2 فرار با 2 نتیجه متفاوت!؛

چه عواملی باعث فرار شاه شد؟ +‌ فیلم

"محمدرضا پهلوی" وقتی 26 دی ماه 57، در حال خروج از کشور بود، خیلی امید داشت همچون 25 سال قبلش که هنگام کودتای "مصدق" از کشور بیرون رفت، "انگلیس" و "آمریکا" باب بازگشتش را فراهم کنند، اما این بار اراده و ایمانی در مردم بود که هیچ قدرتی یارای مقابله با آن را نداشت.

به گزارش گروه چند رسانه‌ای باشگاه خبرنگاران، 22 مرداد 32، "محمدرضا پهوی" فرمان عزل "مصدق" را یادداشت کرد و خودش راهی رامسر شد.

محمدرضا که ترجیح می‌داد، هنگام کودتای دولت "مصدق" در ایران نباشد؛ وقتی خبر رسید فرمانده گارد شاهنشاهی، بعد از ابلاغ حکم عزل نخست وزیر بازداشت شده است، به همراه همسرش از طریق "عراق" از کشور خارج شد و به "ایتالیا" فرار کرد تا "آمریکا" و "انگلیس" اوضاع را برایش رو به راه کنند.

کودتای 28 مرداد، بدون حضور شاه در کشور و با هماهنگی و تایید او محقق شد.

شاه با شنیدن خبر سقوط "مصدق" سه روز بعد از کودتا به کشور بازگشت.

اواخر سال 56 حرکت‌های گسترده مردمی در شهرهای مختلف کشور برگزار گردید، شاه که خود فریادهای "مرگ بر شاه" را می‌شنید، دیگر کار را تمام شده دانست.

وقتی 26 دی ماه 25 سال بعد هم در حال خروج از کشور بود، خیلی امید داشت همچون دفعه قبل، "انگلیس" و "آمریکا" باب بازگشتش را فراهم کنند، اما این بار اراده و ایمانی در مردم بود که هیچ قدرتی یارای مقابله با آن را نداشت.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۹ ۲۳ دی ۱۳۹۶
چه عواملی
United States of America
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۶ دی ۱۳۹۶
مرگ بر شاه
United States of America
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۶ دی ۱۳۹۶
مرگ بر شاه
آخرین اخبار