در مراسم افتتاحیه دو سالانه عکس مطرح شد:

دو سالانه‌ها جای خود را به بی ینال تهران می‌دهند/ نحسی سیزدهمین دو سالانه عکس گریبان دوسالانه‌های تجسمی را گرفت

در مراسم افتتاحیه سیزدهمین رسانه‌های ملی عکس ایران به برگزاری بی‌ینال تهران جای دو سالانه های تجسمی اشاره شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران مراسم افتتاحیه سیزدهمین دو سالانه ملی عکس ایران با حضور مجید مولا نوروزی مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی، مسعود زنده روح کرمانی رئیس انجمن عکاسان ایران، اسماعیل عباسی دبیر دوسالانه  هنرمندانی چون  سیف الله صمدیان، علی قلم سیاه، حسن غفاری و ... جمعی دیگر از هنرمندان عکاس در سالن اجتماعات موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
 
بنابر این گزارش در این مراسم ملا نوروزی برگزاری سیزدهیمن دو سالانه عکس ایران مرهون انجمن عکاسان ایران است، در حقیقت این دوره با تلاش های انجمن عکاسان ایران برگزار شد و در این دوره دولت با عنوان یک سیاست گذار نظارت می کرد و خود انجمن ها دبیر و هیات داوران را انتخاب کردند.
 
* وداع با بی ینال‌های تخصصی تجسمی
 
مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی گفت: فکر می‌کنم با توجه به رخدادهای جهانی با این نوع بی ینال های تخصصی وداع کنیم، در حقیقت این بی ینال ها را تبدیل به بی ینال تهران کنیم.
 
وی اظهار داشت: به عبارت دیگر شاید از این پس شاهد برگزاری بی ینال ها به صورت جداگانه نباشیم، فقط شاهد بی ینال تهران باشیم و در این بی ینال ها کارهایی وارد شود که در آن خلاقیت و نوآوری بیشتر دیده می شود.
 
وی همچنین به سرو نقره ای که از سوی انجمن طراحان گرافیک برگزار می‌شود اشاره کرد و گفت: سرو نقره ای نمایشگاه خوب گرافیک است که کم کم جشنواره ها و رویدادهای گرافیک به آن معطوف می شود.
 
ملانوروزی گفت: معمولاً برای برگزاری این نوع رویدادها بنیاد تشکیل می شود و این بنیادها یکصد و سی بی ینال موفق برگزار می کنند که در حدود 50 سال قبل ما جزء پنجمین بی ینال های جهان بودیم اما در حال حاضر در بین 130 بی ینال که در جهان برگزار می شود جایی نداریم بنابراین برای رسیدن به بی ینال تهران اولین گام این بود که دو سالانه ها را به  انجمن ها بدهیم.
 
وی تصریح کرد: بنابراین باید در انتظار برگزاری بی ینال تهران باشیم.
 
در ادامه این مراسم اسماعیل عباسی دبیر سیزدهیمن دو سالانه ملی عکس ایران گفت: خوشحالم که اعلام کنم که سیزدهمین دو سالانه ملی عکس ایران با کیفیت مطلوب برگزار می‌شود.
 
وی گفت: این دوره از دو سالانه با فاصله 27 سال دوری از موزه بار دیگر به موزه بازگشت در حقیقت سال 1366 دو سالانه عکس در موزه برگزار شد و حالا پس از این سال ها شاهد برگزاری سیزدهیمن دوره باز هم در موزه هستیم.
 
دبیر این دوسالانه گفت: این دو سالانه بین المللی، گاهی ملی برگزار شد و چاپ کتاب آن گاهی با صرفه جویی،  گاهی هم به صورت نفیس صورت گرفت.
 
عباسی گفت: تعداد انگشت شماری به دلیل حضور دبیر یا داوری آثار خود را ارائه نکردند اما هر چه بود دوستان شاهد باشند که سیزدهیمن دو سالانه ملی عکس ایران به نقطه آغاز رسید.
 
* نحسی 13 گریبان دو سالانه عکس را گرفت
 
عباسی در ادامه گفت: بنابر توضیحات مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی و رئیس موزه هنرهای معاصر تهران گویا قرار است دیگر دو سالانه برگزار نشود بنابراین نحسی 13 دو سالانه ها را گرفت.
 
وی درباره تجلیل از دو عکاس برجسته نیز گفت: در نظر داشتیم که در کنار برگزاری دو سالانه از دو عکاس برجسته تجلیل کنیم که اولی یک هفته پیش پوزش خواست و دومی به دلیل نامعلوم نپذیرفت.
 
در ادامه این مراسم مسعود زنده روح کرمانی رئیس انجمن عکاسان ایران گفت: پس از برگزاری سومین دوره ده روز با عکاسان ایران امروز گام دوم یعنی برگزاری سیزدهیمن دو سالانه ملی عکس ایران را برداشتیم.
 
وی تصریح کرد: بعد از سه دوره برگزاری دو سالانه ملی عکس ایران این رویداد بار دیگر به موزه بازگشت و با توجه به این که قرار شد این دو سالانه در موزه برگزار شود بنابراین نوع نگاه به انتخاب آثار تغییر کرد، به عبارت دیگر سخت گیری‌ها بیشتر شد.
 
رئیس انجمن عکاسان ایران گفت: هنرمندانی که آثارشان به دو سالانه راه پیدا کرد خودشان از ابتدای نصب آثار و همچنین چیدمان و چاپ آن ها حضور داشتند.
 
وی همچنین درباره برگزاری بی ینال تهران گفت: امیدوارم در بی ینال تهران تجربه انجمن ها که دو سالانه تجسمی را تا کنون برگزار کرده اند مورد توجه و استفاده قرار گیرد.
 
زنده روح تصریح کرد: در برگزاری سیزدهیمن دو سالانه ملی عکس ایران دوستانی بودند که نمی خواستند این دو سالانه برگزار شود، کسانی هم به دلایلی حضور پیدا نکردند اما خوشبختانه مفتخریم که اعلام کنیم سیزدهیمن دو سالانه ملی عکس ایران 5 بهمن ماه سال 1393 در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز به کار کرد.
 
گفتنی است که در این از دو سالانه عکس در بخش آرت از 488 هنرمند، 541 اثر و 10 اثر برگزیده و در بخش دوم که بخش خلاقه است از یک هزار و 122 هنرمند، 3 هزار و 77 اثر و 30 اثر  برگزیده انتخاب شده است.
 
لازم به ذکر است سیزدهیمن دو سالانه ملی عکس ایران از امروز 6 بهمن ماه برای بازدید عموم در موزه هنرهای معاصر تهران برپاست.


انتهای پیام/ اس
برچسب ها: تجسمی ، دوسالانه ، عکس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.