پیامدهای فراگیر بازی در کودکان

بازی برای کودکان پیامدهای مهمی را داشته و در اجتماعی شدن آنها نقش بسزایی دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، آیا شما والدین به هنگامیکه کودکان سرگرم بازی با همسالانش است به بازی آنها توجه کرده‌اید؟ آیا شما پدر و مادر عزیز می‌دانید که بازی مناسب فرزندتتان با همسالانش چقدر در اجتماعی شدن وی نقش مهمی دارد؟

بهتر است بدانید که بازی برای کودکان خوشایند و لذت بخش است و کودک دربازی با همسالانش می‌تواند تعاون و همکاری را فرابگیرد.
 
بر این اساس متین السادات نصری روانشناس مشاور و مدرس دانشگاه با اشاره به نقش بازی در کودکان گفت: هر چند که مفهوم بازی سالها است که به کار می‌رود اما تعریف این مفهوم دشوارتر از قالب مفاهیم روانشناختی است که درباره رفتار کودکان به کار می‌بریم.

وی تصریح کرد: معیارهایی که اغلب برای تعریف بازی در نظر می‌گیریم باید شامل مواردی همچوه انگیزش ذهنی کودکان باشد و نیز بازی متوجه هیچ گونه هدف بیرونی نباشد.

نصری تاکید کرد: کودکان در بازی به طور معمول خودجوش و داوطلبانه عمل می‌کنند و بازیگرند که نقش خود را به خوبی انتخاب کرده و درگیر آن می‌شوند گویا کودک به راستی یک فروشنده یا پدر و مادر و یا ... است.

این روانشناس یادآور شد: باید توجه داشته باشیم که بازی کردن از همان آغاز شیرخوارگی با دستکاری اشیا در نوزدان مشاهده می‌شود که با افزایش سن بازیها شکل و شمایل خاصی به خود می‌گیرند.

وی اذعان کرد: گاهی بازی به سمت اجتماعی شدن کودکان پیش می‌رود گاهی بعضی از نظریه‌پردازان معتقدند که بازی کردن نه تنها در اجتماعی شدن کودک نقش دارد بلکه در کنار آمدن با اضطراب و تضادی که گاه در کودک وجود دارد نیز به او کمک می‌کند بنابراین انتخاب نوع بازیهای که در اختیار کودک می‌گذاریم می‌توان نقش تعیین کننده‌ای در سلامت روان کودک ایفا می‌کند.

این مشاور و مدرس دانشگاه در انتها به والدین توصیه کرد: حال با توجه به اینکه بازی برای کودکان به طور معمول خوشایند لذت بخش است شما به عنوان پدر و مادر تصمیم بگیرند که کودکانتان در پای رایانه تبلت و گوشی‌های موبایل سرگرم بازیهای فردی باشند و گاهی خشونت را فراگرفته و روز به روز از جامعه خود دور شدند و یا اینکه با کودکان دیگر هم بازی شده تعاون همدلی همکاری و فعالیتهای اجتماعی را فرابگیرند.

گفتنی است شما والدین گرامی بهتر است به نوع بازی کودکان خود توجه کرده و فضایی را برای فرزند خود جهت بازی مناسب برای آنها فراهم کنید.

گزارش از ایده مفرح

انتهای پیام/ 
برچسب ها: بازی ، کودک ، پیامد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار