اولین تلاش گروه کوهنوردان ایرانی به همراه کوهنورد کرمانشاهی برای صعود زمستانی نانگاپاربات.تیم کوهنوردان ایرانی به همراه رضا بهادرانی کوهنورد کرمانشاهی روز چهارشنبه اول بهمن ماه تهران را به مقصد اسلام آباد پاکستان ترک کرد.

رضا بهادرانی در نامه ای ، قبل از سفرش اینگونه گفت: ما زمستان امسال در نانگاپاربات خواهیم بود تا تواناییها و تجربیات خود را در مصاف با طبیعت عظیم و با ابهت هیمالیا محک بزنیم ، بهادرانی در ادامه نامه اش از حس آشنایش می گوید حسی که به گفته خودش هر وقت به سراغش می اید به زندگیش معنی بخشیده و او را از روزمرگی رها می سازد.

رضا بهادرانی سرپرست تیم سه نفره صعود زمستانی نانگاپاربات قبل از سفرش در گفتگو اختصاصی  با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه گفت:زمان پیش بینی شده برای صعود به این قله دو ماهه است.

وی افزود:هرچند تلاشهای کوهنوردان در 21 صعود زمستانی به این قله ناکام مانده اما سعی ما صعود به این قله است.

این کوهنورد غیور استانمان بر این باور است که ما با نفس راحت طلب و آسایش خواه خود می جنگیم که هر گاه از او غافل می شویم و چند صباحی او را به حال خود رها می کنیم ما را به ورطه روزمرگی می کشاند."

برادر وی صحبت اله بهادرانی از کوهنوردان بنام استانمان نیز در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه در شروع مصاحبه اش اینگونه می گوید:رضا از بچگی با کوهنوردی توسط خود من آشنا بود و همیشه در جلسات کوهنوردی همراه من شرکت می کرد اما با جدیت و تلاش و کوشش خود توانست خیلی زود پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کند و درسن 20 سالگی به عضویت تیم ملی کوهنوردی در آید.

وی می گوید: رضا اولین کرمانشاهی بود که به قله لوتسه در کشور نپال که چهارمین قله بلند دنیاست صعود کرد.

او می گوید:رضا همیشه به دنبال تازگی و قدم نهادن در مسیر جدید است به عنوان مثال می توان به صعود یک روزه جبهه شمالی دماوند در زمستان 79 اشاره کرد یا از صعود سرعتی و زمستانی دماوند در اوایل دهه 80 وصعود انفرادی یخچال سیوله دماوند در سال ۸۶ نام برد.

و اکنون با صعود زمستانی خود به هیمالیا اولین تلاش زمستانی گروه ایرانی را بر فراز قله نانگاپاربات رقم می زند.

صحبت الله بهادرانی در ادامه گفتگویش با خبرنگار ما از آخرین وضعیت تیم اینگونه می گوید:من طی این چند روز اخیر چندین بار برای تماس با آنها تلاش کردم اما موفق به برقراری ارتباط با انان نشدم اما با توجه به برنامه های آنان و اطلاع از مسیر حرکتشان پیش بینی می کنم اکنون آنها به کمپ اصلی رسیده باشند و بعد از یک هفته و آماده سازی مقدمات صعود به یاری خداوند صعود را آغاز خواهند کرد.

در ادامه گفت وگو با برادر رضا بهادرانی از تجربیاتش در این زمینه و آگاهی از صعودهای قبلی این قله و موفقیت و عدم موفقیت ها جویا شدیم که وی با اشاره به اینکه نانگاپاربات تا کنون صعود زمستانی موفقی را تجربه نکرده است اینگونه می گوید: ما 14 قله با ارتفاعی بالای 8000متر دردنیا داریم که 12 قله صعود زمستانی داشته اما دو قله به نام های "کی تو" و نانگاپاربات" تا بحال صعود زمستانی موفق نداشته اند و صعود کسانی که در فصل زمستان به نانگاپاربات رفته اند به ناکامی انجامیده است.

بهاردانی در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص علت اصلی عدم موفقیت کوهنورادن در صعود زمستانی نانگاپاربات اینگونه پاسخ داد: علت اصلی شرایط بسیار بد آب و هوایی و مسیر بسیارسخت و دست نیافتنی زمستان های هیمالیااست ، وزیدن بادهای تند و بهمن های خطرناک و دیوارهای یخی از همه مهمتر اختلاف زیاد کمپ اصلی با قله از مهم ترین عواملی است که صعود زمستانی را به این قله سخت کرده است.

رضا بهادرانی از سال 90 ایده این برنامه سخت را با محمود هاشمی و ایرج معانی (کوهنوردانی که اینک وی را همراهی می کنند)مطرح می کند و پس از سه سال بررسی موقعیت و برنامه ریزی دقیق با وجود تمامی مشکل ها و آگاهی از خطرات احتمالی آن راهی این مسیر پر ماجرا می شود.

کرمانشاه خطه فرهاد کوه کن و کوهنوردان سخت کوش با برگزاری دو سالانه جشنواره صخره نوردی در طی سالیان اخیر یاد فرهاد این سرزمین را زنده نگه داشته اسا ،جشنواره جهانی سنگنوردی بیستون به عنوان مهمترین رویداد سنگنوردی ایران و خاورمیانه در تقویم جهانی این رشته ورزشی قرار گرفته است.

دیواره بیستون بزرگترین دیواره سنگ آهکی جهان ، هزار و 200 متر ارتفاع و 5 هزار متر عرض دارد که شرایطی بی‌ نظیر برای این دیواره به وجود آورده است . کرمانشاه تا کنون افتخار برگزاری سه دوره از این جشنواره جهانی را در سالهای 1389-1391و 1393 به خود اختصاص داده است.

کرمانشاه با کوهنوردان بنامی چون صحبت الله بهاردانی و رضا شهلایی که سابقه فتح بلند ترین قله های مرتفع دنیا را دارند و در کارنامه کوهنوردی خود مناطقی چون فتح قله ˈکی دوˈ دومین بام دنیا با ارتفاع هشت هزار و 611 متری توسط رضا شهلایی و صعود به قله هشت هزار و 848 متری اورست و قله هشت هزار و 586 متری کانچن جونگا

و صعود برادران بهادرانی به قله برودپیک پاکستان وقله ی سرسخت گاشربروم می توان اشاره کرد. واکنون با تلاش زمستانی رضا بهاردرانی برای صعود به نانگاپاربات در زمستان سخت هیمالیا با آرزوی موفقیت برای این کوهنورد دلاور استانمان امیدواریم با موفقیت خود برگ زرین دیگری در پرونده کوهنوردی استانمان رقم بزند.

نانگا پاربات به زبان هندی ، به معنی کوهستان برهنه) کوهی در رشته هیمالیاست است که در پاکستان قرار دارد. ارتفاع آن ۸۱۲۶ متر از سطح دریا و نهمین قله بلند روی زمین است.

صعود به آن از مشکل‌ترین صعودهای کوهستانی است و به خاطر کوهنوردهای زیادی که در جریان صعودهای آن کشته شده‌اند به کوهستان قاتل معروف است. نانگاپاربات در قرن نوزدهم توسط اروپائیان رویت شد.

برادران شلانتوئیت که اهل مونیخ بودند در 1854 به این سوی از کره خاکی گام نهادند. آنها تصویری از کوه را ترسیم کردند که امروزه بعنوان نخستین عکس از نانگاپاربات شناخته می شود.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.