مدیر اجرایی سوپرلیگ والیبال ایتالیا گفت:هرچند والیبال ایران در موقعیت خوبی قرار دارد ولی برای بهتر شدن در عرصه بین الملل باید سال های بیشتری فعالیت کند.

ماسیمو ریگی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: از زمانیکه سوپر لیگ والیبال مردان در ایتالیا فعالیتش را بطور رسمی آغاز کرد، سمت مدیر اجرایی سوپرلیگ مردان هم تعریف شد و از آن موقع تا به امروز این سمت با شرایط خاص و ویژه به حیات حرفه ایش در والیبال ایتالیا ادامه می دهد.

قبل از تعریف این سمت در چارت اداری سوپرلیگ مردان ، عنوان ، مدیر کل با قدرت و اختیارات کمتروجود داشت.اما از سال 2004 میلادی شورای باشگاه های سری آ در ایتالیا تصمیم به تغییر ساختار گرفته وعنوان مدیر کل را حذف و به جای آن مدیر اجرایی را با قدرت و نفوذ بیشتر جایگزین کرد.

منهای در نظر گرفتن مهارت های فردی و انسانی ، مستقل بودن مدیر اجرایی سوپرلیگ مهمترین پارامتر انتخاب در این سمت است.مدیر اجرایی سوپرلیگ در عین حال که باید از توانمندی و قدرت خارق العادی در بحث ارتباط با باشگاههای حاضر در سری آ برخوردار باشد، باید فردی کاملا مستقل بوده و گذشته ای آزاد از هر گونه وابسته گی خاص به فدراسیون والیبال و باشگاههای فعال در سری آ داشته باشد.

مدیر اجرایی سوپرلیگ مردان در ایتالیا توسط شورای سوپرلیگ والیبال این کشور که ارگانی عالی رتبه است انتخاب می شود.

اعضای هیئت مدیره این شورا متشکل از کمیسیون حسابرسان قانونی ، کمیسیون داوران لیگ ، کمیسیون پذیرش حضور در مسابقات قهرمانی و هیئتی متشکل از باشگاههای سری آ است که وظیفه انتخاب مدیر اجرایی سوپر لیگ والیبال مردانرا برعهده دارند.

مدت زمان قرارداد مدیر اجرایی بعد از انتخاب شدنش به مدت دو سال است که از سال 2004 میلادی دکتر ماسیمو ریگی شش بار پی در پی از طرف این شورای عالی رتبه انتخاب شده و تاکنون به مدیریتش با اقتدار هرچه تمامتر ادامه داده و طبق قانون تا پایان ماه ژوئن 2016 در این سمت فعالیت خواهد کرد.

او که مستقل بودن و عدم وابسته گی خود به فدراسیون و باشگاههای حاضر در سری آ را وظیفه اصلی یک مدیر اجرایی می داند در گفتگویی صمیمی با باشگاه خبرنگاران تاکید کرد که طی تمامی این سالها با همین نگرش پیش رفته و توانسته اعتماد کامل شورای سوپرلیگ را که ارگانی در سطح بسیار بالاست جلب کند.

با توجه به تفاوت های شگرف مدیریتی که میان لیگ والیبال ایتالیا و ایران وجود دارد با دکتر ماسیمو ریگی به گفتگو نشستیم تا با دیدگاه وی در رابطه با والیبال مدرن آشنا شویم:

- سوپر لیگ والیبال مردان ایتالیا را در مقایسه با روسیه و لهستان چطور ارزیابی می کنید؟

بی شک در روسیه شرایط مالی خیلی بهتر از ایتالیاست و این در حالیست که در کشور لهستان والیبال به یک ورزش جمعی تبدیل شده و این ورزش توسط رسانه های خبری به شدت حمایت شده و پوشش داده می شود.سوپرلیگ ایتالیا هم در مقایسه با این دو لیگ در شرایط غیرقابل قبولی نیست و ما هم اعتراضی نداریم.اما اگر ما هم منابع مالی روسیه را داشتیم و رسانه هایمان شبیه به رسانه های لهستان رشته والیبال را پوشش می دادند ، می توانستیم سوپرلیگی در نهایت توانایی و قدرت داشته باشیم.

- آیا شرایط سوپر لیگ مردان با زنان یکی است یا تفاوت هایی در این رابطه وجود دارد؟

مسئولیت من به بخش مردان مربوط شده و تمام تمرکزم بر روی این بخش است و اطلاعاتم در مورد سوپرلیگ زنان زیاد نیست بنابراین نمی توانم در مورد تفاوت های این دو بخش صحبت دقیقی داشته باشم اما در رابطه با آنچه که در سوپرلیگ مردان می گذرد باید بگویم که شرایط خیلی خوبی بر لیگ حاکم بوده و تیم ها با توانمندیهای قابل توجهی برنامه هایشان را دنبال می کنند.سوپرلیگ والیبال زنان هم در تمامی بخشها بصورت کاملا گسترده پیشرفت کرده و همچنان در مسیر رشد و توسعه قرار دارد و به فعالیتش در این مسیر با جدیت ادامه می دهد.

- تاثیرات استفاده از ویدئوچک در سوپرلیگ چه بوده است؟

قطعا ویدئوچک تاثیرات موثری به دنبال داشته و باعث آسانی و راحتی کار داوران شده است و حضور این تکنولوژی در والیبال ایتالیا باعث شده تا به شیوه ای کاملا خاص آرامش روحی خوبی را به بازیکنان ، مربیان و هواداران تزریق کند.به نظر من استفاده از ویدئوچک یک انتخاب بسیار خوب و عالی بود و ما قصد داریم استفاده این تکنولوژی را گسترش داده و در هفته های آینده روی تور والیبال هم از آن استفاده کنیم.اجرای این پروژه برای ما خیلی گران و پر هزینه است ولی ما در حال سرمایه گذاری روی این مسئله هستیم تا از آن استفاده بیشتری در سوپرلیگ مردان داشته باشیم.

وقتی هواداران روی تلویزیونهای حاضر در داخل سالن که در ابعاد بسیار بزرگی هم دارند ، عملکرد ویدئوچک را می بینند خیلی سرگرم شده و از آن لذت میبرند.من معتقد هستم که در تمامی رقابتهای بین المللی در جهان استفاده از تلویزیون های بسیار بزرگ در داخل سالن و ویدئوچک ضروری است و چقدر خوب می شود که حتی اجباری هم باشد.

- شما چقدر موافق با حضور بازیکنان خارجی در سوپرلیگ ایتالیا هستید؟

بطور کلی حضور بازیکنان خارجی در سوپرلیگ ایتالیا از نظر من اتفاق بسیار مطلوبی است.زیرا بسیاری از بازیکنان خارجی در سطحی بسیار خوب و قابل توجهی هستند. در عین حال سن پایینی دارند.به نظر من تعداد بازیکنان خارجی در یک سوپرلیگ مهم نیست بلکه مهم کیفیت حضور آنهاست که تاثیرگذار است.مخصوصا اینکه در حال حاضر تیم های باشگاهی در ایتالیا همگی بر روی بخش جوانان نگاه ویژه ای داشته و سرمایه گذاریهای خوبی دارند و این موضوع رابطه مستقیم با حضور بازیکنان خارجی در سوپرلیگ دارد.

- آیا نگاه مثبتی به مهاجرت بازیکنان ایتالیایی به لیگ های خارجی دارید؟

مهجرت بازیکنان ایتالیایی به خارج از کشور نشان می دهد که زمان در حال تغییر است.زمانی بود که هیچیک از بازیکنان ایتالیایی برای حضور در دیگر لیگ ها هیچ رغبتی نداشتند و به خارج نمی رفتند زیرا سطح لیگ های خارجی هم از نظر فنی و هم از نظر اقتصادی خیلی پایین تر از شرایط تعریف شده در ایتالیا بود.اما حالا می بینیم که دورنمای والیبال بین الملل با قدرت هرچه تمامتر تغییر کرده و در حال حاضر لیگ های معتبر بسیاری در سطح بین المللی در حال فعالیت هستند که هم از نظر فنی و هم از نظر اقتصادی در شرایطی ایده ال قرار داشته و با قدرت هرچه تمامتر برنامه هایشان را دنبال می کنند.

از این رو خیلی خوب است که بازیکنان ایتالیایی به خارج از ایتالیا رفته و با حقیقت این لیگ های خارجی مواجه می شوند و تجربیات تازه ای کسب کرده و با خودشان این تجربیات را با ایتالیا می آورند.به نظر من برداشت هایی که آنها از این تجربیات تازه دارند بسیار مهم بوده و باعث می شود تا شرایط در سوپرلیگ ایتالیا خیلی بهتر از قبل شود.

- در این فصل شما از نظر تکنیکی در سوپرلیگ در مقایسه با فصل های قبلی چه کاری انجام داده اید؟

من باور دارم که رسیدن به رشد در فن و تکنیک چیزی نیست که از سطوح مدیریتی بالا به لیگ تحمیل شود. به نظر من تنها داروی رسیدن به رشد و پیشرفت فنی را باید در فعالیت باشگاهها در بخش مربیگری جستجو کرد.به همین علت ما جلسات مکرری با مربیان خود که در سوپرلیگ فعالیت می کنند برگزار می کنیم تا از این طریق آخرین اطلاعات فنی و مسیرهای دستیابی به بهترین موقعیت ممکن را به اشتراک بگذاریم.

- بهترین لیگ والیبال دنیا از نظر شما چه لیگی است و چرا؟

به نظرم پاسخ دادن به این سوال درست نباشد.من فقط می توانم تاکید کنم که رضایتمندی بسیار بالایی از شرایطی که در سوپرلیگ والیبال ایتالیا حاکم است دارم و اوضاع را خوب و قابل قبول می بینم. هرچند که خیلی خوب می دانم لیگ های زیادی در سراسر دنیا هستند که خوب سازماندهی می شوند ولی در برخی از موارد و در مقایسه با دیگر لیگ ها فکر می کنم سوپرلیگ ایتالیا در بخش مردان یک لیگ منحصر به فرد است.

- دوست دارم نظر شما را در مورد والیبال ایران بدانم؟

والیبال ایران در سطح عالی قرار دارد و من نظر خود را با توجه به نتایجی که ایرانیها در سطح بین الملل کسب کرده اند، اعلام می کنم.در عین حال معتقد هستم که ایرانی ها در بحث فنی باید سالیان بیشتری فعالیت کنند و این موضوع در شرایط فعلی برای آنها یک ضرورت به حساب می آید و فقط از این طریق آنها می توانند به یک تحول بزرگ دست یابند.آنها نباید هیچ ترسی از مواجهه با حقایقی که در والیبال بین الملل وجود دارد ، داشته باشند زیرا فقط با این مواجهه است که می توان به رشد و پیشرفت دست یافت.

- به نظر شما چقدر شرایط سوپرلیگ در موفقیت های تیم ملی تاثیر دارد؟

در ایتالیا تیم ملی و سوپرلیگ بطور فشرده ای بهم نزدیک هستند و این موضوعی بسیار مهم و با اهمیت است.ما خیلی خوب می دانیم که سوپر لیگ بدون پیروزی های تیم ملی امکان ادامه حیات دارد ( البته نه خیلی طولانی ) اما تیم ملی هرگز بدون داشتن یک سوپرلیگ بزرگ و موفق امکان حضور و زندگی در دنیای والیبال را نخواهد داشت.زیرا این سوپرلیگ است که نقش یک پشتوانه را ایفا کرده و بهترین بازیکنان را به تیم ملی تقدیم می کند.

- آیا در حال حاضر برنامه های سوپرلیگ با اهداف تعریف شده در تیم ملی هماهنگ است و یا مشکلاتی در این رابطه وجود دارد؟

سوپرلیگ و تیم ملی مسیرهای مشترکی داشته و در این رابطه اهداف بسیار خوبی هم تریف شده است.همگی ما می دانیم که حضور تیم ملی والیبال ایتالیا در المپیک و رقابت های جهانی ضروری است.بنابراین ما زمان مورد نیاز فدراسیون را در رابطه با اهداف تعریف شده که رسیدن به آمادگی برای کسب جواز حضور در این میادین بین المللی است، فراهم کرده و طوری برنامه ریزی کرده ایم که این شرایط ضروری برای تیم ملی با کمترین تاثیر منفی سوپر لیگ فراهم شود و سوپرلیگ در قبال اجرای برنامه های مورد نظر فدراسیون متضرر نشود.

- سطح فنی بازی های پلی آف از نظر فنی در مقایسه با چند سال اخیر چقدر تغییر کرده است؟

مسابقات پلی آف برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و همیشه با ویژگی های خاص و منحصر به فردش برگزار شده است. مسابقات پلی آف هرسال بطور مستقل از سال هایی که سپری شده و جدای از سطح و موقعیت های فنیدر فصل های قبلی برگزار شده و با همین شرایط در این فصل هم پیش رفته است.پلی آف بخش خاصی از رقابت های فصل است که مثل برق درخشان بوده و در عین حال خارق العاده و منحصر به فرد است.

- آیا به کاهش تعداد تیم های حاضر در سوپرلیگ برای آینده نزدیک فکر کرده اید؟

برای دو فصل آینده فکر نمی کنم که تعداد تیم های حاضر در سوپرلیگ مردان ایتالیا کاهش یابد اما این اتفاق برای سه فصل بعدی قابل تصور است.هر چند که کاهش تعداد تیم ها در سوپرلیگ مستلزم تعریف پارامترهای جدید است که از جمله آن می توان به عنوان مثال به حداقل 2400 نفر تماشاچی برای هر مسابقه در سوپرلیگ و یا حقیقی بودن دستمزد بازیکنان و نظم در پرداخت آنها اشاره کرد.

- یک مربی ایرانی برای اینکه بتواند در یک تیم از سوپرلیگ ایتالیا به عنوان مربی فعالیت کند چه کارهایی باید انجام دهد؟

راه دقیق و درست آن را نمی دانم ولی اگر بخواهم کمکی به عنوان راهنمایی داشته باشم این است که یک مربی ایرانی باید باید به همراه یک یا دو ورزشکار که در سطح خوبی قرار دارند وارد لیگ ایتالیا شود و یا اینکه به عنوان کمک مربی خود را وارد این عرصه کرده و طی سالها فعالیت در کنار تیم ها به رشد و پیشرفت مورد نیاز در این عرصه دست یابد و به عنوان مربی در سوپرلیگ ایتالیا فعالیت کند.

- تعریف شما از مربی بزرگی چون کواچ چیست؟

از نقطه نظر شخصی باید تاکید کنم که من هم به عنوان یک فرد و هم به عنوان یک مربی به کواچ علاقمندم و او را دوست دارم. او فردی آماده ، جدی و با مسئولیت بسیار بالاست و همیشه در دسترس می باشد. او همیشه مورد توجه خاص بازیکنان و هواداران است و لحظه ای نمی تواند بدون توجه آنها سپری کرده و به دور از ابراز احساسات آنها باشد.او یک مرد با شخصیتی بسیار قوی است و یک مربی با توانمندیهای بسیار بالای تاکتیکی است که می تواند در این رابطه بسیار قوی عمل کند.واقعیت این است که رسانه های خبری هنوز ارزش واقعی کواچ را درک نکرده و او را نمی شناسند.شاید اگر کواچ رویکرد خود را با رسانه های خبری تغییر دهد ، آنها بتوانند توانمندی های او را بهتر و بیشتر شناخته و حقیقتش را روشن تر از قبل به تصویر بکشند.

- نظر شما در مورد تیم پروجا تیمی که کواچ آن را رهبری می کرد و موفقیت هایش طی دو فصل اخیر چیست؟

در فصل گذشته تیم پروجا با شایسته گی هرچه تمامتر به دو فینال ( فینال جام حذفی و فینال اسکودتو ) رسید و من با توجه به یک نگاه کاملا منطقی اعلام می کنم که پروجا امسال هم بتواند عملکرد بسیار خوبی در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا داشته باشد.تیم والیبال پروجا در حال تبدیل شدن به یک حقیقت در سوپرلیگ است و من این موفقیت ارزشمند را شایسته باشگاه پروجا و مردم این شهر و هوادارانش می دانم.


گفتگو از فرزانه آذرفام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار