"فواد معصوم"، رئیس‌جمهور عراق در بخش نخست مصاحبه اختصاصی خود با روزنامه الحیات اعلام کرد؛ درگیری با داعش و تروریست‌های مشابه در عراق امر آسانی نیست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران رئیس جمهور عراق در بخش نخست مصاحبه اختصاصی خود با روزنامه الحیات، درباره نوع نگرش و دیدگاه عراقی‌ها به هریک از کشورهای ایران و آمریکا ،  کمکهای فوری ایران هنگام حملات داعش، اذعان رئیس جمهور فرانسه به تحت فشار قرار داشتن برای دعوت نکردن ایران به ائتلاف ضد داعش ، تفکر افراطی و تروریستی این گروه و اینکه آنها نماینده  هیچ مذهب یا دینی نیستند؛ سخن گفت.

به نوشته روزنامه الحیات، فواد معصوم، رئیس جمهور و از رهبران حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در گفتگوی اختصاصی با این روزنامه در پاسخ به پرسش اول مبنی بر این که زمانی که ابوبکر البغدادی در موصل ظاهر شد، شما کجا بودید؟ گفت من در لندن بودم.  خبرنگار الحیات در ادامه پرسید  «به نظر شما آیا این احتمال وجود دارد که درگیری با داعش در آینده نزدیک فیصله پیدا کند؟» 

معصوم پاسخ داد درگیری با داعش و تروریست های مشابه در عراق امر اسانی نیست زیرا این افراد پایگاه، تاسیسات یا مقرهای خاصی ندارند که هواپیماها بتوانند آن ها را بمباران کنند از این رو ما به چند  مسئله نیاز داریم که مهمترین آن ها یکپارچه کردن جامعه عراق و پایان دادن به نزاع های فعلی در این کشور از طریق صلح داخلی، آشتی و کنار گذاشتن فرقه افکنی است.

 این درگیری و دودستگی‌ها برای آینده کشور بسیار خطرناکند. باید در مسائل دینی بازنگری شود زیرا نمی‌توان پیرامون موضوع «سقیفه بنی ساعده» جنگید. به نظر من ما باید روی موضوع آموزش تمرکز کنیم. همچنین باید جلوی کسانی را که تفکرات مبتنی بر افراط گرایی را ترویج می‌کنند، بگیریم.

فواد معصوم در پاسخ به پرسشی درباره  روابط میان ایران و آمریکا و مساله عراق گفت:  موضع سیاسی  ایران و آمریکا در قبال عراق، موضعی  ویژه است. من در نیویورک به جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا گفتم که ما به ایران از دریچه و منظر آمریکا نگاه نمی کنیم همانگونه که به شما نیز از دریچه و دیدگاه ایران نگاه نمی‌کنیم. شما با ایران مشکلاتی دارید و ما به دنبال منافع خویش هستیم. بین ما و ایران هزار و سیصد کیلومتر مرز وجود دارد. بین مردم عراق و ایران ارتباطات و داد و ستدهای معنوی وجود دارد. در عراق به بسیاری از مراجع شیعه براساس هویت ملی یا قومی‌شان نگریسته نمی‌شود بلکه به آنان به عنوان مرجع همه مردم نگاه می‌شود. ما به روابط خوب با ایران، آمریکا، غرب و نیز کشورهای منطقه تمایل داریم.

ممکن است به طور مثال بین ترکیه و ایران نیز اختلاف و نزاع وجود داشته باشد اما این مساله خارج از عراق است و این وظیفه ما نیست که خودمان را وارد موضوعاتی کنیم که در آن نقشی نداریم.

رئیس جمهور عراق در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که «در آمریکا جز جو بایدن با چه کسی دیدار کردید؟» گفت من با بایدن در جلسه ای طولانی به طور مفصل گفت و گو کردم. با جان کری نیز سه بار دیدار کردم. علاوه بر این با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز در مراسمی در نیویورک دیدار کردم و وی با عراق اعلام همبستگی کرد».

فواد معصوم در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که «در دیدارهای خود  با  جان کری، آیا احساس می‌کردید که آمریکا به توافق با ایران اهمیت می‌دهد؟» گفت:  بایدن و کری هر دو تاکید کردند ما نمی خواهیم برای ایران مشکلات به وجود آوریم. ما فقط یک مسئله با آنان داریم و آن، پرونده هسته‌ای است. اگر این موضوع حل شود، بقیه مسائل حل خواهند شد».

فواد معصوم در پاسخ به این پرسش که «بایدن درباره ایران چه گفت؟»  تصریح کرد   او گفت مسئله ای جز پرونده هسته‌ای بین ما و ایران وجود ندارد.

رئیس جمهور عراق در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که «آیا با مقامات ایران دیدار داشته‌اید؟» گفت : مدتی پیش با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای (اسلامی) ایران دیدار داشتم و از زبان او نظری را شنیدم که  مهم بود . لاریجانی درباره برخی از مشکلات مشترک میان عراق و ایران از جمله خطرات زیست محیطی در منطقه صحبت و تاکید کرد ضروری است که بین عراق، ایران و عربستان هماهنگی و همکاری وجود داشته باشد. 

رئیس جمهور عراق پاسخ داد بین این دو  درباره مسائل متعدد نزاع وجود دارد اما آن چه که برای ما مهم است، این است که این نزاع در خاک عراق و درباره آینده این کشور نباشد. از این رو از دریچه  و منظر  هیچ کدام به دیگری نگاه نمی‌کنیم.

فواد معصوم در ادامه این مصاحبه گفت  یک بار فرانسوآ اولاند رئیس جمهور فرانسه با من تماس گرفت و گفت: نظرت چیست که کنفرانسی را در سطح اتحادیه اروپا برای کمک به عراق در جنگ با داعش برگزار کنیم؟ وی از من درباره طرفهایی که باید از آن‌ها (برای حضور در این کنفرانس) دعوت شود، پرسید و من پاسخ دادم کشورهای منطقه. اولاند گفت به صراحت از تو می‌پرسم که نظرت درباره دعوت کردن از ایران برای حضور در این کنفرانس چیست؟ 

من در پاسخ گفتم این موضوع ضروری است و تاکید کرد نظر او نیز این است که ایران دعوت شود. ما به توافق رسیدیم که دعوتنامه‌های مشترکی به نام او و من ارسال کنیم. پس از آن اولاند با من تماس گرفت و به من اطلاع داد که برای دعوت نکردن از ایران تحت فشار است. من به او گفتم در این صورت تو باید دعوتنامه ها را به تنهایی امضا کنی زیرا ما قصد نداریم وارد این مشکل شویم و این اتفاق افتاد. 

ایران کشوری مهم و همسایه ما است. ایران نخستین کشوری است که در زمان حمله داعش به عراق کمک های بشردوستانه و نظامی کرد.

رئیس جمهور عراق در پاسخ به این پرسش که «آیا کاهش قیمت نفت اقتصاد عراق را به شدت تحت تاثیر قرار داد؟» گفت وابستگی اصلی ما به نفت است و مشکل ما همین است زیرا تولید محصولات کشاورزی چه از سوی دولت و چه از سوی شهروندان مورد غفلت واقع می شود. زمین ها و روستاهای زیادی وجود دارند که مورد غفلت واقع شده اند. برخی از کشاورزان ترجیح می دهند در پلیس یا ارتش کار کنند.

 این درحالیست که در ایران از مزارع و کشاورزان حمایت می شود. فواد معصوم در پاسخ به این پرسش که «آیا به نظر شما قانون اساسی عراق مشکل دارد و با عجله نوشته شده است؟» گفت:  بله قانون اساسی در سال دو هزار و پنج با عجله نوشته شد. 

در آن زمان طرف‌های زیادی اصرار داشتند که قانون اساسی نوشته شود. ما در آن زمان چندین بار با آیت الله علی سیستانی مرجع عالی عراق دیدار و گفتگو کردیم. من در آن زمان رئیس کمیته آماده سازی سازوکارهای تدوین قانون اساسی بودم و ما با شخصیت های سیاسی و دینی در ارتباط بودیم.

رئیس جمهور عراق درباره دیدارش با آیت الله سیستانی گفت به رغم این که وی در سیاست وارد نمی‌شود اما یک سیاستمدار زبردست است.

رئیس جمهور عراق در پاسخ به این پرسش که نظر آیت الله سیستانی درباره سنی ها چه بود؟ گفت من پیش از رفتن به عربستان به نجف رفتم و با آیت الله  سیستانی ملاقات کردم. از وی پرسیدم نظر شما چیست؟ وی به من گفت باید برای تحکیم روابط با عربستان تلاش کنید. این، به نفع عراق است. موضع بقیه مراجع نجف هم همین بود به همین علت زمانی که به ریاض رفتم به پادشاه عربستان گفتم من در این سفر حامل دیدگاه های مراجع شیعه هستم. پادشاه عربستان نیز از آیت الله سیستانی تمجید کرد و گفت وی فردی عاقل، حکیم و فاضل است.

فواد معصوم در پاسخ به این پرسش که «آیا به اعتقاد شما آیت الله سیستانی نقش قابل توجهی در برهه کنونی دارد؟» به خبرنگار الحیات گفت: آیت الله سیستانی به وحدت در عراق توجه دارد و همواره تلاش می‌کند روابط میان نهادهای مختلف عراق خوب باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار