بلومبرگ در گزارشی نوشت؛ باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با چالشی فزاینده از سوی قانون گذارانی رو به روست که در پی وضع قانون جدید تحریم‌ها علیه ایران هستند.

نزاع کاخ سفيد با کنگره بر سر تحریم‌های ايران ادامه دارد
به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ پایگاه اینترنتی بلومبرگ در گزارشی به قلم تری اطلس و بری هاوس با عنوان « نزاع کاخ سفید با کنگره بر سر ایران»، نوشت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با چالشی فزاینده از سوی قانون گذارانی رو به روست که در پی وضع قانون جدید تحریم‌ها علیه ایران هستند. 

دعوت جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای سخنرانی در نشست مشترک کنگره آمریکا در ماه آینده به این مناقشات دامن زده است.

جمهوری خواهان  که کنترل کنگره و مجلس نمایندگان آمریکا را در دست دارند  و برخی از دموکرات ها در تلاش برای اعمال تحریم های جدیدی علیه ایران هستند که در صورت عدم دست یابی به توافق نامه هسته ای بین ایران و قدرت های جهان تا سی ام ژوئن اجرایی خواهد شد.

باراک اوباما در سخنرانی سالانه خود اعلام کرد هر گونه قانون جدید برای اعمال تحریم ها علیه ایران را وتو خواهد کرد . رئیس جمهور آمریکا گفت چنین قانونی تنها این موضوع راتضمین می کند که دیپلماسی شکست خورده است . چنین کاری سبب دور شدن آمریکا از هم پیمانانش و تضمین این موضوع خواهد شد که ایران برنامه هسته ای خود را بار دیگر آغاز خواهد کرد.

باب کراکر - سناتور جمهوری‌خواه از ایالت تنسی - و رئیس کمیته روابط خارجی سنا اعلام کرد خواهان تصویب قانونی است که به کنگره قدرت وتو درباره هر توافقی را می‌دهد ، هر گونه توافقی که ممکن است آمریکا و دیگر قدرت های جهان ممکن است با ایران دست یابند.

 نتانیاهو درباره دست یابی به « یک توافق بد» با ایران هشدار داده است؛ توافقی که سبب حفظ برخی از قابلیت‌های هسته‌ای ایران خواهد شد. یک مقام دولت اسرائیل در حالی که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد نخست وزیر اسرائیل قصد دارد این دعوت را بپذیرد . این موضوع ممکن است سبب تیرگی بیش از پیش روابط او با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا شود.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: ما چنین چیزی را از مقامات اسرائیلی نشنیده ایم و به نظر می رسد دعوت بینر مغایر پروتکل دیپلماتیک است که بر اساس آن، رئیس جمهور می تواند از رئیس دولتی دیگر برای سفر به کشور خود دعوت به عمل بیارود.

مناقشات در آمریکا بر سر اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران در آستانه ضرب الاجل 24 ماه مارس برای دست یابی به توافقی سیاسی  بین ایران و قدرت های جهان رخ داده است ، توافقی که دو طرف تا روز سی ام ماه ژوئن فرصت دارند آن را نهایی کنند. این مناقشه همچنین قبل از برگزاری انتخابات 17 ماه مارس در اسرائیل تشدید شده است ، انتخاباتی که روابط تیره نتانیاهو با اوباما از موضوعات مهم و تأثیر گذار بر آن است.

کمیته بانکی سنا قرار است در روز 29 ماه ژانویه درباره قانون اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران رأی گیری کند، هر چند که قانون گذاران‌آمریکایی اعلام کرده اند این اقدامات جدید تنها در صورتی اجرایی خواهد شد که تا ضرب الاجل 30 ژانویه طرف ها نتوانند به توافق نامه جامع هسته ای دست یابند.

آنتونی بلینکن معاون وزیر امور خارجه آمریکا در نخستین جلسه شنود امسال در کنگره درباره ایران در روز چهارشنبه اعلام کرد « فرصتی معتبر » برای دست یابی به توافق نامه جامع هسته ای با ایران وجود دارد. بلینکن در کمیته روابط خارجی گفت حرکت به سوی اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران « سبب خواهد شد دیپلماسی ما به خطر بیفتد.»

او خاطرنشان کرد دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در دیدار هفته گذشته با رئیس جمهور آمریکا بر این موضوع تأکید کرد . او همچنین گفت رهبران فرانسه و آلمان نیز درباره اقدام کنگره آمریکا طی روزهای آتی ابراز نگرانی کرده‌اند.






انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار