاد محکوم شد. البته چهار کشور لهستان، مجارستان، رومانی و بلغارستان که در سال پایانی جنگ توسط ارتش شوروی اشغال شده بودند، اجباراً تحت نظام‌های کمونیستی قرار گرفتند. شرایط این قرارداد از سوی همه کشورهای مطرح شده، محکوم شد و مردم طی تظاهراتی به مخالفت با آن پرداختند. این عکس العمل در ایتالیا همراه با پایین کشیدن و پاره کردن پرچم امریکا همراه بود. متفقین در مورد دو کشور آلمان و ژاپن نیز جداگانه، تصمیم‌گیری کردند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار