آذر گفت: اختلاف میان تورم اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار کم‌تر از یک درصد است که این میزان هم طبیعی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،عادل آذر در حاشیه همایش ملی بهره‌وری در جمع خبرنگاران در خصوص اینکه چرا مرکز آمار میزان رشد اقتصادی را اعلام نمی‌کند، گفت: به دلیل اینکه ما در مرکز آمار سرشماری کشاورزی را انجام دادیم با کشاورزی هم سهم 12 درصدی در تولید ناخالص داخلی دارد سعی کردیم به جای اعلام یک عدد برآوردی آمار صحیح و دقیقی اعلام کنیم و با توجه به اینکه بانک مرکزی آمار برآوردی رشد اقتصاد را اعلام کرد ضرورتی برای اعلام این آمار احساس نشد.

 وی ادامه داد:در شورای ملی آمار از نوبخت اجازه گرفتیم نتایج سرشماری کشاروزی را به آمار اضافه کرده و حیف است آن را در رشد اقتصادی سال آینده نگنجانیم، برنامه داریم رشد اقتصادی برای سال آینده اعلام می‌کنیم زیرا اگر آمار شش ماهه دقیق نخواهد بود و برآوردی است.
 
** آمار دقیقی از تورم ندارم

رئیس مرکز آمار با بیان اینکه رقم دقیقی از تورم بدست آمده ندارم، اعلام کرد: ظرف امشب یا فردا این رقم اعلام خواهد شد و من اطلاع دقیقی از این رقم ندارم.

وی در ادامه در خصوص اینکه برآوردهای اعلام شده در راستای سیاست‌های دولت است، گفت: خیر اینگونه نیست، آمارهای برآوردی منطق و محاسبات دقیقی ندارد و زمانی می‌توان آن را قطعی اعلام کرد که آمار کلیه بخش‌ها را جمع‌آوری کرده باشیم و اگر مرکز آمار ایران سرشماری را انجام نمی‌داد بی‌تردید آمار مقدماتی را اعلام می‌‌کردیم.

عادل آذر در خصوص اختلاف ضریب جینی اعلام شده میان بانک مرکزی و مرکز آمار گفت: از مبنای محاسبات بانک مرکزی اطلاعی ندارم اما مرکز آمار از محل طرح هزینه درآمد این آمار را بدست می‌آورد.

آذر در پاسخ به باشگاه خبرنگاران در خصوص اختلاف موجود میان بانک مرکزی و مرکز آمار درخصوص اعلام تورم گفت: چون قبلا سال پایه و سبد محاسباتی متفاوت بود با هم اختلاف زیادی داشت اما بعد از اینکه این موارد را با نظارت شورای عالی کار برطرف کردیم اختلاف به زیر یک درصد رسید که این میزان تفاوت طبیعی است.

رئیس سازمان ملی آمار در خصوص شناسایی دهک‌های درآمدی اظهار داشت: این در حوزه سازمان هدفمندی و در حوزه آماری هم این وظیفه بر عهده مرکز آمار نیست و شناسایی دهک‌های درآمدی به منظور بحث پرداخت یارا‌نه‌های سازمان متولی به نام سازمان هدفمندی دارد اما اطلاعا ت مرکز آمار د ر سطوح کلان در اختیار حاکمیت است و همه از آن  استفاده می‌کنند.

آذر در خصوص اعلام خط فقر گفت: متولی اعلام میزان خط فقر وزارت کار ورفاه اجتماعی است و ما آماری از آن نداریم و ورودی به محاسبه آن نداشته‌ایم.

انتهای پیام/
برچسب ها: تورم ، آمار ، اختلاف ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار