اعدام يک عقب مانده ذهنی ديگر در آمريکا / تزریق مرگبار به قربانی رنگین پوست 57 ساله

یک عقب مانده ذهنی تگزاسی که دو دهه پیش یک زن 38 ساله را کشته بود عصر روز پنجشنبه اعدام شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری اسوشیتدپرس، دیوان عالی آمریکا که سه‌شنبه به اعدام یک محکوم عقب مانده ذهنی در جورجیا موافقت کرده بود، پنجشنبه مجوز اعدام یک محکوم دیگر را که عقب‌ماندگی ذهنی او از کودکی تشخیص داده شده بود، در ایالت تگزاس صادر کرد.

روبرت لاد که از آی کیو 67 برخوردار بود، ساعت 19 و دو دقیقه به وقت محلی (یک و دو دقیقه روز جمعه به وقت گرینویچ) در اتاق مرگ زندان هانتسویل در تگزاس (جنوب آمریکا) با ترزیق مرگبار اعدام شد.

کمی پیش از آن، دیوان عالی آمریکا دو درخواست تجدیدنظر در حکم اعدام او را رد و موافقت خود را با اعدام این سیاهپوست 57 ساله اعلام کرده بود.

دیوان عالی آمریکا در گذشته دوباره اعدام را برای معلولان ذهنی در «آتکینس ویرجینیا» در سال 2002 و »هال فلوریدا» در 2014 ممنوع کرده بود. اما دیوان عالی آمریکا تشخیص معلولیت ذهنی یک محکوم را به خود ایالت‌ها واگذار کرده و هر ایالت برای تشخیص عقب ماندگی ذهنی یک محکوم قوانین خاص خود را دارد.

دیوان عالی آمریکا با صدور مجوز اعدام رابرت لاد به طور ضمنی حکم دادگاه کیفری تجدیدنظر تگزاس را تأیید کرد که معلولیت ذهنی رابرت لاد برایش احراز نشده بود.

برایان استول وکیل اتحادیه قدرتمند دفاع از آزادی‌ها در آمریکا که از رابرت لاد دفاع می کرد گفت:‌«در هر کجای کشور آی کیو 67 لاد حبس ابد را برای او به دنبال داشت نه اعدام».

وی افزود: «زندگی این فرد پر از شواهدی دال بر عقب‌ماندگی ذهنی او بود. از سن 13 سالگی عقب ماندگی ذهنی او توسط یک روانشناس تشخیص داده شده بود. او در سن 18 سالگی به یک مرکز نگهداری از معلولان ذهنی سپرده شده بود و به کاری مشغول بود که مخصوص معلولان ذهنی است».

لاد به جرم تجاوز به یک زن جوان و قتل او در سپتامبر 1999 به اعدام محکوم شده بود.

دیوان عالی آمریکا سه‌شنبه نیز به اعدام یک محکوم عقب مانده ذهنی در ایالت جورجیا چراغ سبز نشان داده بود.

اعدام رابرت لاد ششمین اعدام سال در آمریکا و دومین در ایالت تگزاس بود.

از زمان اجرای حکم اعدام در آمریکا در سال 1976، تگزاس 520 محکوم را اعدام کرده و بیشترین آمار اعدام‌ها را در آمریکا دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار