حاشیه‌های خواندنی همایش وکلای دادگستری ایران زمین؛

از حضور پر رنگ «زنان» در عرصه وکالت تا توصیه‌های موکد وکلا بر اصل «استقلال»

شب گذشته، اکثریت وکلای خوش نام تهران در حالی زیر یک سقف جمع شدند که همگی اصل استقلال نهاد وکالت را از بدیهیات یک سیستم قضایی منصفانه اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، دوشنبه ۶ بهمن، اکثریت قریب به اتفاق وکلای خوش نام تهران زیر یک سقف جمع بودند. گردهمایی بزرگ گروه وکلای دادگستری ایران زمین به ریاست «علی حامد توسلی» عضو هیِت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در دانشکده فنی دانشگاه تهران با استقبال گسترده و بی‌نظیر وکلای پر مشغلهٔ تهران برگزار شد. 

حضور اکثریت اعضای هیِت مدیرهٔ کانون وکلای دادگستری مرکز به همراه تعداد زیادی از اعضای هیئت مدیره ادوار گوناگون و برجسته‌ترین اساتید حقوق در این گردهمایی جلب توجه می‌کرد.
 
همایش راس ساعت ۱۹ با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد، سپس سخنران نخست همایش «سعیده موسوی» به نمایندگی از بانوان وکیل با اشاره به حضور گستردهٔ زنان در تمامی عرصه‌ها در ایران به طور عام، به حضور پر رنگ زنان در عرصهٔ حقوق و به طور خاص در حرفهٔ وکالت اشاره کرد. 

وی در ادامه افزود با وجود اینکه در چند سال اخیر تعداد زنان و مردانی که موفق به اخذ پروانهٔ وکالت می‌شوند تقریباً برابر است، اما هم چنان بخش اعظم مدیریت کانون‌های وکلا در اختیار مردان است. 

به عبارتی اکثریت اعضای هیئت مدیره‌های کانون‌های وکلا در ایران را مردان تشکیل می‌دهند و از ۲۳ کانون وکلای موجود در کشور تنها ریاست یک کانون وکلا بر عهدهٔ بانوان وکیل است.
 
موسوی در ادامه به طور خاص به کانون وکلای مرکز اشاره کرده و بیان داشت: از ۱۸ کرسی هیِت مدیرهٔ کانون وکلای مرکز تنها یک کرسی آن به زنان اختصاص یافته است که این نکته تا حدی به کم کاری خود بانوان وکیل نیز مربوط می‌شود.
 
وی افزود: متاسفانه در جامعه تفکر غلطی وجود دارد که میزان توانایی مردان وکیل را در حرفهٔ وکالت بیش از زنان وکیل می‌داند. این سخنران ضمن رد این ادعا اعلام داشت عامل سنجش توانایی وکلا میزان اطلاعات و درجه علمی آنان است نه جنسیت آنان.
 
سخنران دوم همایش «علی نجفی توانا» ریاست کانون وکلای دادگستری مرکز بار دیگر بر حفظ استقلال نهاد وکالت در ایران تاکید نموده و بیان داشتند از ۶۰ سال قبل تا به امروز همواره نهاد وکالت از دستگاه قضا مستقل بوده و این روند باید ادامه یابد.  
 
وی افزود: در تمامی ممالک مترقی جهان نهاد وکالت مستقل از نهاد قضاوت می‌باشد و این موضوع از بدییهات یک سیستم قضایی منصفانه است.
 
این سخنران در ادامه افزود قطعاً وکلا و کانون‌های وکلا از تمامی توان و ظرفیت‌های قانونی خود در راستای حفظ استقلال خود استفاده خواهند کرد. 

سخنران سوم همایش علی حامد توسلی، عضو هیئت مدیرهٔ کانون وکلای دادگستری مرکز سخنان خود را با قدردانی از حضور باشکوه و کم نظیر وکلای دادگستری در این همایش آغاز کرد و در ادامه به درگذشت پدر علم حقوق ایران، استاد دکتر امیر ناصر کاتوزیان در سال جاری اشاره نموده و بیان داشتند استاد فرزانه فردی شجاع، جسور، صادق، عدالت خواه و به دور از مادیات بوده و همواره ظلم ستیز و مدافع آزادی و حریّت انسان‌ها بودند. 

حامد توسلی در ادامه افزود حفظ استقلال نهاد وکالت در ایران خط قرمز یکایک چهل هزار وکیل دادگستری فعال در سراسر ایران است و قطعاً وکلای ایران اعم از زن و مرد، پیر و جوان با چنگ و دندان از این استقلا ل جانانه دفاع خواهند کرد.
 
حامد توسلی ادامه داد: چگونه می‌توان تصور کرد هم قضات و هم وکلا زیر نظر یک نهاد واحد قرار گیرند! در یک دادرسی شفاف و منطقی، وکیل و قاضی به عنوان دو بال فرشتهٔ عدالت موظف به رعایت توازن قضایی به نفع مردم می‌باشند و این توازن برقرار نمی‌شود مگر با استقلال کامل وکلای دادگستری.

ریاست گروه وکلای دادگستری ایران زمین افزود رایزنی با تمامی مسئولین محترم نظام درهر سه قوه به منظور حل این معضل د ر جریان می‌باشد و دوستان حاضر در سه قوه نیز با حسن نیت در راستای رفع سوء تفاهمات در تلاش‌اند. 

وی در پایان از از حضور بزرگانی چون قربانی نمایندهٔ محترم آستانهٔ اشرفیه در مجلس شورای اسلامی و الیاس حضرتی صاحب امتیاز ومدیر مسئول محترم روزنامهٔ اعتماد در همایش، به طور خاص قدردانی کرد. 

تعداد قابل توجهی از قضات نیز در همایش دوشنبه شب حضور داشتند که خود نشانهٔ مثبتی از تعاملات مناسب دو نهاد وکالت و قضاوت است.

همایش طبق برنامهٔ قبلی و راس ساعت ۲۱ به اتمام رسید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار