آغاز دور دوم مذاکرات میان گروه‌های درگیر لیبیایی در ژنو

المیادین گزارش داد؛ دور دوم مذاکرات میان گروه‌های درگیر در لیبی در مقر سازمان ملل در ژنو آغاز شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه خبری المیادین، این شبکه در خبری فوری به نقل از خبرنگار خود از شروع دور دوم مذاکرات لیبی که میان گروه‌های درگیر در این کشور در مقر سازمان ملل در ژنو برگزار می‌شود، خبر داد.

در نخستین دور این گفتگوها که به میانجیگری سازمان ملل برگزار می‌شود طرفهای درگیر در لیبی در مورد نقشه راهی برای تشکیل دولت وحدت ملی به توافق رسیدند. 

برناردو لئون فرستاده سازمان ملل به لیبی هنگام آغاز این گفتگوها در 14 ژانویه هشدار داده بود این نشست‌ها آخرین راه برای پیشگیری از وقوع آشفتگی تمام عیار در لیبی خواهد بود. 

وی هشدار داد که لیبی در حال تبدیل شدن به بستری برای تربیت تروریست‌ها است. مقامات لیبی و سران کشورهای مختلف نیز پیش از این هشدار مشابهی را مطرح کرده بودند.

این کشور از هنگام سقوط معمر قذافی در سال 2011 دستخوش جنگ و درگیری بوده است و دو دولت رقیب و شبه نظامیان قدرتمند وابسته به آنها برای در اختیار گرفتن شهرهای مهم و منابع نفتی سرگرم مبارزه با یکدیگر بوده اند.

گفتگوهای روز دوشنبه با حضور گروه های مختلف و نمایندگان جامعه مدنی لیبی برگزار شد. گروه فجر لیبی که از ماه سپتامبر طرابلس پایتخت این کشور را در اختیار دارد به صورت رسمی در مذاکرات حضور نداشت. هر چند که این گروه پس از گفتگوهای 15 ژانویه در برابر ارتش لیبی اعلام آتش بس کرد. در دور جدید نیز برخی مقامات فجر لیبی از شهرهایی غیر از پایتخت مانند مصراته شرکت داشتند. 

هیئت ویژه سازمان ملل برای رسیدگی به امور لیبی اعلام کرد علاوه بر گفتگوهای عادی که روز دوشنبه از سر گرفته شد، یک نشست دیگر نیز این هفته در ژنو برگزار خواهد شد که طی آن نمایندگان شهرداری ها و شوراهای محلی شهرهای سراسر لیبی در آن گرد هم خواهند آمد تا در مورد «اقدامات اعتماد ساز و راه های تحقق آن» بحث کنند.  

سازمان ملل با اعلام اینکه برنامه های دیگری نیز برای لیبی پیش بینی کرده است در بیانیه ای افزود: این برنامه ها شامل حضور نمایندگان احزاب سیاسی، نیروهای اجتماعی و قبیله ای و همچنین گروه های مسلح خواهد بود.

تابستان گذشته پس از تصرف طرابلس به دست فجر لیبی و تشکیل دولت وابسته به این گروه در پایتخت، دولت قانونی و پارلمان منتخب این کشور فعالیت خود را در شرق کشور ادامه دادند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار