یک جامعه شناس گفت: در حال حاضر با کمبود مراکز باز پروری زنان متناسب با نوع آسیب‌های اجتماعی روبرو هستیم.

 مجید ابهری جامعه شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به کمبودهای موجود در زمینه نگهداری زنان آسیب دیده، اظهار کرد: زنان آسیب دیده را می توان به گروههای مختلف تقسیم بندی کرد که شامل زنان معتاد قربانیان خشونت‌های خانگی و آزارهای جنسی و دختران فراری و زنان خیابانی می شوند  که هر سه گروه باید مورد حمایت‌های مالی و درمانی متناسب با نوع آسیبی که دیده‌اند قرار بگیرند.
 
وی در ادامه با بیان اینکه بیشترین مراکز نگهداری و بازپروری را در گروه سوم نیازمندیم تصریح کرد: بیشترین جمعیت زنان آسیب دیده در مرکز دختران فراری و زنان خیابانی وجود دارد که باید به تعداد این مراکز اضافه شود، دختران و زنان فراری که به هر علتی خانه را ترک کرده‌اند برای آنکه در خیابان نمانند و دچار آسیب‌های جدید نشوند می توانند به مراکز مراقبت‌های موقت مراجعه کنند.
 
وی همچنین در ادامه با اشاره به کمبود مراکز ترک اعتیاد زنان اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر تنها یک مرکز ترک اعتیاد زنان در تهران داریم و با مجموع سایر مراکز توانمند سازی زنان که در سازمان بهزیستی برای مراقبت از زنان آسیب دیده تشکیل شده است باز هم با کمبودهای فراوانی در این زمینه روبرو هستیم.
 
از جمله مراکزی که کمبود‌آن سبب چشم گیری است مرکز ترک اعتیاد زنان برای مادران دارای فرزند است هر چند که با کمک شهرداری تهران و بهزیستی برنامه ایجاد این مراکز در دست مطالعه و اقدام است اما لازم است سازمان‌های مردم نهاد به کمک این دو نهاد رفته و از نظر مالی و معنوی به آنها یاری رسانند.
 
ابهری به آموزش‌های موجود در این مراکز که به منظور بازپروری این زنان صورت می گیرد هم اشاره کرد و افزود: در این مراکز بعد از روانکاوی در صورتیکه نیاز به اقامت طولانی مدت باشد آموزش مهارت‌هایی مانند آموزش‌های هنری فنری و تدریس وجود دارد که بعد از خروج از این مراکز آنها می‌توانند به استقلال مالی برسند.
 
ابهری همچنین به خانواده‌ها توصیه کرد: پذیرش مجرد این گونه افراد و حمایت عاطفی از آنها می‌تواند از آسیب دوباره آنها جلوگیری کرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار