پایگاه اینترنتی کنگره آمریکا در تحلیلی نوشت، دعوت از نخست وزیر ر‍ژیم صهیونیستی برای سخنرانی در خصوص مذاکرات هسته‌ای در زمان نامناسبی انجام شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی د هیل در تحلیلی نوشت، دعوت بینر از نتانیاهو در زمان نامناسبی انجام شد. 

 «بیل پرس» در تحلیلی برای این پایگاه اینترنتی نوشت: به نظر شما آیا عجیب نیست. چطور یک فردی که گمان برده می‌شود، بسیار انسان زیرک و باهوشی است، چنین اشتباهی مرتکب می‌شود. بد‌ترین چیزی که ما در این مدت شاهد آن بوده‌ایم، دعوت «جان بینر»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از «بنیامین نتانیاهو،» نخست وزیر اسرائیل برای سخنرانی در جلسه مشترک کنگره درباره ایران بوده است. 

نویسنده این مطلب ادامه داد: این اشتباه بزرگی از سوی بینر بوده است که این دعوت را انجام داد و یک اشتباه بزرگ‌تر توسط نتانیاهو که آن را قبول کرده است. مذاکرات با ایران به یک نقطه حساس رسیده است. 

وی ادامه داد: حقیقت این است که ما گفتگوهایی داریم که بسیار شایان توجه است. ولی کاملا روشن است که ایران حتی اگر بر سر میز مذاکره هم نباشد، از این تحریم‌هایی که در حال حاضر اعمال می‌شود، آسیب نخواهد دید. 


در ادامه این گزارش آمده است: بنابراین با توجه به این وضعیت، چرا کنگره به دنبال اعمال تحریم‌های بیشتر است؟ در اینجا یک مشکل وجود دارد. بسیاری از جمهوری خواهان و تعدادی از دموکرات‌های ارشد، از جمله سناتور رابرت منندز، عضو بلندپایه کمیته روابط خارجی سنا، معتقد است که اعمال تحریم‌های بیشتر ایران را وادار می‌کند تا توافق کند. 

نویسنده این مطلب اضافه کرد: هر چند «باراک اوباما»، رئیس جمهوری آمریکا و «زبیگنیو برژینسکی» و «برنت اسکوکرافت» از مشاوران سابق امنیت ملی استدلال کرده‌اند، اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، گفتگوهای هسته‌ای را نابود خواهد کرد. اوباما متعهد شده است که هر لایحه تحریم از سوی کنگره که هدف آن اعمال تحریم‌های بیشتر در صورت شکست مذاکرات باشد، تحریم خواهد کرد. آنچه که این بانوان و آقایان باصداقت کنگره با آن مخالفت دارد، از نظر آن‌ها یک موضوع مهم است. اما در اینجا یک نکته وجود دارد و آن هم اینکه شما به ۳ دلیل نمی‌توانید رهبر یک کشور خارجی را به کنگره دعوت کنید تا با رئیس جمهوری آمریکا مخالفت کند. 

اول اینکه اصلا نیازی به این کار نیست. منندز، سناتور «جان مک کین»، جمهوری خواه از ایالت آریزونا، «می‌چ مک کانل»، رهبر اکثریت جمهوری خواه در سنا و برخی دیگر از اعضای کنگره در حال حاضر به دلیل اینکه کنترل کنگره در دستان آنهاست، به طور کامل این ظرفیت را دارند که تحریم‌های بیشتر علیه ایران را تصویب کنند. با توجه به این وضعیت آن‌ها به نتانیاهو چه نیازی دارند. 
 
ثانیا، این اقدام کنگره نقض قوانین و پروتکول‌های مربوط به سیاست خارجی آمریکا است. روابط با سران دیگر کشور‌ها توسط کاخ سفید و وزارت خارجه انجام می‌شود و رهبران دو حزب در کنگره اختیاری در این زمینه ندارند. اعضای کنگره فقط باید درباره سیاست‌ها صحبت کنند. 

نکته سوم هم این است که وارد کردن یک رهبر خارجی در بحث‌های سیاسی در داخل کشور منجر به خلط مباحث سیاست خارجی و سیاست‌های حزبی می‌شود. ما می‌دانیم چه جیزی در پشت این قضیه است. بینر روی نتانیاهو برای ضربه زدن به اوباما حساب باز کرده است و می‌خواهد او را به ملایمت نشان دادن در سیاست خارجی متهم کند. اما از طرف دیگر نتانیاهو نیز می‌خواهد از حضور در کنگره آمریکا به عنوان نشستی استفاده کند که به او برای پیروزی مجدد در انتخابات کمک کند، بویژه که تنها دو هفته بعد از سخنرانی وی در کنگره، انتخابات پارلمانی اسرائیل برگزار می‌شود. هر دو آن‌ها حرمت کنگره را برای استفاده از اهداف سیاسی شخصی خود نادیده گرفته و از کنگره به عنوان ملعبه‌ای برای رسیدن به خواسته‌های خود استفاده می‌کنند و هر دو آن‌ها نیز می‌خواهند روابط مستحکم میان اسرائیل و آمریکا را به مخاطره بیندازند. 
کاملا مشخص است که اعضای کنگره و کاخ سفید می‌توانند درباره این مسئله با هم همکاری کنند، بدون اینکه کسی را از خارج کشور دعوت کنند. هم بینر و هم نتانیاهو باید این حماقت، کبر و مخاطره جویی را کنار بگذارند. 

بعد از همه این‌ها، اصلا فکر کنید شرایط برعکس بود. چه می‌شد اگر اوباما تصمیم می‌گرفت دعوت یک گروه مخالف با سیاست‌های نتانیاهو در کنست را بپذیرد و علیه وی سخنرانی کند؟ واقعا شما شوخیتان گرفته است؟ نتانیاهو هرگز این مسئله را نادیده نخواهد گرفت و ما هم در اینجا نباید از آن چشم پوشی کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار