مدیریت مصرف مسکن‌ها حلقه گمشده درمان

مدیریت مصرف مسکن‌ها به ویژه استامینوفن از حلقه‌های گمشده درمان در جامعه محسوب می‌شود.

معصومه سید علی دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری سالمند در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: استامینوفن یک ضد درد غیرمخدر و ضدتب می‌باشد و در موارد کاهش تب و تسکین دردهای خفیف تا متوسط استفاده می‌شود و گاهی نیز به عنوان جانشین آسپرین کاربرد دارد و اگر در مصرف آن مدیریت نشود شاهد عوارض متعددی از جمله سرگیجه، سبکی سر، تهوع ... خواهیم بود.

وی در ادامه گفت: افرادی که کم‌خونی شدید و بیماری کبدی دارند و همچنین کودکان زیر سه سال و زنان حامله نباید از این دارو استفاده کنند.

سید علی عوارض مصرف بی‌رویه و خودسرانه استامینوفن را متعدد عنوان کرد و افزود: مطالعه عوارض داروها نباید سبب ایجاد ترس از مصرف داروها شود و زمانی که قطعا نیازمند به مصرف دارو هستیم به دلیل ترس آن را مصرف نکنیم.

پرستار سالمندی کشورمان در ادامه اظهار داشت: همه باید با مطالعه آگاهانه مصرف داروها را مدیریت کنند و قبل از استفاده گروه‌های آسیب‌پذیر نظیر کودکان، زنان باردار و شیرده، سالمندان و بیماران خاص به پزشک متخصص مراجعه نمایند.

سید علی گفت: سهل‌الوصول بودن استامینوفن‌ها نباید دلیلی بر استفاده بی‌رویه آن باشد و از طرفی خیلی اوقات بجای داروهای غیرنسخه‌ای می‌توان از طب مکمل مثلا طب سنتی استفاده کرد و جایگزینی مناسب برای استفاده غیرمنطقی از داروها یافت.



انتهای پیام/

برچسب ها: دارو ، کبد ، طب سنتی ، کم خونی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار