سفير اسرائيل در آمريکا:

جهان بايد در برابر "توافق بد" با ايران بايستد/ توانمندی هسته‌ای ایران باید برچیده شود

"ران درمر" سفیر اسرائیل در آمریکا در مصاحبه ای اختصاصی به نشریه آتلانتیک گفت: جامعه جهانی می‌بایست در برابر پرتگاه توافق با ایران بایستند. این توافق خوبی نیست؛ ما امیدواریم که پنج بعلاوه یک فقط توافقی را امضا کنند که مشکل برچیده شدن توانمندی هسته ای ایران را حل و فصل کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "درمر" در پاسخ به این سئوال که آیا شما و کابینه اسرائیل فکر نمی کنید کاخ سفید را دور زده اید، اظهار داشت، قبل از این که من به سئوالات شما پاسخ دهم بگذارید این مسئله را روشن کنم که سفر نخست وزیر اسرائیل به واشنگتن تنها با یک هدف است و آن سخنرانی درباره ایران است که آشکارا بقای اسرائیل را تهدید می کند. نخست وزیر اسرائیل از فرصتی که برای سخنرانی او در کنگره آمریکا پیش آمده، استقبال می کند و از طریق کنگره می خواهد به مردم آمریکا بگوید که بزرگترین چالش در زمان ما، ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. به من اجازه دهید برخی حقیقت ها را در اینجا بازگو کنم. دفتر رئیس مجلس نمایندگان دو هفته پیش از آنکه دعوتنامه رسمی برای نتانیاهو فرستاده شد با من تماس گرفته و نظرم را در این باره جویا شدند. ما گفتیم که از انجام چنین سخنرانی استقبال می کنیم. بعد از آن بود که در تقویم کنگره به دنبال زمانی برای انجام این سخنرانی شدیم. تصمیم نهایی برای دعوت از نخست وزیر توسط دفتر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا انجام شد و بعد ازظهر روز قبل از فرستادن این دعوت من از این مسئله مطلع شدم.  برای من کاملا روشن بود که رئیس مجلس نمایندگان مسئول این کار است و براساس پروتکلهای های عادی، رئیس مجلس نمایندگان حق دارد هر کسی را برای انجام سخنرانی در کنگره دعوت کند.  به نظر می رسید که رئیس مجلس نمایندگان همان صبحی که از نتانیاهو برای شرکت در کنگره دعوت کرده بود، دولت را هم در جریان گذاشته بود یعنی تنها دو ساعت قبل از این که دعوت از نتانیاهو علنی شود، دولت را در جریان گذاشته بود.  بعد از این که مسئله دعوت از نتانیاهو علنی شد، مقامات دولت آمریکا هم در اینجا و هم در اورشلیم با ما تماس گرفتند. ما به آنها اطلاع دادیم که می خواهیم تاریخ به سوم ماه مارس موکول شود تا نتانیاهو بتواند در نشست ایپک نیز شرکت کند. بعد از اینکه تاریخ دقیق مشخص شد، نتانیاهو رسما اعلام کرد که او دعوت کنگره را برای انجام سخنرانی خواهد پذیرفت. 

درمر در ادامه اظهار داشت: ما در خصوص گفتگوها با ایران، مذاکرات خوبی با دولت آمریکا داشته ایم. این گفتگوها، صادقانه، آشکار و سازنده بوده است. اسرائیل نمی داند که چه توافقی با ایران بسته خواهد شد، ولی ما از چیزهایی که در پیش رو داریم، نگران هستیم. نخست وزیر اسرائیل این نگرانی ها را به طور خصوصی با رئیس جمهوری آمریکا در جریان گذاشت و در این باره بحث های مختلفی در تمام سطوح دو دولت انجام شده است.  مشکل اساسی در این است که سیاست های ما در قبال ایران کاملا بی طرفانه نیست. این محصول چیزهای زیادی است که برای اسرائیل پیش آمده و بیشتر تهدیدات ایران متوجه اسرائیل است.

وی مدعی شد: اسرائیل به شدت نگران این است که توافقنامه ای امضا شود که ظرفیت ساخت تسلیحات هسته ای توسط ایران برچیده نشود. ما نگران این هستیم که این توافق، ایران را با یک زیرساخت های هسته ای پیشرفته فعلی آن رها کند و تنها به گزارش های اطلاعاتی و بازرسان تکیه کند، ضمن این که در یک چارچوب زمانی همه تحریم ها علیه ایران نیز برچیده شده است. این وضعیتی غیرقابل قبول برای اسرائیل است. اسرائیل بر این باور است که روابط با ایران در اولویت های سیاست خارجی آمریکا قرار دارد، اما ما نمی خواهیم میان آمریکا و ایران توافقی شود که تهدیداتی را برای بقای اسرائیل مطرح کند. 

سفیر اسرائیل در آمریکا گفت: توافق فعلی باعث خلع توانمندی هسته ایران نمی شود و جهانیان باید در برابر این توافق بایستند.

درمر گفت رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل بر سر موضوعاتی با همدیگر اختلاف دارند ولی نخست وزیر هرگز عامدانه رفتاری از سر بی احترامی با رئیس جمهور نداشته است و اگر برخی ها احساسی اینچنینی داشته اند، نیت نخست وزیر این نبوده است.

وی ادامه داد در واقع، به عنوان کسی که به نخست وزیر خیلی نزدیک هستم باید بگویم که وی احترام بسیاری برای رئیس جمهور آمریکا قائل است. وی همچنین قدردان اقدامات زیادی است که رئیس جمهور اوباما برای اسرائیل در خصوص افزایش همکاری های امنیتی و اطلاعاتی و کمک برای تامین بودجه گنبد آهنین و مخالفت با اقدامات ضد اسرائیلی در سازمان ملل انجام داده است. با روابط نزدیکی که وجود دارد، ما دوستان فوق العاده ای در هر دو حزب داریم. دمکرات ها و جمهوری خواهان هر دو متعهد به تقویت اسرائیل و ائتلاف بین آمریکا و اسرائیل  هستند و ما از حمایت هر دو حزب از اسرائیل بسیار قدردان هستیم. 

سفیر اسرائیل در این خصوص که آیا این کار لابی‌گری ضداوباما نیست، گفت : می دانم که عده ای می خواهند این را موضوعی شخصی یا حزبی کنند ولی اینگونه نیست. این موضوعی است که بر سرنوشت اسرائیل تاثیر دارد. در هفته های اخیر، از زبان نخست وزیر کامرون (نخست وزیر انگلیس) و سران اروپایی مسائلی درباره ایران شنیده شده است. امید داشت که سخنان نخست وزیر اسرائیل که متحد نزدیک آمریکاست، ارزش شنیدنش را داشته باشد.

وی ادامه داد دست آخر اینکه هر کسی تصمیم خودش را می گیرد و امید داریم که در این دوره حساس زمانی، صدای اسرائیل نیز شنیده شود.

درمر گفت حل و فصل صلح آمیز مساله هسته‌‌ای ایران برای اسرائیل بسیار بهتر خواهد بود ولی برای حل و فصل آن، باید به واقع آن را حل کرد. منظور اینکه به صورتی موثر، توانمندی تسلیحات اتمی از ایران خلع شود. این چیزی نیست که توافق روی میز به آن برسد و مشکل نیز همینجاست. توافقی که امروز صحبتش می شود توافقی نیست که بتواند توانمندی اتمی ایران را خلع کند بلکه توافقی است که باعث می شود ایران در آستانه هسته ای شدن بماند و بعد از آنکه این توافق منقضی شد، ایران با محدودیت هایی معدود و بدون هیچ تحریمی می تواند به سرعت برنامه اتمی خود را گسترش بدهد. 

وی مدعی شد: ایران نه فقط خود را ملزم به نابودی اسرایل می داند بلکه به این سود گام نیز بر می دارد. این کشور از حزب الله، حماس، جهاد اسلامی و دیگر عوامل برای شلیک هزاران راکت و تهدید اسرائیل از لبنان، غزه، سینا و بلند های جولان استفاده می کند. همین چند روز پیش حزب الله دو سرباز را کشت و هفت نفر دیگر را مجروح کرد.

سفیر اسرائیل در آمریکا اضافه کرد : جامعه جهانی می بایست در برابر پرتگاه توافق با ایران بایستند. این توافق خوبی نیست؛ ما امیدواریم که پنج بعلاوه یک فقط توافقی را امضا کنند که مشکل برچیده شدن توانمندی هسته‌ای ایران را حل و فصل کند. اگر چنین توافقی باشد، اسرائیل اولین کسی خواهد بود که از چنین توافقی حمایت می‌کند.




انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار