"سید حسین موسویان" دیپلمات ارشد و مذاکره کننده سابق ایرانی در گزارشی نوشت: اگر تهران و واشنگتن بتوانند مسئله هسته ای ایران را حل و فصل کنند ، این امر می تواند خطر بروز یک جنگ فاجعه آمیز را دفع کند و درها را به روی همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم باز خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی گالف نیوز در گزارشی به قلم "سید حسین موسویان" دیپلمات ارشد و مذاکره کننده سابق ایرانی با عنوان " معمای مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا" می نویسد:  مخالفان مذاکرات کنونی در واشنگتن  روی موضوع " افزایش تحریم ها"ی ایران تمرکز یافته اند. با این حال مهمترین بخش سخنرانی اخیر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در زمینه سیاست خارجی این کشور ، احتمال وتوی هر قانونی تصویب شده از سوی کنگره برای اعمال تحریم های اقتصادی جدید علیه تهران بود.

"جان بونر" رئیس مجلس نمایندگان آمریکا فورا با اعلام این مطلب به این موضوع واکنش نشان داد که از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای سخنرانی در کنگره آمریکا دعوت کرده است.

کاخ سفید نیز به دنبال آن دعوت بونر از نتانیاهو را " نقض پروتکل دیپلماتیک مرسوم کشور " خواند و اعلام کرد باراک اوباما با نخست وزیر اسرائیل دیدار نخواهد کرد.
در حالی که برخی هنوز هم بر این باورند که این وقایع صرفا بخشی از راهکار موسوم به  " پلیس خوب ، پلیس بد" آمریکا است اما واقعیت این است که روابط آمریکا- اسرائیل هرگز تا این حد از هم گسیخته نبوده است.

یکی از کارشناسان سیاست خارجی آمریکا در این خصوص می گوید روابط بین اوباما و نتانیاهو به سطح انزجار رسیده است. روابط بین آمریکا و متحدان عرب آن نیز به دلیل روند دیپلماتیک کنونی بین ایران و آمریکا و نیز احتمال حل و فصل مسالمت آمیز این بحران، تنش آمیز و توام با بی اعتمادی شده است. آنها تنها خواستار اعمال تحریم ها و جنگ هستند.

اکنون ما با رئیس جمهوری در آمریکا طرف هستیم که بی اعتنا به خواسته‌های نخست وزیر اسرائیل و به رغم فشارهای جدی سوی جناح متحد با نتانیاهو در کنگره آمریکا و تلاش های مشترک اسرائیل، اعراب و لابی‎های مخالف ایران، خواستار حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران است. 

این وضع در واقع نشانگر این موضوع است که روابط ایران- آمریکا وارد حساس ترین مرحله خود شده است. روندی که می تواند تعامل ایران و آمریکا را به فراتر از مسئله هسته ای بکشاند. اگر ایران و آمریکا بتوانند مسئله هسته ای را به طور مسالمت آمیز حل و فصل کنند ، خطر وقوع یک جنگ فاجعه آمیز دفع و راه برای همکاری در زمینه مقابله با تروریسم ( دولت اسلامی عراق و شام یا داعش ) باز خواهد شد.

این موضوع همچنین مذاکرات گسترده تر منطقه ای را برای کمک به حل و فصل تنش ها در عراق ، سوریه و افغانستان تسهیل و نهایتا راه را برای عادی سازی روابط دیپلماتیک بین ایران و آمریکا باز خواهد کرد.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار