امروز در تاریخ؛

از روز نیروی هوایی تا درگذشت کاشف اکسیژن

روز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، فرار "جعفر شریف امامی" نخست وزیر رژیم پهلوی ، آغاز جنگ ژاپن و روسیه ، درگذشت کاشف اکسیژن و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 19 بهمن 1393 خورشیدی برابر با 18 ربیع الثانی 1436 هجری و 8 فوریه 2015 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

روز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی
در روز نوزدهم بهمن 1357، نظامیان متعهد نیروی هوایی با حضور در اقامتگاه رهبر بزرگ انقلاب اسلامی در مدرسه رفاه و بیعت با آن حضرت، سندی از افتخار، حماسه، رشادت و ایمان را در برگ‌های زرین تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رسانیدند. نقش ارزنده همبستگی باشکوه ارتش و خصوصاً نیروی هوایی در اضمحلال و شکست رژیم، نشان دهنده شعور ایمانی و انقلابی این عزیزان فداکار و عشق ورزیدن به آرمان‌های مقدس و آزادی‌خواهانه ملت در این سرزمین بود که موجب شد تا علی‌رغم فشارها و اختناق شدید آن روز، این عزیزان، گام در میدان مبارزه با ظلم و جور نظام پهلوی برداشته و یک صدا با ملت دلاور در 19 بهمن 1357، حماسه پرشکوه این بیعت را در صفحات تاریخ انقلاب اسلامی ثبت نمایند.
از روز نیروی هوایی تا درگذشت کاشف اکسیژن
عظمت رویداد باشکوه 19 بهمن نه تنها در خاطره نسل انقلاب، بلکه در اذهان نسل‌های آتی این کشور نیز، همیشه به عنوان یک حماسه جاویدان، متجلّی و منور خواهد ماند. همچنین نیروی هوایی، پس از پیروزی انقلاب و در طول دوران جنگ، با همان روحیه والا ظاهر شد و به عنوان نیرویی پیشتاز در تمامی صحنه‌ها، از دستاوردهای انقلاب اسلامی پاسداری نموده است.

راهپیمایی عظیم مردم در تایید دولت موقت به فرمان امام خمینی (1357 ش)
به دنبال آغاز به کار دولت موقت، امام خمینی از مردم خواست از طریق تظاهرات آرام، نظر خود را درباره دولت موقت اعلام نمایند. پس از این درخواست، جامعه روحانیت مبارز تهران، مردم را به یک راهپیمایی بزرگ و همگانی در روز 19 بهمن ماه دعوت نمود. در اعلامیه‌ای که به همین منظور صادر شد خاطر نشان گردید "پس از 75 سال، این نخستین بار است که ملت ایران، تشکیل دولتی را به راستی جشن می‌گیرند." در این حال و در شرایطی که آمریکا همچنان از بختیار پشتیبانی می‌کرد و زمینه‌های کودتا را در ایران فراهم می‌نمود و مردم توسط بازمانده‌های رژیم به آتش‌سوزی و قتل تهدید می‌شدند، این راهپیمایی خط بطلانی بر تمامی پندارهای سلطنت‌طلبان کشید و خواب‌های پریشان آنان را بی‌تعبیر گذاشت. در این زمان امام خمینی ادامه نهضت را به عنوان یک تکلیف الهی اعلام نمود و راهپیمایی میلیونی مردم به عنوان پشتیبانی از دولتِ موقتِ منصوب شده از طرف رهبر انقلاب اسلامی ایران، تهران و شهرستان‌ها را غرق در تظاهرات نمود. در پایان این راهپیمایی عظیم، قطعنامه هفت ماده‌ای قرائت شد و نخست وزیری بازرگان مورد تایید قرار گرفت.

فرار "جعفر شریف امامی" نخست وزیر رژیم پهلوی در پی فراگیر شدن نهضت اسلامی (1357 ش)
شریف امامی در دوران دوم نخست وزیری خود، برای آرام کردن اوضاع، دست به یک سلسله کارهای نمایشی و غیرعادی از نظر رژیم زد. اولین کار او این بود که گفت با حزب رستاخیز، تنها حزب سیاسی کشور که پارلمان را در اختیار داشت، کاری ندارد و به این ترتیب عملاً موجبات انحلال این حزب را فراهم ساخت. وی همچنین تاریخ موهوم و مجعول شاهنشاهی را لغو کرد و مجدداً تاریخ هجری شمسی را برقرار نمود. او همچنین قمارخانه‌ها و مراکز فساد را بست ولی هیچ کدام از این اقدامات عوام‌فریبانه و تسکینی، محبوبیت و موقعیتی برای او نزد مردم به وجود نیاورد. اقدامات شریف امامی و آزادی عملی که به مخالفان داده شد، بر دامنه تظاهرات و اغتشاشاتِ ضد رژیم افزود به طوری که در چندین شهر بزرگ کشور، حکومت نظامی اعلام شد و فجایع خونینی از قبیل جمعه سیاه تهران در 17 شهریور 1357 و کشتار دانش‌آموزان تهران در 13 آبان 1357 به وجود آمد. جعفر شریف امامی، نخست وزیر سرسپرده محمد رضا پهلوی، پس از آن که نتوانست، اوضاع دگرگون مملکت را به نفع رژیم تغییر دهد، پس از 57 روز نخست وزیری، از این سمت استعفا داد و به جمع و جور کردن ثروت خود در ایران پرداخت. وی به سرعت اموال خود را به خارج منتقل کرد و در نهایت سه روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در نوزدهم بهمن 1357، بدون کوچکترین مانع، راه آمریکا را پیش گرفت و دور از غوغا و سروصدا به زندگی ننگین خود ادامه داد.

اعلام همبستگی همافران با انقلاب اسلامی در حضور حضرت امام خمینی (ره) (1357 ش)
از شکننده‌ترین ضربات بر پیکر رژیم شاهنشاهی، حرکت شجاعانه پرسنل نیروی هوایی در نوزدهم بهمن ماه 1357 ش بود که به حق می‌توان آن روز را از ایام‌اللَّه خواند. در این روز و به دنبال گسترش انقلاب اسلامی در تمام نقاط کشور و دعوت حضرت امام خمینی (ره) از نظامیان برای پیوستن به ملت، جمع کثیری از هُمافَران و پرسنل نیروی هوایی ارتش، به محل اقامت امام رفته و پس از رژه در مقابل آن حضرت و دیدار تاریخی خود با امام، همبستگی خود را با انقلاب اسلامی ملت ایران به رهبری امام خمینی اعلام کردند. از آن پس، روز نوزدهم بهمن ماه هر سال به عنوان روز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، گرامی داشته می‌شود.

کشته شدن فرمانده نیروی هوائی در یک سانحه هوائی (1355 ش)
ارتشبد فضائل تدین در تپه های لویزان با سقوط هلی کوپتر کشته شد. در این سانحه خلبان و مکانیک هلی کوپتر نیز کشته شدند.

در اجرای خواسته امام خمینی مبنی بر راهپیمائی مردم در تأیید دولت موقت، میلیون ها تن از مردم برای ابراز حمایت از آیت الله خمینی و دولت موقت اسلامی به خیابانها آمدند (1357 ش)
و راهپیمائی گسترده ای در سرتاسر ایران برپا نمودند. تنها در تهران متجاوز از دو میلیون نفر در این راهپیمائی شرکت داشتند. غیر از طبقات مردم، روحانیون، احزاب سیاسی و همافران در این رفراندوم شرکت داشتند. در پایان راهپیمائی تهران قطعنامه ای در 7 ماده قرائت شد و مردم یکپارچه آنرا تأیید کردند

در گرگان تظاهرات مردم برای تایید دولت موقت خونین شد. (1357 ش)
نظامیان به سوی مردم آتش گشودند و مردم نیز ساختمانهای دولتی را به آتش کشیدند. در این ماجرا پنج کشته و یازده مجروح باقی ماند

مذاکرات مهمی بین بازرگان، بختیار و ارتش انجام گرفت. (1357 ش)
اطرافیان بازرگان اظهار عقیده کردند فرماندهان نیرو به ویژه رئیس ستاد، اینک به این نتیجه رسیده است که مصلحت مملکت و مصالح ارتش که جزئی از مصالح مملکت است ایجاب می کند که ارتش در مبارزه قدرت میان دولتهای بازرگان و بختیار نقشی بیطرف در پیش گیرد.

بختیار گفت در مقابل هیتلر، رضاشاه و شاه ایستادگی کرده ام و در مقابل آیت الله خمینی و بازرگان نیز مقاومت خواهم کرد. (1357 ش)
در کشور واحدی چون ایران دو دولت را نمی پذیرد و دولتی را که گویا مهندس بازرگان درصددتشکیل آن است به رسمیت نمی شناسد

علی امینی و مهندس جعفر شریف امامی به فاصله یک روز در این هفته تهران را ترک و بسوی اروپا پرواز کردند. (1357 ش)
گفته شد با وجودی که جعفر شریف امامی ممنوع الخروج و تحت تعقیب بود به دست بختیار و با وساطت منوچهر آریانا از ایران فرار کرده است

در پی تظاهرات دانشجویان ایرانی در اوکلاهماسیتی امریکا، 15 نفر از ایرانیان دستگیر شدند. (1356 ش)
بنابر خبرگزاری آسوشیتدپرس، دادستان منطقه این ایالت خواستار تبعید و اخراج همه ایرانیانی شده که در تظاهرات اخیر شرکت داشتند. همچنین رئیس پلیس منطقه نیز با ارسال نامه ای به کنسولگری ایران، خواستار اخراج فوری 21 دانشجوی ایرانی از امریکا شده است. اردشیر زاهدی سفیر رژیم ایران درامریکا، درباره این تظاهرات گفت که تظاهر کنندگان توسط کمونیست های خارجی تحریک شده اند.

رحلت آیت اللَّه میرزا علی شیرازی (1355 ق)
آیت‌اللَّه میرزا علی شیرازی، فقه و علوم اسلامی را نزد اساتیدی همچون آیات عظام فشارکی اصفهانی و میرزا محمدتقی شیرازی فرا گرفت و در 22 سالگی به درجهٔ اجتهاد نائل آمد. آیت اللَّه میرزا علی شیرازی علاوه بر تبحّر در فقه و اصول، در کلام، حکمت، طب، تاریخ و ادبیات نیز از مهارتی درخور تحسین برخوردار بود. ایشان مدتی نیز مرجعیت تقلید جمعی از مسلمانان را بر عهده داشت.

تولد "محقق حلی" فقیه بزرگ و نامدار شیعی (602 ق)
شیخ جعفر بن شیخ حسن حلی معروف به محقق حلی در سال 602 هجری در حله واقع در عراق به دنیا آمد. وی از ابتدا دارای هوشی سرشار و استعدادی شگرف بود. در محضر پدر، ابن زهرهٔ حلی، تاج الدین حسن بن علی دربی و دیگران تحصیلات خود را ادامه داد و خود بر مسند تدریس نشست. نام آورانی مانند علامهٔ حلی، ابن‌داود حلی، سید بن طاووس و ابن سعید هَذْلی حلی از جمله دست پروردگان مکتب درس محقق حلی‌اند. وی مورد احترام خاص خواجه نصیرالدین طوسی بود و خواجه، به او ارج فراوان می‌نهاد. شرایع الاسلام، المُختصر النافع فی فقهِ الامامیه و آثار دیگر وی چون نگینی در میان کتب اسلامی می‌درخشند. محقق حلی در سال 676 ق، در هفتاد و چهار سالگی رحلت نمود.

تولد "کریستین اِسْنوک" مستشرق و اسلام‌شناس هلندی (1857 م (ر.ک: 26 ژوئن)
«کریستین اسنوک هورگرونیه» (1857 ـ 1936 م) یکی از مستشرقانی است که بر آگاهی های علمی او از شرق بسیار تکیه می شود. وی مؤلف رساله ای است موسوم به العید المکی که در سال 1880 م منتشر شده و تاکنون نیز ارزش خود را از دست نداده است. او در این رساله به بررسی انتقادی آیات مربوط به ابراهیم در قرآن و این که او نخستین نیای اسلام و سازندة کعبه می باشد پرداخته است. با این همه وی در سال 1885 م شش ماه به طور مخفیانه به منظور خدمت به اهداف استعماری، در میان مسلمانان مکه زندگی کرد و در راه انجام مأموریت استعماری هلندی ـ هندی خویش کتابی درباره مکه نوشت.

تولد "جان راسکین" نویسنده و منتقد برجسته انگلیسی (1819 م) (ر.ک: 20 ژانویه)
جان راسکین (به انگلیسی: John Ruskin) (زاده ۱۸۱۹ - درگذشت ۱۹۰۰) شاعر، فیلسوف، منتقد هنری و نویسنده انگلیسی بود. برداشت او از هنر و معماری بسیار تاثیر پذیرفته از زیبایی‌شناسی ویکتوریایی و زیبایی‌شناسی ادواردی است. وی که در خانواده‌ای ثروتمند زاده شده بود، پس از مرگ پدرش تمام ثروت او را وقف فعالیت‌های خیریه، موزه و فعالیت‌های فرهنگی کرد و خود به نویسندگی اشتغال یافت. تمام آثار وی دارای رنگ و لعاب اخلاقی‌اند. معروفترین اثر راسکین کتاب هفت مشعل معماری است که در سال ۱۸۴۸ انتشار یافت. وی در این کتاب سخن از معماری می‌گوید و معتقد است معماری دارای هفت مشعل به قرار زیر است: حقیقت، ایثار، قدرت، زیبایی، زندگی، خاطره و اطاعت. او در سن ۸۰ سالگی در حالی درگذشت که آثار وی بر نویسندگان انگلیس غیر قابل کتمان است.

آغاز جنگ ژاپن و روسیه (1904 م)
در روز هشتم فوریه 1904 م چند کشتی ژاپنی، ناوگان روسیه در بندر چینی پرْت آرتور را که در اجاره روسیه بود مورد حمله قرار دادند و به دنبال آن، در مناطق متصرفی روسیه در منچوری نیرو پیاده کردند. این جنگ که در نتیجه رقابت ژاپن و روسیه برای تسلط بر شبه جزیره کره و منچوری آغاز شد تا سال 1905 م به طول انجامید و شکست‌های پی‌درپی قوای روسیه در این جنگ، به موقعیت تزار نیکلای دوم، لطمه شدیدی وارد ساخت. دولت تزاری برای جبران این شکست‌ها، ناوگان جنگی خود را از دریای بالتیک به خاور دور منتقل کرد، ولی ناوگان روسیه در این سفر دریایی طولانی، توان جنگی خود را از دست داد و در ماه مه 1905 م در یک نبرد دریایی با ناوگان جنگی ژاپن منهدم شد. دولت روسیه که توان ادامه جنگ را نداشت، سرانجام میانجی‌گری تئودور روزولت، رئیس جمهور وقت امریکا برای خاتمه دادن به این جنگ را پذیرفت. لطمه‌ای که با امضاء قرارداد صلح با ژاپن بر حیثیت تزار نیکلای دوم وارد آمد، زمینه را برای اولین انقلاب روسیه در سال 1905 م فراهم ساخت، هرچند در این میان اعتصاب کارگران ناراضی و کشتار آنان در یکشنبه سیاه نیز عاملی مهم برای بروز این انقلاب بود.

سرنگونی حکومت "عبدالکریم قاسم" توسط "عبدالسلام عارف" در عراق (1963 م)
عبدالکریم قاسم، رئیس پیشین حکومت نظامی عراق، در 21 دسامبر 1914 م در بغداد به دنیا آمد. عبدالکریم قاسم در 14 ژوئیه 1958 م در یک کودتای نظامی، رژیم پادشاهی ملک فیصل دوم را ساقط کرد و خود زمام امور را بر عهده گرفت. عبدالکریم قاسم ریاست ستاد ارتش عراق را به مدت چندین سال برعهده گرفت. با این حال پس از این کودتا، با سیاستی کاملاً عکس سیاست رژیم پادشاهی آن کشور حرکت کرد. قاسم در سال 1961 م یک بار قصد حمله به خاک کویت با هدف انضمام آن کشور به عراق را داشت که با عکس‌العمل نظامی حکومت انگلستان، از تصمیمش منصرف شد، ضمن این که در همین سال نیز نبرد سنگینی با شورشیان کرد شمال عراق به راه انداخت. حکومت عبدالکریم قاسم سرانجام در هشتم فوریه 1963 م در طی یک کودتای خونین نظامی که از سوی عبدالسلام عارف، نظامی مورد اعتماد و هم‌رزم دیرینه عبدالکریم قاسم، هدایت می‌شد، ساقط گردید. در این کودتا که با بمباران مقرّ قاسم همراه بود، وی و جمع زیادی از مقامات دولتی عراق کشته شدند. بسیاری از مردم عراق، خبر قتل قاسم را باور نمی‌کردند و بر این تصور بودند که او موقتاً از صحنه کناره گرفته و مجدداً به قدرت باز خواهد گشت و از بعثی‌ها انتقام خواهد گرفت. به همین خاطر، بعثی‌ها جسد سوراخ سوراخ شده قاسم را در تلویزیون بغداد به معرض دید مردم گذاشتند و مردم اطمینان یافتند که زمام‌دار نظامی 49 ساله عراق، کشته شده است.

درگذشت "جوزف پریستلی" دانشمند انگلیسی و کاشف اکسیژن (1804 م)
جوزف پریسْتْلی در سال 1733 م در انگلستان به دنیا آمد. او بعدها با انجام فعل و انفعالاتی بر روی گاز کربنیک یک گاز بی‌رنگ و بو کشف کرد که همان گاز ازت است.. با این کشف‌ها، پریستلی از طرف دولت فرانسه به استادی آکادمی علوم برگزیده شد. او برای اولین بار، گاز اکسیژن را کشف کرد. وی در سال 1744، با حرارت دادن به اکسید جیوه گازی را کشف کرد که این گاز پس از مطالعه توسط لاوازیه، شیمی‌دان معروف فرانسوی، به نام گاز اکسیژن شناخته شد. در این میان برخورد پریستلی و عده‌ای از آشوبگران در جریان انقلاب کبیر فرانسه، به حمله این خرابکاران به منزل و کتابخانه پریستلی انجامید و حاصل زحمات چندین ساله‌اش در این تاراج از بین رفت.
از روز نیروی هوایی تا درگذشت کاشف اکسیژن
پس از این حادثه، پریستلی از فرانسه راهی امریکا شد و فعالیت‌های علمی خود را ادامه داد. زمانی که پریستلی در آزمایشگاه شخصی خود در پنسیلوانیا کار می‌کرد، به کشف مهم دیگری نائل آمد. او گاز سمی و مرگ‌آور اکسید کربن را از احتراق ناقص زغال، بنزین یا هر سوخت دیگر با اکسیژن کشف کرد که درجهان علم دارای ارزش زیادی است. وی هم‌چنین درباره جوهر گوگرد، آمونیاک و جوهر نمک مطالعات و تحقیقات و آزمایش‌های فراوانی انجام داد که امروزه، نتایج این تحقیقات در علم شیمی دارای اهمیت بسزایی می‌باشند. جوزف پریستلی سرانجام در 8 فوریه 1804 م در 71 سالگی درگذشت.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار