هیات علمی دانشگاه پیام نور تبریز طراحی ساختمانها در شهر تبریز ازجمله ساختمان جدید شهرداری و نیز سایرسازه های با اهمیت این شهر را برگرفته از الگوی معماری ایرانی دانست.

مهندس امیر پورحسن در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، افزود:باتوجه به اینکه شهرتبریز جز مناطق زلزله خیز محسوب می شود و درمحدوده خطر لرزه ای بسیار شدید قرار دارد رعایت مواد بند های ایین نامه در طراحی ساختمانها غیرقابل اجتناب می‌باشد.

کنترل و نظارت بر رعایت اصول این آیین نامه اخیرا با کنترل و محاسبات نقشه‌ها ودفترچه‌ها توسط سازمان نظام مهندسی برجای تفاوت شهرسازی شهردار کلانشهر تبریز برکیفیت ضوابط حوزه ای افزوده است.

وی در ادامه به تلاش وهمت معاونت شهرسازی شهرداری کلانشهر تبریز در سالهای اخیر اشاره کرد و افزود: با نورپر دازی وسیمان سازی ساختمان جلوه بهتری یافته است.

پورحسن بااشاره به اینکه روابط مقررات تاچه اندازه ای در مورد نماهای ساختمانها رعایت شده است گفت:مقررات رایج در نماسازی مربوط به سبک نماها واجرای نماها می باشد که در خصوص سبک نماها و پیروی انها از یک سبک ویژه نمی توان به موضوع ویژه ای اشاره کرد یعنی ابلاغ سیاسی یکدست و مبتنی برطرح و ایده ویژه ای تابحال نبوده است مثلا نماهای خیابان بهار شرقی مابین خیابان منجم که اکثر ساختمانها این خیابانها می‌بایستی ازنماهای آجری 3سانتی زرد رنگ به همراه حاشیه هایی از اجر قرمز استفاده می کردند امادرخصوص اجرای نماها متاسفانه کمتر ساختمانی است که موارد را رعایت می کنند محکم بسته نشدن نماها از پشت با استفاده از پیج و سیم بندرت در سازه ای اجرا و رعایت می شود .

پور حسن خاطرنشان کرد:عدم آشنایی بسیاری از معماران فارغ التحصیل دانشگاهی با سبک و معماری ایرانی-اسلامی و نبود توجه بروی این مسله توسط حاکمیت و نقصان قابل ملاحظه ای را در عمل و اجرا و در طرح نشان میدهد که کمتر سازه و ساختمانی باسبک ایرانی اسلامی طراحی می‌شود.

وی همچنین به ساختمان‌های با قدمت طولانی اشاره کرد و گفت:ساختمان‌هایی که با قدمت طولانی احداث شده اند نیز نوعی بی سلیقگی را در سیمان شهری بوجود آوردند که رعایت کلیه موارد و سبکهای معماری ایرانی اسلامی می بایستی از طرح های اولیه و نقشه ها و جلوتر از این ها در آموزش در نظر گرفته نشود.

وی درادامه به نماهایی سیمانی اشاره کرد و افزود:نماها ی سیمانی و کلا نماهایی که غیر سنگی می باشند نه گج برها که برای تزیینات داخلی کاربرد دارند در بسیاری از ساختمانها در قدیم به خصوص ساختمانهای که به نوعی نماد شهر تبریز می باشند به کار رفته اند.

وی گفت: همچنین در ساختمان‌های که در قسمت هایی به اصطلاح بالای شهر احداث می شوند نیز نمونه هایی ازاین نماها دیده می شود که در دوره ای از زمان نماهای شهر تبریز بیشتر سنگها تراور سفید رنگی تشکیل می‌شدند که این اواخر آجرهای سه سانتی قسمت اعظمی از شهر را به خوداختصاص داده که این سالها با برخی سیاستها ی حاکمیتی شاهد اجرای نماهای سنگی در برخی از ساختمانهای افراد ویا دولتی می توان دید.

مدرس دانشگاه افزود:در طرح حقوقی طراحی نماها در طرح تفصیلی شهر تبریز مصوب سال 1391 مطلب بالغ و کاملی ارائه نشده است و شورای شهر رعایت اصول معماری اصیل وبومی را به عنوان اساس و پایه در طراحی و اجرای نماها الزامی و استفاده از سبک ها وفرم های نامتعارف با معماری اصیل را ممنوع نموده است.

وی با اشاره به ساخت وسازهای امروزی که از آرماتورها کاربرد می‌گیرد گفت: طراحی ارماتور در تیرها،ستون‎ها،جزئیات دیوارها و اسکلت‌های فولادی یا مبتنی اهم وظایف مهندسی سازی می باشد.

وی درخصوص اینکه معماری به هنر نزدیک تر است،گفت: در مهندسی دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد که معماری تلفیقی از هنر و مهندسی است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.