کارشناس آمریکایی:

حمله به شبعا در تلافی حمله قنیطره بود

یک کارشناس آمریکایی گفت حمله حزب الله به یک کاروان نظامیان اسرائیلی در مزارع شبعا پاسخ این گروه به حمله یک هفته قبل اسرائیل به داخل خاک سوریه(در قنیطره) بود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الجزیره، "فیلیس بنیس" از موسسه مطالعات سیاست در واشنگتن در گفتگو با  این شبکه درباره علت حمله روز چهارشنبه حزب الله به کاروان نظامی اسرائیل در منطقه مزارع شبعا گفت : این حمله به هیچ وجه بدون مقدمه نبود. این پاسخی غیرمستقیم به حمله حدود یک هفته قبل اسرائیل در داخل سوریه بود که در آن شش نفر از مبارزان حزب الله کشته شدند که فرزند عماد مغنیه فرمانده نظامی برجسته حزب الله ، که اسرائیل وی را نیز در سال 2008 ترور کرده بود ، و نیز یک فرمانده ارشد ایرانی هم جزو آنها بودند. گمانه زنی های زیادی درباره اینکه آیا نوعی اقدام تلافی جویانه در برابر حمله اسرائیل صورت گرفت یا خیر ، مطرح بود. 

وی افزود: اسرائیل تا این لحظه در حمله به داخل سوریه نسبتا مراقب بوده است. اسرائیل قبلا هم به داخل سوریه حمله کرده است اما این حملات محدود بوده است. این سوال مطرح بود که آیا حمله هفته گذشته اسرائیل به داخل خاک سوریه با کشتن فرزند عماد مغنیه و فرمانده ارشد ایرانی حد و مرزهای معمول را زیر پا نگذاشته است؟ بنابراین ، کاملا روشن است که حمله حزب الله پاسخی به آن حمله بود. اینکه پاسخ حزب الله در منطقه مزارع شبعا بود ، و نه حمله ای مستقیم به خاک اسرائیل و خوشبختانه کشته نشدن هیچ غیرنظامی در آن، نشان می دهد که این حمله برای حزب الله فقط یک اقدام تلافی جویانه بوده است و نه یک حمله به اصطلاح تجاوزگرانه . البته کشتن یک صلح بان اسپانیایی در این درگیری ها بسیار ناپسند بود. ما هنوز نمی دانیم اسرائیل حالا چه واکنشی به این حمله نشان خواهد داد. من فکر می کنم بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مجموع چندان مشتاق نیست که به یک حمله تمام عیار مبادرت کند. نتانیاهو همین حالا هم تحت فشار بین المللی سنگینی قرار دارد که بخشی از آن به سبب برنامه جنجال برانگیز سفر وی به آمریکا برای سخنرانی در کنگره آمریکاست، یعنی چیزی که موجب تنش در روابط آمریکا با اسرائیل شده است. واکنش نسنجیده نتانیاهو به حمله حزب الله ممکن است از کنترل خارج شود. الان  زمان بسیار خطرناکی است.

این کارشناس آمریکایی در پاسخ به این سوال الجزیره انگلیسی که آیا فکر می کنید ممکن است ما در آستانه جنگ دیگری مانند جنگ سال 2006 باشیم ، گفت : مسلما به نفع هیچ کدام از طرفین نیست که به تشدید درگیری بپردازند. اما این به معنای آن نیست که امکان ندارد جنگ رخ بدهد. ما شاهد فشارهای سیاسی آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه اسرائیل در همین چند ساعت قبل بوده ایم. او از جناح راست به نتانیاهو فشار می آورد. نتانیاهو نیز تا چند هفته دیگر با انتخابات عمومی مواجه است و از طرف جناح های راستگراتر از خود تحت فشار است. به این نکته باید توجه داشت که نتانیاهو در طیف سیاسی اسرائیل جزو راست افراطی محسوب نمی شود. سخنان لیبرمن بسیار خطرناک است. او مستقیما گفت واکنش اسرائیل باید نامتناسب باشد. معنای حرف او این است که مستقیما و آشکارا خواستار نقض قوانین بین المللی است که هرگونه حمله نظامی نامتناسب را منع کرده است. با این حال ، وزیر امور خارجه اسرائیل دقیقا چنین چیزی را می خواهد. شاید این  فقط در حد حرف باشد و او می خواهد به نتانیاهو فشار بیاورد ، اما این نوع مناقشات مرزی ممکن است از کنترل خارج شود. این چیزی است که در سال 2006 اتفاق افتاد. در آن زمان هم لحظاتی وجود داشت که هر کدام از طرف های درگیری می توانستند جلو تشدید درگیری را بگیرند اما درگیری از کنترل خارج شد و به یک جنگ تمام عیار تبدیل شد که یک ماه طول کشید و غیرنظامیان زیادی در داخل لبنان کشته شدند.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار