حاشیه‌ای از آنچه در کنگره "حزب مردمی اصلاحات" گذشت

"جماران" میزبان بی‌حاشیه‌ترین کنگره سال/اهدای تندیس "دفاع از حقوق شهروندی" به مطهری

روز دوم بهمن ماه و در حالی‌که یک هفته از همایش سراسری اصلاح‌طلبان گذشته بود؛ "حزب مردمی اصلاحات" در سالگرد تأسیس‌اش، میزبانی نخستین کنگره سالانه خود را به "تالار ایرانیان" واقع در خیابان جماران تهران سپرد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، روز دوم بهمن ماه و در حالی‌که یک هفته از همایش سراسری اصلاح‌طلبان گذشته بود؛ "حزب مردمی اصلاحات" در سالگرد تأسیس‌اش، میزبانی نخستین کنگره سالانه خود را به "تالار ایرانیان" واقع در خیابان جماران تهران سپرد.
 
صحبت‌های مطرح شده در این همایش از تنوع بیشتری نسبت به همایش سراسری اصلاح‌طلبان برخوردار بود؛ حرفی از "محصورین در حصر" زده نشد، اما حمایت‌های آشکار و ضمنی از "علی مطهری"، مهر تأییدی را بر خواست شرکت‌کنندگان در کنگره حزب مردمی اصلاحات مبنی بر آزادی سران فتنه زد.  
 
در ادامه نگاهی اجمالی به حواشی نه‌چندان زیاد پدید آمده در این همایش خواهیم انداخت.  
 
* بعد از پشت سر گذاشتن سرما و مسیر سربالایی خیابان جماران، خودمان را به تالار رساندیم. در آستانه درب ورودی تالار بساط پذیرایی به پا بود.
 
* بنا بود که کنگره ساعت 14 آغاز شود اما طبق یک قانون نانوشته در ایران، این بار هم تأخیر جلوتر از میزبان به مدعوین خوش‌آمد گفت.
 
* عدم حضور چهره‌های شاخص از جریان اصلاحات همایش را از رونق انداخته بود؛ این را می‌شد از صندلی‌های خالی و حضور حداقلی رسانه‌ها متوجه شد. 4، 5 ردیف صندلی‌های جلویی پر شده بود؛ افرادی هم که روی صندلی‌های عقب‌تر جا خوش کرده بودند، آرام آرام و از سوی تیم تشریفات برای پر نشان دادن صندلی‌ها به ردیف‌های جلوتر راهنمایی شدند.  
 
* آهنگی از "محمدرضا شجریان" و همچنین سرود یار دبستانی "فرهاد" در فضای سالن پیچیده بود؛ خواننده‌هایی که صدایشان نوعا تبدیل به جزو لاینفک دورهمی‌های اصلاح‌طلبان شده است.  
 
* بعد از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی همایش به طور رسمی آغاز خورد.  
 
* "محمد‌زارع فومنی" دبیرکل حزب مردمی اصلاحات، ناطق ابتدایی جلسه بود. از چهره آرام فومنی برنمی‌آمد که بخواهد با صدای بلند و گاها فریاد صحبت کند.
 
* انتقاد از فسادهای اقتصادی و رانت‌های رایج در این حوزه و انتقاد از وضعیت نامساعد معیشتی مردم از جمله محورهای سخنرانی فومنی در این همایش بود.
 
* "ملتی که درد نان دارد، نمی‌تواند درد آزادی داشته باشد"؛ این جمله‌ای بود که فومنی من‌باب دغدغه‌های امروز جامعه ما گفت. شاید بتوان فومنی را به علت مطرح کردن چنین مسائلی در میان اصلاح‌طلبان یک استثنا تلقی کرد، چراکه مابقی اصلاح‌طلبان طرح چنین موضوعاتی را کسرشأن خود دانسته و جز درخواست مکرر برای رفع حصر از سران فتنه و جدیدا پرداختن به موضوع نو رسیده نطق "علی مطهری" در مجلس، دغدغه دیگری نداشته و ندارند.  
 
* البته این را نیز نباید نادیده بگیریم که فومنی در بخش دیگری از اظهارات خود، نتوانست طبیعت اصلاح‌طلبانه‌اش را پنهان نگه دارد و هم‌چون دیگر کنش‌گران جریان اصلاحات به تحسین از عملکرد علی مطهری پرداخت؛ آنجایی که گفت: "ما با اصولگرایی موافقیم که از حقوق مردم دفاع کند نه اینکه در مجلس شورای اسلامی به نماینده پاکی همچون علی مطهری اجازه صحبت کردن ندهد؛ من از این بابت به مجلس تسلیت می‌گویم! 
 
* فومنی حتی کار را به جایی رساند که گفت: "ما قرار بود تندیس "دفاع از حقوق شهروندی" را در این همایش به آقای مطهری اعطا کنیم، اما حیف که وی حضور ندارد.
 
* این اظهارات فومنی تشویق‌های حاضران را در پی داشت. همچنین فومنی در بخش دیگری از اظهارات خود قریب به اتفاق احزاب کشور را وابسته به رانت دولت‌ها دانست و با بیان اینکه من در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری 92 معاون ستاد انتخاباتی استان تهران آقای "روحانی" بودم، اظهار داشت: حزب مردمی اصلاحات به مردم اتکا دارد؛ ما حزب نوینی هستیم که نه تنها می‌خواهیم تفکر تحجرگرایی را اصلاح کنیم، بلکه قصد داریم که در درون جریان اصلاحات هم دست به اصلاحات بزنیم؛ ما با اصلاحاتی موافقیم که با مردم باشد نه با اصلاحاتی که بر ضد مردم عمل کند.  
 
* دبیرکل حزب مردمی اصلاحات روی دیگری از اظهارات خود را به نقد از دولت یازدهم اختصاص داد و با مخاطب قرار دادن روحانی، گفت: آقای روحانی؛ دولتت پیر است؛ این افراد باید به اتاق فکر بروند و اداره کار را جوانان در دست بگیرند.

* ناگهان فومنی صحبت‌هایش را از دولت و مسن بودن آن به سمت دفاع جانانه از "آیت‌الله هاشمی" شیفت داد و با طرح این سؤال که چرا تفکر متحجر آیت‌الله هاشمی را می‌کوبد، گفت: دلیل این حرکت متحجرین، عدم اخلاق‌مداری آن‌هاست چون منکرند که آقای هاشمی قلب تپنده و شناسنامه انقلاب است.
 
* طبق برنامه‌ریزی قبلی قرار بود که "مصطفی کواکبیان" دبیر کل حزب مردم‌سالاری و "رسول منتجب‌نیا" قائم‌مقام حزب اعتماد ملی سخنرانان اصلی همایش سالانه حزب مردمی اصلاحات باشند اما عدم حضور ایشان و دیگرانی از این دست باعث شد که فومنی گلایه‌مندانه از عدم حضور چهره‌های اصلاح‌طلب دعوت شده به همایش حزب متبوعش انتقاد کند و در این‌باره بگوید: ما از آقایان عارف، منتجب‌نیا و کواکبیان برای حضور دعوت به عمل آورده بودیم اما چه کنیم که نیامدند؛ شاید آن‌ها هم مشغله‌ای داشتند؛ قول دادند و به قول عمل نکردند. من از این ناراحت نیستم؛ اتفاقا من امروز فهمیدم که دارم راه خود را دست می‌روم؛ زورمداران، پولداران، سرمایه‌داران و کسانی که سرمایه‌های این مردم را چپاول می‌کنند شاید با منی که از طبقه ضعیف جامعه هستم مشکل داشته باشند. 

* پس از صحبت‌های پر شور و خروش فومنی، نوبت به پخش کلیپ تصویری آهنگ "نفرین به جنگ" محسن چاوشی رسید.
 
* "سعید یاری" دبیرکل سازمان دفاع از منافع ملی ایران ناطق دیگری بود که پشت تریبون قرار گرفت؛ یاری بخش اعظمی از اظهارات خود را به مسئله هسته‌ای که محل مناقشانه ایران با کشورهای غربی است اختصاص داد؛ رویکرد یاری و دیگر اصلاح‌طلبان نسبت به موضوع هسته‌ای، رویکردی روشن و البته به قول خودشان در راستای منافع ملی است؛ اصلاح‌طلبان بر این باورند که چون بحث پیوستن ایران به باشگاه هسته‌ای جهان هزینه‌بر بوده و به ذم ایشان منفعتی هم برایمان در پی نداشته است، بنابراین جمهوری اسلامی نیازی به استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای ندارد.  
 
یاری در همین‌باره گفت: صفر تا 100 پکیج هسته‌ای بالغ بر 300میلیارد دلار هزینه روی دست ما گذاشته است و در ساپورت همین پکیج 300 میلیارد دلاری، 350 میلیارد دلار هم در بخش دفاع (چه از جنس بازدارنده و چه از جنس تهاجمی) هزینه شده است؛ از این 350 میلیارد دلار 50 میلیارد دلار لازمه هر کشور است اما 300 میلیارد دلار مابقی در راستای مدارایی که نسبت به بحث هسته‌ای اتفاق افتاده هزینه شده و عملا کاربردی برای ما نداشته است؛ یعنی 60میلیارد دلار جای تبیین و تفسیر دارد.

صحبت‌های یاری در حالی مطرح می‌شود که اگر نگاهی به منطقه غرب آسیا داشته باشیم‌ خواهیم دید کشوری مانند عربستان که ایدئولوژی و مناسبات فکری سردمدارانش ریشه در تحجر دارد، بر آن است که با تاسیس نیروگاه‌های هسته‌ای در خاک خود، از امکانات این صنعت بهره‌برداری کند.

* "مجید محتشمی" سخنگوی جبهه اصلاحات، دیگر سخنران برنامه بود. وی در اظهاراتی خطاب به شورای نگهبان گفت: به شورای نگهبان توصیه می‌کنم که در آستانه انتخابات مجلس فضا را به گونه‌ای تلطیف و آرام کند که همه علاقمندان به حضور، در این انتخابات شرکت کنند.

* وی در اظهاراتی خلاف آنچه "فومنی" درباره منشأ حکومتی احزاب گفته بود، اظهار داشت: اکثریت احزاب در جهان سوم از طبقه فقرا هستند؛ احزاب باید به عنوان تشکل‌های مردم‌نهاد، تمام تلاش خود را برای به ثمر نشستن دموکراسی دینی در کشور انجام دهند.

* "همایون ابوسعیدی" عضو شورای مرکزی ، "پیام فیض" رئیس شاخه جوانان و "محمد‌علی رجایی‌نیا" قائم‌مقام حزب مردمی اصلاحات سخنرانان بعدی همایش بودند.

* ساعت 17؛ انتهای همایش فرارسیده بود که پخش آهنگی نامتعارف و جوان‌پسند فضا را برای دقایقی از یک کنگره سیاسی به فضایی شاد و غنایی بدل نمود.

* شاید حزب نوپای "مردمی اصلاحات" چندان در منظومه جریان اصلاح‌طلبی، جایگاه قرص و محکم و تأثیرگذاری نداشته باشد، اما برخی اظهارات مطرح‌شده در همایش این حزب من‌باب مشکلات اقتصادی مردم، می‌تواند هدیه‌کننده آبرویی هر چند اندک به جریان اصلاحات باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: احزاب ، منافع ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار