نان و آتش؛

شبکه‌های اجتماعی، خانه‌ی عنکبوتی

شبکه های اجتماعی متنوع با شکل و ظاهری جذاب روز به روز در حال رشد و فراگیری هستند. این شبکه‌ها چه تاثیری بر روی جوانان و چه اثری بر روی روح و روان آنها گذاشته است.

به گزارش دريچه فناوري اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ در دنیایی قرار گرفته ایم که حرف اول را تکنولوژی می زند به راحتی تنها با یک کلید دنیا به یکدیگر وصل می‌شود، زندگی می کنیم. این فناوری که ساخته دست بشر است اگر چه سبب راحتی و امکانات خاصی برای مردمان سراسر دنیا بوده است اما همان طور که ارتباطات را نزدیک کرده است به همان اندازه خطرناک و زیان آور است. این خطرناکی با آن سبب است که عده ای جهت تخریب و نابودی یک شخص یا گروهی و یا حتی کشوری از این تکنولوژی که برای سهولت در کارها اختراع شده است استفاده می کند. داعش کلمه‌ای است که بارها و بارها آن را شنیده اید و حتی در مورد آن بحث کرده اید. این گروه تکفیری یکی از راههای جمع آوری افراد خود را از طریق همین فناوری و از طریق همین شبکه های اجتماعی انجام می دهد که با استفاده از عواطف و احساسات جوانان نوبنیان از آنها استفاده می کند.

شبکه‌های اجتماعی، خانه‌ی عنکبوتی

گاهی شبکه های اجتماعی بنیان خانواده را از بین می برد و آنها را دچار اختلال فرهنگی و تربیتی می کند. در کشور ما نیز آمار اختلافات و سهل انگاری های که توسط کاربران صورت می گیرد رو به افزایش است و اما این شبکه های اجتماعی که تیشه به ریشه جوانان ما میزند و آنها را از ریشه نابود می سازد تا دیگر نتوانند رشد کنند.
با فراگیر شدن روز افزون این شبکه های اجتماعی و دادن فرهنگ های غلط و باورهای اشتباه بین افراد جامعه توانسته است ریشه خود را روز به روز محکم تر کنند و حتما با تغییرات رفتاری و اخلاقی در بین خانواده و یا افرادی که در کنار شما زندگی می کنند مواجعه شده اید، به نظر می رسد ما با موج عظیمی همراه شده ایم که ما را از عرف و فرهنگ اصیل ایرانی دور می کند.


شبکه‌های اجتماعی، خانه‌ی عنکبوتی


مقصر اصلی خود ما هستیم یا شبکه های اجتماعی؟

چرا افراد وارد این گونه شبکه ها می شوند این سوالی است که خیلی ها از خود می پرسند این افراد دلیل خاص خود را دارند و بیشتر بخاطر این است که دوستان خود را در شبکه های اجتماعی دنبال کنند، به دنبال افرادی خاص و مطالبی خاص از اشخاص هستند، به تازه گی وارد این فضا شده اند و دوست دارند در همه ی فراسوی این محیط به کاوش بپردازند و حتی کنجکاوی های که در این گونه شبکه های اجتماعی به دنبال آن هستند. این کنجکاوی ها باعث درگیر شدن این افراد با شبکه های اجتماعی می شود. اما این کنجکاوی ها آنها را غرق در ارتباطات مجازی می کند و کم کم به خانواده بی توجه می شوند. شاید به جرات بتوان گفت یکی از ابزار دشمن که جوانان و نوجوانان ما را مورد هدف قرار داده است همین شبکه های اجتماعی است. از این رو ارتباط با افراد متنوع بسیاری که در این شبکه ها پیدا می کنند آن قدر برای آن شخص دلچسپ و شیرین است که کم کم از زندگی عادی خود دور می می شود و همچنان کار خود را در فضای مجازی انجام می دهد. شاید در نگاه اول این امر عادی به نظر برسد ولی باعث می شود یک خانواده نو بنیاد را از هم بپاشد و رو به نابودی و خاموشی بکشاند. این افراد که غرق در دنیای مجازی خود هستند کم کم نسبت به خانواده بی توجه می شوند بنابراین رابطه ها سرد و سردتر می شود و در آخر احساس خلاء و جدایی که یقینا این مرحله، گامی است برای مرحله جدایی مسئله ای که ناخواسته بوده و فقط و فقط با یک کنجکاوی ساده شروع شد و عاقبت کار هم شد فروپاشی یک خانواده.


شبکه‌های اجتماعی، خانه‌ی عنکبوتی


افرادی که به‌ طور مستمر از این شبکه های استفاده می کنند و به نوعی به آنها معتادند پس از مرور زمان غرق در رویا می‌شوند و از دنیای واقعی فاصله می‌گیرند .افرادی که بیشتر از 3 ساعت از وقت خود را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند، به جای حل مشکلات به دنبال روش های جایگزینی هستند که به دروغ در ذهنشان ایجادشده است. و این یک حقیقت تلخ است که روابط خانوادگی کسانی که وارد این شبکه های ارتباطی می شوند دچار تزلزل فرهنگی و تربیتی می شود و برخی نیز منجر به طلاق شده است .از دیگر از معضلات شبکه های اجتماعی، ورود بی‌اجازه به حریم خصوصی اشخاص مختلف است. این مسئله را می توان اصلی ترین عامل نارضایتی زوجین از حضور همسرشان در شبکه های اجتماعی دانست. مسئله مهم دیگری که در رابطه با شبکه های اجتماعی به چشم می خورد این است که؛ امروزه بسیاری از زوج های جوان اگر روحیه خوبی نداشته باشند، به سراغ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌روند. باید توجه داشت که مراجعه به اینگونه شبکه های اجتماعی رفتار خودتخریبی و خودآزاردهنده (مثل مقایسه‌های منفی) را در افراد تشدید می‌کند. درواقع در اینگونه شبکه های اجتماعی این احساس به افراد دست می‌دهد که دیگران شادتر از آنها هستند و این باعث سرخوردگی و واکنش‌های نامناسب در فرد می‌شود.


 • نظر شما

در بخش نظرات این خبر می‌توانید نظرخود را در مورد شبکه های اجتماعی و تاثیرات منفی و مثبت آن را به اشتراک بگذارید


گزارش از عبدالرضا چکاوه



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۸:۵۷ ۰۹ بهمن ۱۳۹۳
سلام خسته نباشید من 2ماه پیش همیشه سروکارم تولاین بود ولی وقتی که فهمیدم که این یک تهاجم فرهنگی خیلی مشگل بودترک کردنش ولی ترکش کردم خیلی خیلی ممنونم ازجناب اقای استاد رائفی پورکه من رومطلع کرد
آخرین اخبار