اولین حضور ارتش رژیم پهلوی در سرکوب‌های بین‌المللی به حضور گروهی از ایران در سرکوب مردم ویتنام بازمی‌گردد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از فارس، سایت ره به ری نوشت: با ورق زدن بخش هایی از تاریخ می توان به جنایات محمد رضا پهلوی و خاندان منحوسش در حق ملت شریف ایران و دیگر ملل دنیا پی برد.

این بار می خواهیم به صورت مستند به موضوعی اشاره کنیم که اطرافیان شاه یک به یک به آن اشاره داشته اند.

موضوعی که احتمالا تا به حال چیزی از ان نشنیده اید.

سرکوب مردم ویتنام توسط ارتش رژیم پهلوی…

ماجرا به سال های 1347 و ایام پس از ان باز می گردد که رابطه شاه با امریکایی ها توسعه پیدا کرده و آنها حساب های زیادی روی ایران باز کرده بودند.

حمایت شاه از آمریکا در موضوع ویتنام موضوعی بود که بارها و بارها مورد اعتراض اقشار مختلف ملت ایران قرار گرفته بود.

در همین رابطه نیکسون درخواست هایی را به شخص محمد رضا پهلوی می فرستاد تا بتواند با دخالت های ایران در دیگر کشور ها، امنیت را برای نیروهای غربی و پیش بردن منافع خود ایجاد کند.

اولین حضور ارتش رژیم پهلوی در سرکوب های بین المللی به حضور این گروه در سرکوب مردم ویتنام باز میگردد.

در این ماجرا به دستور شاه جنگنده های اف – 5 با هدف سرکوب نیک کنگ ها به ویتنام اعزام شدند.

وزیر دربار اسد الله علم در این باره می گوید : صبح پنج آبان ماه سال 51 بود که سفیر آمریکا در یک تماس تلفنی اعلام کرد که پیامی از سوی رئیس جمهور امریکا (نیکسون ) برای وی امده و در ان از ایران خواسته شده که هواپیماهای اف – 5 خود را راهی ویتنام کنند.

علم در خصوص اعزام هواپیماها می گوید: به محض شنیدن خبر شاه را در جریان موضوع قرار دادم و وی بدون فوت وقت با اعزام هواپیمای ایران به ویتان موافقت کرد.

این موضوع زمانی شکل جدی تر به خود گرفت که آمریکایی ها در نامه ای محرمانه از شاه خواستند تا 50 فروند هواپیمای فانتوم اف – 4 برای سرکوب ویتنامی ها به ان کشور اعزام کند.

این نامه محرمانه در تاریخ 22 جولای 1976 مطابق با 31 تیرماه 1356 برای شاه فرستاده شده بود.

جالب انجاست که بر اساس گفته های علم هنگامی که این نامه به شاه رسید ، دوازده دقیقه نشد که شاه باموضوع موافقت کرد و 50 فروند هواپیمای نظامی از ایران به ویتنام اعزام شد.

یکی دیگر از حملات رژیم پهلوی برای سرکوب مخالفان امریکا به دوازدهم دسامبر 1978 باز می گردد که شاه چندین فروند اف – 5 را به کمک امریکایی ها فرستاد.

ریچارد هلمز از رئیسان سابق سیا در خصوص این ماجرا در گفت و گو با مجله امریکایی تایم می گوید : اوایل جنگ ویتنام بود که به درخواست امریکایی ها ، شاه با فرویت هرچه تمام تر یک اسکادران اف – 5 را به سایگون پایتخت ویتنام جنوبی فرستاد تا به نفع امریکایی ها وارد عمل شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود می گوید : ایران محل سوخت گیری بمب افکن هایی بود که می خواستند به ویتنام روند.

به گفته هلمز بمب افکن های ب- 52 امریکایی که در میان امریکا و اروپا و ویتنام در حرکت بودند ، در ایران به راحتی توقف و سوخت گیری می کردند.

یکی دیگر از گزارش های سری که در سال 1977 مطابق با 16 فرودین ماه 1356 منتشر امده است : به خواهش ما ، ایران به ویتنام جنوبی که متفق ما بوده است برای سرکوب ویتنام شمالی سلاح داده است.

فرح ماجرای خدمات بی حد و حصر شاه برای نسل کشی در ویتنام را این گونه عنوان می کند : محمد رضا می گفت در جنگ ویتنام نفت و بنزین امریکایی ها را فراهم کرده و هوایپماهای خود را در اختیار انها گذاشتم و سوخت هواپیماهای انها را تامین کردم و هرچه به من گفتند از جان و دل پذیرفتم و …

سولیوان سفیر امریکا در تهران اینگونه از شاه تعریف می کند : شاه ایران نزدیک ترین دوست و متحد ما در منطقه بود.

در واشنگتن شاه به عنوان یک متحد قابل اعتماد شناخته می شد.

 
منابع:

کتاب ردپای 60 سال خیانت و جنایت

روایتی مستند از دخالت ها و جنایات آمریکا در ایران 1332-1392

روزنامه کیهان – شماره 20726 – دوشنبه 12 اسفند 1392- صفحه6
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۳ ۱۶ دی ۱۳۹۸
خداازسرتقصیرات آمریکا نگذرد.