واشنگتن پست‌:

"سیا" و "موساد" عماد مغنیه را ترور کردند

روزنامه واشنگتن پست از نقش سازمان‌های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی در ترور فرمانده برجسته حزب الله خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه آمریکایی واشنگتن پست از نقش" سیا" سازمان‌ جاسوسی آمریکا و" موساد" سازمان‌ جاسوسی رژیم صهیونیستی در ترور فرمانده بزرگ حزب الله در سوریه پرده برداشت.

در 12 فوریه سال 2005 ، "عماد مغنیه" یکی از رهبرای برجسته جنبش حزب الله بعد از صرف شام در دمشق در نزدیکی رستورانی در حال قدم زدن بود در همین حال یک تیم از سازمان سیاه حرکات وی را زیر نظر داشتند.

وقتی که مغنیه به خودروی خود نزدیک شد، یک بمب که در یک تایر خودرو در پشت ماشین کار گذاشته شده بود، منفجر شد  و این فرمانده حزب الله جا در جا به شهادت رسید.

در ادامه این گزارش آمده است، بمبی که به ماشین مغنیه متصل شده بود از سوی ماموران موساد کنترل می شد و این عاملان با ماموران خود در دمشقق در ارتباط بودند.

یک مقام سابق در سازمان جاسوسی آمریکا اعلام کرد:" نقشه از قبل ریخته شده بود، آمریکا می‌توانست به آن اعتراض کند اما نمی توانست آن را به اجرا بگذارد".

به گفته این مقام سابق آمریکایی، آمریکا در ساخت این بمب به موساد کمک کرد و چندین بار آن را امتحان کرد که به وسعت ناحیه انفجار پی ببرد و خسارت ناخواسته‌ای را بر جای نگذارد.

این مقام آمریکایی افزود: شاید 25 بمب را امتحان تا نسبت به دستیابی به این هدف، مطمئن شدیم.

همکاری نزدیک فوق العاده بین دستگاههای اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل نشان دهنده اهمیت هدف بود، مردی که طی سال‌ها در برخی از چشمگیر‌ترین عملیات حزب الله از جمله حملات بر ضد سفارت آمریکا در بیروت و سفارت اسرائیل در آرژانتین دست داشت. 

آمریکا هرگز به مشارکت در کشتن مغنیه که حزب الله، اسرائیل را مسئول آن دانست اذعان نکرده است. 

 تا کنون جزئیات کمی درباره عملیات مشترک سیا و موساد برای کشتن وی از جمله چگونگی طراحی بمبگذاری و نقش دقیق آمریکا وجود داشته است. 

واشنگتن پست ادامه داد: به استثنای کشتن اسامه بن لادن در ۲۰۱۱، این ماموریت [ترور مغنیه] یکی از پرخطر‌ترین فعالیتهای مخفیانه آمریکا در سالهای اخیر بوده است. 

دست داشتن آمریکا در این قتل که ۵ مسئول سابق اطلاعاتی آمریکا آنرا تایید کردند مرزهای حقوقی آمریکا را فرا‌تر برد. 

مغنیه در کشوری هدف قرار گرفت که آمریکا در حال جنگ با آن نبود. علاوه بر این، وی در یک بمبگذاری خودرو کشته شد. برخی دانشمندان حقوق این شگرد را نقض قوانین بین المللی می‌دانند که «کشتن غافلگیرانه» با استفاده از راههای فریبکارانه برای کشتن یا زخمی کردن دشمن را منع می‌کند. 

مسئولان سابق آمریکا که همگی برای گفتگو درباره این عملیات نخواستند نامشان فاش شود تاکید کردند مغنیه با آنکه در سوریه بود اما مستقیما با مسلح کردن و آموزش شبه نظامیان شیعه در عراق که نیروهای آمریکایی را هدف قرار می‌دادند در ارتباط بود. بحث کمی در دولت بوش درباره استفاده از خودروی بمبگذاری شده به جای راههای دیگر، وجود داشت. 

یکی از این مسئولان درخصوص عملیات حزب الله در عراق گفت: «فراموش نکنید آن‌ها بمبگذاریهای انتحاری و حملاتی با بمبهای دست ساز انجام می‌دادند». 

ماموریت برای کشتن مغنیه نیازمند حکم ریاست جمهوری توسط جرج دبلیو بوش رئیس جمهور بود. 

یک مسئول سابق اطلاعاتی گفت دادستان کل، مدیر اطلاعات ملی، مشاور امنیت ملی و دفتر مشاور حقوقی در وزارت دادگستری همه [حکم] این عملیات را امضا کردند. 

ظن و گمان درباره دست داشتن آمریکا در کشتن مغنیه به مدتی طولانی وجود داشت. 

 «کای برد» نویسنده کتاب «جاسوس خوب» که کتابی درباره رابرت ایمز (Ames) افسر قدیمی سیا است به نقل از یک مسئول سابق اطلاعاتی نوشته است «در درجه اول، لنگلی این عملیات را کنترل می‌کرد» و «یک گروه «عملیات سیاه» سیا این ترور را انجام داد». 

 «رابرت بی‌بائر» افسر سابق سیا در کتاب جدیدی با عنوان «قتل عالی: بیست و یک قانون برای قاتلان» نوشت چگونه وی ترور مغنیه را بررسی کرده اما هرگز فرصت این کار را نداشته است. 

وی خاطر نشان کرد «سانسور کنندگان» سیا یا «هیئت بازنگری انتشارات» این سازمان کتاب وی را بررسی کردند و «من متاسفانه نتوانستم درباره نقشه واقعی از پیش طراحی شده بر ضد مغنیه بنویسم». 

سیا از اظهارنظر در این باره خودداری کرد. مارک رگو سخنگوی ارشد نخست وزیر اسرائیل نیز گفت: «ما در حال حاضر چیزی برای گفتن نداریم».

"ماری الن او کونل"، استاد حقوق بین الملل در این باره تاکید کرد که "این شبیه روشی است که تروریست ها و تبهکاران از آن استفاده می کنند. این یکی از قدیمی ترین قوانین میدان جنگ را نقض کرده است."

دادستان کل، مدیر اطلاعات ملی، مشاور امنیت ملی و دفتر مشاوره حقوقی وزارت دادگستری آمریکا، همگی این عملیات را امضا کرده‌اند.

این مقام اطلاعاتی افزود: گرفتن حکم لازم برای قتل مغنیه، یک روند سخت و خسته کننده بود. چیزی که باید نشان می دادیم این بود که او یک تهدید مداوم برای آمریکایی هاست. مغنیه سابقه طولانی در هدف قرار دادن آمریکایی ها داشت که سابقه آن به بمب‌گذاری سفارت آمریکا در بیروت در سال 1983 میلادی بازمی گشت.

وی گفت: تصمیمی که ما مجبور بودیم بگیریم این بود که قاطعانه تایید کنیم که این عملیات برای دفاع از خود بوده است.

واشنگتن پست ادامه داد: مدت زیادی است که سوءظن در خصوص دخالت آمریکا در قتل مغنیه وجود دارد.

 در کتاب "جاسوس خوب" که درباره رابرت آمس جاسوس سابقه‌دار آمریکایی نوشته شده، کای برد نویسنده به نقل از یکی از مقام‌های سابق اطلاعاتی می‌نویسد که عملیات کشتن مغنیه توسط گروهی موسوم به "لانگلی" کنترل می‌شد. لانگلی از تیمی از مأموران سیا تشکیل شده بود که ترورها را انجام می‌داده است.

نظریه دفاع از خود
عملیات دمشق، یک تکامل فلسفی در سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر 2001 میلادی را به‌طور برجسته نشان داده است.پیش از آن، دولت آمریکا غالباً یک دیدگاه کم‌اثر در خصوص عملیات‌های ترور اسرائیل داشت و این مسئله با محکومیت تلاش اسرائیل برای ترور "خالد مشعل" رهبر حماس در سال 1997 میلادی در اردن، به‌طور برجسته نمایان شد. این قسمت با بازداشت عوامل موساد به پایان رسید.

در ادامه این گزارش آمده است: ترور مغنیه که یک دهه پس از این اقدام اسرائیل به وقوع پیوسته، نشان می‌دهد که این تردید آمریکا از بین رفته و سازمان سیا عملیات کشنده خود را در فراتر از مناطق جنگی و مناطق بی‌قانون برده است.

یک مقام سابق آمریکایی در این باره گفت: دولت بوش ضمن اشاره به بر نظریه دفاع از خود، تصمیم به قتل مغنیه گرفت، دولت بوش ادعا داشت که مغنیه یک هدف قانونی است چرا که وی به‌طور فعال در طراحی اقداماتی علیه آمریکا یا نیروهای آمریکایی در عراق نقش داشته است. چنین چیزس به سازمان سیا اجازه داده است تا از نقض قانون مربوط به ممنوعیت ترور در سال 1981 میلادی جلوگیری کند. البته در این دستور قانونی، ترور تعریف نشده است.

"استفان ولادک" استاد حقوق در کالج حقوق واشنگتن تاکید کرد: "این مسئله کاملاً روشن است که دولت حداقل تاحدی این قدرت را دارد تا از نیروی کشنده برای دفاع از خود حتی در خارج از کشور به‌خاطر ادامه درگیری نظامی، استفاده کند. ولی مسئله این است که آیا واقعیت‌ها، واقعاً از یک تصمیمی که چنین نیرویی در هر موردی لازم و مناسب است، حمایت می‌کند؟".

مقام‌های رسمی سابق آمریکا اعلام کرد که سیا و موساد ماه‌ها پیش از قتل مغنیه وی را در دمشق زیر نظر داشته‌اند.

مقام‌های اطلاعاتی سابق آمریکا در اسناد طبقه بندی شده به نمایندگان اطمینان داده‌اند که هیچ گونه خسارت ناخواسته‌ای وجود نخواهد داشت.

دولت بوش، حزب‌الله و به‌خصوص مغنیه را یک تهدید برای آمریکا ارزیابی کرده بود. در سال 2008 ،چند ماه قبل از کشته شدن مغنیه، "مایکل چرتوف"، وزیر سابق امنیت داخلی آمریکا، گفته بود که حزب‌الله یک تهدید برای امنیت ملی آمریکا به شمار می‌رود.

در ژانویه 2007 میلادی نیز بوش در سخنرانی سالیانه خود در کنگره تأکید کرده بود که ایران و سوریه دو کشوری هستند که روابط نزدیکی با حزب‌الله دارند.  بوش ادعا کرده بود: این دو کشوری هستند که به تروریست‌ها  اجازه می‌دهند تا با استفاده از خاک خود به عراق بروند. ایران حمایت مادی را برای حملات به نیروهای نظامی آمریکا، تأمین می‌کند."

مقام‌های آمریکایی، سال‌ها در خصوص راه‌های بازداشت یا کشتن مغنیه صحبت کرده بودند. این سناریوها به‌خصوص پس از حملات 11 سپتامبر ضرورت بیشتری پیدا کرد.

وی افزود: در طرح پیشنهادی آمریکا پیش‌بینی حمله‌ای شبیه یورش‌های کماندویی با حضور مستقیم تیمهای عملیات ویژه آمریکا شده بود نه نوعی از عملیات پنهانی که برای قتل مغنیه، اجرا شد.

این مسئله هنوز مشخص نیست که سیا برای نخستین بار چه‌زمانی فهمید که مغنیه در دمشق زندگی می‌کند ولی محل زندگی مغنیه حداقل یک سال قبل از اینکه کشته شود، مورد شناسایی قرار گرفته بود.

یک مقام سابق اطلاعاتی آمریکا نیز در این خصوص اعلام کرد :  اسرائیلی‌ها نخستین بار از سیا خواستند تا برای قتل مغنیه، اقدام به انجام عملیاتی مشترک با آمریکا کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: عماد مغنیه ، موسیاد ، سیا ، نقش ، کشتن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار