فرانس 24:

حمله شبعا نشاندهنده قدرت حزب الله است

برخی تحلیل ها حاکی از آن است حمله جنبش حزب الله لبنان به ارتش اسرائیل به معنای است که این جنبش می تواند به حملات تلافی جویانه ارتش اسرائیل بخوبی پاسخ دهد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه خبری فرانس 24، از نه سال پیش تاکنون سابقه نداشته است که جنبش حزب الله لبنان چنین حمله کوبنده ای علیه ارتش اسرائیل انجام دهد.در نتیجه همه از این نگران هستند که مبادا جنگ دیگری مانند آنچه درسال 2006 بین دو طرف روی داد دوباره تکرار شود.

"سلیم المدب" خبرنگار این شبکه این حمله همچنین به معنای آن است که حتی اگر نتیجه این حمله سناریویی مانند جنگ سال 2006 باشد حزب الله توانایی پاسخگویی به آن را دارد.

باید به این واقعیت نیز اشاره کنیم که بخش زیادی از نیروهای جنبش حزب الله لبنان اکنون سرگرم دفاع از حکومت بشار اسد در خاک سوریه هستند. این جنبش همچنین دهها تن از مشاوران نظامی خود را به عراق فرستاده است تا به عراقی ها در مبارزه با گروههای تروریستی مانند داعش مشاوره نظامی بدهند.

از همین رو اگر ارتش اسرائیل به حمله گسترده ای علیه جنبش حزب الله لبنان درجنوب این کشور دست بزند شکی نیست که بیشتر این نیروها به لبنان بازخواهند گشت.

سه هفته پیش سید حسن نصرالله دبیر کل جنبش حزب الله لبنان اعلام کرد نیروهای تحت رهبری اش به موشک های فاتح 110 ساخت ایران مجهز هستند که قادر است با آن کل مناطق اسرائیلی را هدف قرار دهد. در نتیجه و با توجه به همین شرایط اسرائیل در مواجهه با اقدامات جنبش حزب الله لبنان تصمیماتی را خواهدگرفت که بهترین تصمیم درنوع خود باشد.

از سوی دیگراسرائیل در گرفتن هر گونه تصمیمی باید توان نظامی جنبش حزب الله لبنان را لحاظ کند.درست است بنیامین نتانیاهو گفت کاری خواهد کرد که جنبش حزب الله لبنان مزه ضربه ای که به حماس در جنگ تابستان گذشته در غزه وارد کرد بچشد اما نخست وزیراسرائیل باید این نکته را نیز مد نظر داشته باشد که جنبش حزب الله لبنان، حماس نیست که بتواند ضربات سختی بر آن وارد کند. جنبش حزب الله لبنان از نظر توان نظامی قدرتی قابل توجه دارد. 

"سلم المدب" دربخش دیگر از سخنان خود افزود با توجه به آنکه انتخابات پارلمانی اسرائیل در پیش است بعید به نظر می رسد اسرائیل از نظر سیاسی خطرکند ودست به اقدام نظامی علیه جنبش حزب الله لبنان بزند.

از سویی دیگر، آمریکا از طریق سخنگوی وزارت امورخارجه خود به اطلاع مقامات اسرائیل رسانده است اگرچه سیاست آمریکا بر اساس حمایت از اسرائیل است اما در شرایط کنونی ترجیح آمریکا بر آن تعلق گرفته است که تنش ها وخشونت ها در منطقه فروبخوابد.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار