والدین باید برای تماشای صحیح تلویزیون کودکان خود، برنامه ریزی مناسبی داشته باشند.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، متأسفانه برخی والدین به امر تماشای تلویزیون کودکان خود بی توجه هستند یعنی ممکن است فرزندانشان به مدت طولانی به تماشای تلویزیون مشغول شوند و یا به تماشای هر نوع فیلمی که مناسب برای آنها نیست، بپردازند که این کار منطقی و صحیح نیست.

بر این اساس متین السادات نصری روان شناس، مشاور و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو باخبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به نقش تلویزیون در کودکان گفت: از آنجا که به طور معمول کودکان بیشتر به تلویزیون به منظور سرگرمی نگاه می‌کنند تا به قصد آموختن، پس اغلب آن را وسیله‌ای برای استراحت می‌دانند و کمتر تلاش ذهنی صرف آن می‌کنند.

وی افزود: از سوی دیگر کودکان را باید طوری آموزش دهیم که فقط دریافت کننده‌های منفعل تلویزیون نباشند چرا که اگر این رفتار در آنها شکل بگیرد تا بزرگسالی ادامه خواهد یافت.

این روان شناس تصریح کرد: باید از همان سنین کودکی به آنها آموزش دهیم که انتخاب کنند که چه وقت و چگونه و چه برنامه‌هایی از تلویزیون را تماشا کنند.

نصری تأکید کرد: کودکان جذب فیلم‌هایی می‌شوند که حرکات در آن سریع، واضح و پر از جلوه‌های ویژه است. گاهی کودکان جذب فیلم‌هایی می‌شوند که پر از خشونت است این قبیل فیلم‌ها نه تنها برای کودک مفید نیست بلکه آسیب‌زا نیز است.

وی در انتها یاد آور شد:‌ باید توجه داشته باشیم که آنچه کودک از برنامه‌های تلویزیون و محتوای آن برایش قابل درک است را تماشا کند که باعث رشد شناختی کودک شود. هرچند بسیاری از برنامه‌هایی که برای کودکان ساخته می‌شود مخاطب بزرگسال دارد چرا که صحنه‌ها، شخصیت‌ها و موفقیت‌ها با مهارت‌های شناختی کودک هماهنگی لازم را ندارد.

گفتنی است، که والدین نقش موثری برای هدایت و راهنمایی کودکان خود به تماشای صحیح تلویزیون ایفا می‌کنند. آنها باید مراقب باشند که کودکانشان به دیدن هر نوع فیلمی مشغول نشوند.

گزارش از ایده مفرح

انتهای پیام/ 
برچسب ها: تماشا ، تلویزیون ، کودک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار