بلومبرگ به شاه جدید عربستان سعودی توصیه کرد که به منظور حفظ ثبات عربستان، در مواضع ریاض در قبال ایران تجدید نظر کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ پایگاه اینترنتی بلومبرگ در گزارشی به قلم دونا ابو نصر با عنوان چالش های پیش روی پادشاه جدید عربستان در داخل و خارج از این کشور، نوشت: سلمان پادشاه جدید عربستان سعودی روز نخست از پادشاهی خود را با یک بحران آغاز کرده است.

در پی درگذشت ملک عبدالله بن عبدالعزیز و درست ساعاتی قبل از معرفی سلمان به عنون پادشاه جدید عربستان سعودی، رئیس جمهور یمن تحت فشار ناشی از کمیته های مردمی یمن استعفا کرد. 

این موضوع منعکس کننده آزمون های جدیدی است که پادشاه جدید عربستان سعودی با آن مواجه است. نفوذ ایران در منطقه همزمان با مذاکرات تهران با واشنگتن در حال افزایش است و این اقدامات می تواند به نوسازی و تقویت جایگاه ایران در جامعه بین المللی منجر شود. سلمان در داخل عربستان سعودی زمام امور بزرگترین صادرکننده نفت در جهان را در دست گرفته است، نفتی که بهای آن در بازارهای جهانی با کاهش بیش از 50 درصدی همراه بوده است.

کامران بخاری مشاور موسسه مشورتی استراتفور در تگزاس آمریکا در امور غرب و جنوب آسیا اعلام کرد: سلمان برخلاف دیگر پادشاهان عربستان سعودی در بدترین زمان ممکن در تاریخ این کشور به پادشاهی رسیده است  . او همچنین گفت: او در حالی بر تخت پادشاهی در عربستان سعودی تکیه زده است که با چالش های داخلی و خارجی زیادی رو به روست.

سلمان - که در سال 1935 در ریاض متولد شد - همانند ملک عبدالله در  79 سالگی به پادشاهی رسیده است.

با وخامت حال ملک عبدالله این سلمان بود که به عنوان ولیعهد مسئولیت اداره امور را در عربستان سعودی در دست گرفت و نشست های کابینه به ریاست او برگزار می شد و در خارج از این کشور نیز او به عنوان نماینده عربستان شناخته می شد.

** پادشاهی قاطع
نخستین اقدام سلمان به عنوان پادشاه عربستان سعودی انتصاب جانشین ولیعهد بود و بدین ترتیب، او به گمانه زنی ها در این باره پایان داد که آیا جانشینی در سلسله پادشاهی عربستان سعودی به نسلی جوان تر از شاهزاده های سعودی منتقل خواهد شد یا خیر . او شاهزاده محمد بن نایف وزیر کشور عربستان سعودی را  به عنوان جانشین ولیعهد انتخاب کرد، کسی که رهبری سرکوب القاعده را یک دهه پیش در این کشور بر عهده داشت.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گزارش داد سلمان وزرای کابینه را در سمت هایشان حفظ خواهد کرد و این موضوع از آن حکایت دارد که او دست کم در کوتاه مدت سیاست های قبلی را دنبال خواهد کرد.

توبی ماتیسن محقق دانشگاه کمبریج و نویسنده دو کتاب درباره عربستان سعودی اعلام کرد: فرصت خوبی در این زمینه وجود دارد که آینده عربستان سعودی در آینده ای نزدیک تغییر نخواهد کرد. او همچنین گفت: او در تصمیم گیری های خود پیشنیه ای طولانی دارد.


** یمن و سوریه
در یمن، کمیته های مردمی شیعه به نیرویی مسلط در پایتخت این کشور تبدیل شده اند.

در سوریه، تروریستها - که عربستان سعودی از آنها حمایت نظامی و مالی می کند - در شکست دادن نیروهای بشار اسد رئیس جمهور سوریه ناکام بوده اند.

عربستان سعودی به عنوان بخشی از ائتلاف به رهبری آمریکا همچنین در حال مقابله با داعش است. این در حالی است که کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی در حال بروز مشکلاتی برای بودجه این کشور است.

بهای نفت برنت دریای شمال طی شش ماه گذشته 54 درصد کاهش یافت زیرا سازمان کشورهای صادرکننده نفت - اوپک - در مقابل درخواست ها برای کاهش سطح تولید خود مقاومت کرد. 


** بودجه کمتر
بخاری از موسسه استراتفور اعلام کرد وجود پول کمتر در صندوق خزانه عربستان سعودی سبب محدود شدن توانایی ریاض در حل و فصل برخی از مشکلات می شود. زمانی که در سال 2011 بهار عربی آغاز شد، ملک عبدالله از طرح 130 میلیارد دلاری خبر داد که شامل صدور مجوز کار برای افراد در بخش دولتی و افزایش حقوق کارکنان ارتش می شد. بخاری همچنین گفت: روش سنتی عربستان سعودی برای مقابله با چالش ها سبب صرف هزینه های زیاد می شود. او همچنین گفت: موضوعی که از اهمیت بالایی برخوردار است این است که آیا شما پول بیشتری برای مقابله با ایران در اختیار دارید یا خیر؟

سلمان یکی از افراد با نفوذ در میان پسران ملک عبدالعزیز آل سعود بنیانگذار عربستان سعودی محسوب می شود .
سلمان در سال 2011 به عنوان وزیر دفاع عربستان سعودی انتخاب شد  و یک سال بعد نیز از سوی ملک عبدالله به عنوان ولیعهد منصوب شد.

** فرماندار ریاض
او به مدت بیش از پنج دهه فرماندار ریاض بود. 

سلمان روز جمعه پسر خود شاهزاده محمد را به عنوان وزیر دفاع منصوب کرد. دیگر پسران او شامل شاهزاده سلطان - که در سال 1985 با فضاپیمای دیسکاوری آمریکا راهی فضا شد - و شاهزاده عبدالعزیز می شود که معاون وزیر نفت است.
فراکر - سفیر سابق آمریکا در عربستان سعودی - اعلام کرد رابطه ای که همچنان مستحکم باقی خواهد ماند رابطه عربستان با آمریکاست.

او گفت سلمان برای مقامات آمریکایی به شدت نامی آشناست . 



انتهای پیام/
برچسب ها: یمن ، بلومبرگ ، ایران ، ریاض ، روابط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار