سی ان ان اعلام کرد موضوع ایران یکی از محورهای مشترک روابط آمریکا و عربستان سعودی است.

 به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در صدر هیئتی بلندپایه وارد عربستان سعودی شد تا فوت ملک عبدالله را تسلیت بگوید و به ملک سلمان پادشاه جدید این کشور ادای احترام کند. اوباما در زمان حضورش در عربستان سعودی به هیچ وجه به موضوع حقوق بشر در این کشور نپرداخت و به مسائل دیگری پرداخت. 

جیم آکوستا خبرنگار شبکه گفت: توقف اوباما در عربستان سعودی کوتاه مدت بود اما پیامهای زیادی درباره روابط آمریکا با این متحد کلیدی اش در منطقه خاورمیانه دارد. اوباما پس از کوتاه کردن سفرش به هند، به عربستان سعودی رفت تا با لبخند با پادشاه جدید این کشور دیدار کند. 

اوباما در دیدار با ملک سلمان گفت که کاخ او زیباست و این کار را ستود و ملک سلمان نیز در پاسخ گفت با حضور اوباما، این کاخ زیباتر شده است. اما اوباما حاضر نشد از پادشاهی سعودی به علت شلاق زدن به وبلاگ نویس عربستان سعودی انتقاد کند که به علت انتقاد از پلیس دینی کشور، محکوم شده است. 

فرید زکریا نیز در گفتگوی اختصاصی سی ان ان با باراک اوباما از او دراین باره و کارنامه بسیار بد عربستان سعودی در زمینه حقوق بشر سوال پرسید که اوباما در پاسخ به ائتلاف آمریکا با عربستان سعودی و منافع راهبردی مشترک دو کشور اشاره کرد. مقابله با داعش ازجمله منافع مشترک آمریکا و عربستان سعودی در منطقه است. مسائل یمن نیز یکی دیگر از این حوزه ها است. 

در این میان باید به هیئت همراه اوباما در سفر به عربستان سعودی نیز توجه داشت که بسیار گسترده بود و مقامات بلندپایه کنونی و قبلی را دربرمی گرفت. جان کری وزیر امورخارجه آمریکا، سناتور جان مک کین، جان برنان رئیس سازمان سیا ، جیمز بیکر و کاندولیزا رایس وزرای امورخارجه سابق آمریکا نیز در این سفر همراه اوباما بودند.
 


انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار