دبیرکل حزب الله لبنان امروز در سخنرانی خود به جزئیات عملیات مبارزان مقاومت در مزارع اشغالی شبعا می پردازد که به مثابه بیانیه شماره دو مقاومت است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری روزنامه الجمهوریه، از بیانیه کوتاه حزب الله لبنان درباره شهدای القنیطره، حاضر نشدن سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در مراسم هفتم این شهدا و سکوت مقاومت روشن بود که حزب الله برای اقدامی برنامه ریزی می‌کند.

از سال 2006 تاکنون بین مقاومت و اسرائیل اصول بازی مشخصی وجود داشت و حزب الله بر اساس قطعنامه 1701 از عملیات در مرزهای فلسطین اشغالی خودداری می کرد و فقط گاهی شاهد عملیات محدود در مزارع اشغالی شبعا بودیم.

اسرائیل در این مدت به نقض حاکمیت ملی لبنان و عبور از مرزها ادامه داد و حملات این رژیم و حتی ترور بعضی از فرماندهان مقاومت هم در این مدت متوقف نشد. حزب الله با این وجود برای تغییر شرایط هیچ اقدامی انجام نمی داد.

با آغاز بحران سوریه و ورود حزب الله در درگیریها در این کشور، اسرائیل چند بار برای آزمایش میزان درگیر شدن مقاومت در سوریه و تاثیر آن بر توانمندی حزب الله در لبنان تلاش کرد.

اسرائیل چند بار مواضع مقاومت را بمباران کرد و یک دستگاه شنود را در منطقه عدلون در جنوب لبنان منفجر و یکی از مبارزان حزب الله را ترور کرد. حزب الله در آن زمان با منفجر کردن بمبی در مزارع شبعا این پیام را به اسرائیل داد که درگیر شدن نظامی آن در سوریه باعث تضعیف توانمندی و کاهش سطح آمادگی آن نشده است.

اسرائیل با ترور شماری از فرماندهان مقاومت تلاش کرد جدی بودن سخنان سید حسن نصرالله را درباره باز کردن جبهه جولان علیه این رژیم ارزیابی کند و اصول بازی جدیدی را در جولان مانند جنوب لبنان به حزب الله تحمیل کند.

مقاومت این پیام را دریافت و در چارچوب قواعد بازی در یک منطقه اشغالی از خاک لبنان به عملیات القنیطره پاسخ داد. این عملیات سریع، هوشمندانه و حرفه ای بود و معادله بازدارندگی در برابر اسرائیل را تثبیت کرد.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در سخنرانی امروز خود بر اساس موفقیت عملیات شبعا، مرحله جدیدی از رویارویی با اسرائیل را اعلام خواهد کرد. اطلاعات نشان می دهد سخنرانی نصرالله شامل موضع گیری سیاسی در برابر حمله هوایی اسرائیل به القنیطره، توضیح درباره جزئیات عملیات مزارع شبعا و پیامدهای احتمالی آن خواهد بود.

به نظر می رسد او اطلاعات جدیدی را درباره عملیات شبعا بیان خواهد کرد و موضع گیری قاطع و قوی خواهد داشت که می توان آن را بیانیه شماره دو مقاومت در پی عملیات شبعا توصیف کرد.

منابع مطلع تاکید کردند حزب الله در این عملیات، همه احتمالات و واکنش های نظامی اسرائیل و متحدان تکفیری اش را در نظر گرفته بود.

تصمیم گیری درباره باز کردن جبهه سوریه علیه اسرائیل در دست دمشق است، اما نصرالله حمایت حزب الله و ایران را از شکل گیری مقاومت مردمی سوریه در جولان پنهان نخواهد کرد که به معنای کامل شدن دایره آتش در اطراف اسرائیل خواهد بود.

محافل سیاسی در این چارچوب بر اهمیت بیانیه های گروه های مقاومت فلسطین و تبریک آنها به حزب الله تاکید کردند که به معنای آن است که اسرائیل در جنگ آینده با موشک ها از شمال یعنی لبنان و سوریه و از جنوب یعنی نوار غزه محاصره خواهد شد. 


انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار