با پیشروی ارتش بعثی عراق در شهریور 59، شش ماه بعد اداره شهر "سوسنگرد" را به گروهی ضد انقلاب سپردند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران ؛ تاریخ جنگ تحمیلی سرشار از رشادت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان اسلام در جبهه‌های حق علیه باطل بود.
 
"مناطق عملیاتی جبهه" جنوب نقش بسیار موثری در سرنوشت کلی جنگ داشتند و این منطقه عملیاتی نشان دهنده شجاعت‌ها و رشادت‌های افراد مناطق عملیاتی جنوب و ملت ایران است.
 
لذا باشگاه خبرنگاران در نظر دارد تا با معرفی مناطق عملیاتی جبهه جنوب در جهت انعکاس هر چه بیشتر رشادت‌های رزمندگان اسلام نقش آفرینی کند.  
 
 
*** سوسنگرد
 
"سوسنگرد"  در شمال غرب "اهواز" قرار دارد. با حمله ارتش بعثی  در 31 شهریور 59، بعثی‌ها با پیشروی در محور "بستان – سوسنگرد" این شهر را از سمت غرب مورد تهدید قرار دادند و در 6 مهر ماه بعد از شکستن مقاومت مردمی آن را اشغال کرده و اداره شهر را به گروه ضدانقلاب "جبهه التحریر" می‌سپارد.

 
*** آزادسازی "سوسنگرد" به فرماندهی "علی غیوراصلی"
 
چند روز بعد رزمندگان از سپاه اهواز به فرماندهی "علی غیوراصلی" شهر را آزاد  کردند. حملات ارتش عراق مجدداً از 17 مهر 59 آغاز و در 24 آذر 59 سوسنگرد را محاصره کردند و وارد شد؛ اما مقاومت تعدادی از مدافعان مانع از سقوط شهر شد تا آن که 2 روز بعد رزمندگان ارتش، سپاه و نیروهای مردمی به کمک محاصره شدگان آمدند و شهر را حفظ کردند.
 
*** یادمان مقاومت مردمی / رزمنده‌ای که صدامیان پیکرش را آتش زدند
 
در منطقه "خزعلیه" سوسنگرد مزار یکی از شهدای بومی نیروهای ژاندارمری بود، قرار دارد. "سیدمحمدرضا سبحانی" از اهالی سوسنگرد بود که در تاریخ 6 مهر 59 هنگامی که نیروهای بعثی قصد عبور از "کرخه"و محاصره سوسنگرد را در منطقه "خزعلیه" داشتند با تعدادی از نیروهای مقاومت مردمی در مقابل‌شان مقاومت کرده و بعثیون او را شکنجه و جسم کم‌جان او را آتش می‌زنند و او به عنوان نماد مقاومت مردمی شناخته شده است.
 
*** تپه‌های "الله اکبر" / آزادسازی در عملیات "امام علی (ع)"
 
این تپه‌ها در شمال "سوسنگرد" قرار داشته که بعد از ارتفاعات میشداغ،  بلندترین برجستگی در منطقه هستند. "صدامیان" پس از عبور از محور "چزابه" و اشغال "بستان و سوسنگرد" این ارتفاعات را هم به اشغال خود درآورده و پس از آزادسازی سوسنگرد از سوی رزمندگان اسلام، دشمن موانع و نیروهای خود را در این ارتفاعات افزایش داد.

ارتفاعات "الله اکبر" در عملیات "امام علی (ع)" در تاریخ 31 اردیبهشت 60 آزاد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار