عضو پارلمان افغانستان با اشاره به سفر وزیر خارجه ایران به کابل با اشاره به احتمال امضای پیمان استراتژیک امنیتی بین کابل و تهران گفت: این پیمان همانند سایر پیمان‎های استراتژیک امنیتی است که دولت کابل با برخی کشورهای منطقه‎ای و فرامنطقه‎ای امضا کرده و یا در آینده امضا خواهد کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران "محمدفرهاد عظیمی" عضو پارلمان افغانستان گفت: تأمین منافع ملی و منطقه‎ای کابل و تهران هدف سفر وزیر خارجه ایران به افغانستان است.
 
عظیمی افزود: سفر جواد ظریف در حالی است که چندی پیش مشاور امنیت ملی افغانستان به تهران رفته و زمینه‎های همکاری و رفع چالش‎ها میان 2 کشور را بررسی کرده و کابل و تهران هم‎اکنون در پی تأمین منافع ملی و منطقه‎ای خود شده است.
 
وی تأکید کرد: وزیر خارجه ایران در این سفر با مقام‎های ارشد دولت «وحدت ملی» شامل «محمد اشرف‎غنی» رئیس جمهور افغانستان دیدار کرده و برای وی دعوت‎نامه حضور در تهران را تحویل خواهد داد.
 
این عضو پارلمان افغانستان گفت: در سفر قریب‎الوقوع رئیس جمهور افغانستان به تهران قرار است پیمان استراتیژیک امنیتی میان کابل – تهران امضا شده و تلاش شود تا منافع 2 کشور تأمین گردد.
 
عظیمی زمزمه‎های امضا پیمان استراتیژیک امنیتی کابل – تهران را در حالی می‎داند که ضرورت همکاری و همیاری میان افغانستان و ایران بیشتر از هر زمانی شده است.
 
رفع دلخوری‎های تهران و گسترش همکاری با کابل
 
عظیمی افزود: ایران پیش از این به دلیل حضور گسترده نظامیان غربی در افغانستان از دولت کابل دلخور شده بود و اکنون که اکثر نظامیان خارجی از افغانستان خارج شدند، دولت تهران در تلاش برای استحکام روابط با دولت کابل است.
 
وی با اشاره به پیشرفت‎ در مذاکرات هسته‎ای ایران با کشورهای 1+5 گفت: این پیشرفت‎ها نیز یکی از دلایل گسترش روابط کابل – تهران برشمرده می‎شود و می‎تواند آغازگر صفحه جدیدی در روابط ایران و افغانستان باشد.
 
وی تصریح کرد: مواردی همچون کاهش چشم‎گیر حضور نظامیان خارجی در افغانستان و همچنین پیشرفت‎هایی مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 زمینه‎های همکاری میان کابل و تهران را افزایش داده و به این صورت می‎توان مدعی شد که چالش‎های امنیتی نیز از افغانستان و منطقه مرتفع خواهد شد.
 
حفظ حضور مهاجرین افغان در ایران تا احیای اسکان مجدد در افغانستان
 
عظیمی یکی دیگر از دلایل گسترش همکاری میان ایران و افغانستان را حضور میلیونی مهاجرین افغان در ایران دانست و گفت: در این اواخر مسائلی در خصوص مهاجرین افغان در ایران بالا گرفته و این اولویت دولت کابل است تا با مقام‎های ایرانی به تفاهم رسیده و یکبار دیگر زمینه تداوم حضور این مهاجرین در ایران را مهیا کند.
 
وی گفت: ایران کشوری است که از چند دهه به این طرف مهاجرین افغان را در خاک خود پناه داده و اکنون نیز این روند را کماکان تا فراهم شدن زمینه‎های شغلی و اسکان مجدد مهاجرین در افغانستان حفظ کند.
 
همکاری تهران در بازسازی افغانستان مشمول همکاری‎های 2 کشور
 
عظیمی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به کم‎رنگی نقش ایران در بازسازی افغانستان گفت: پیش از این به‎ویژه در 13 سال گذشته که نیروهای غربی شامل نظامیان آمریکایی در افغانستان حضور داشتند دولت تهران کمتر به بازسازی افغانستان علاقه‎مند شده بود.
 
وی ضمن اظهار امیدواری به گسترش روابط کابل – تهران و همکاری دولت تهران در بازسازی افغانستان گفت: با بازشدن دریچه جدید سیاسی میان افغانستان و ایران، گفتمان همکاری تهران در بازسازی افغانستان افزایش خواهد یافت.
 
افزایش حجم داد و ستد تجاری گفتمان دیگر همکاری کابل - تهران
 
این عضو پارلمان افغانستان یکی دیگر از دلائل ضرورت گسترش همکاری کابل – تهران را زمینه افزایش داد و ستدهای تجاری با هم دانست و گفت: کالاهای ایرانی در افغانستان بازار خوبی می‎تواند داشته باشد.
 
وی تصریح کرد: در سال‎های گذشته نقش دادوستدها میان افغانستان و ایران کمرنگ شده بود و اکنون که دولت وحدت ملی در افغانستان آغاز به کار کرده و نظامیان غربی نیز از این کشور خارج شده ایران تمایل به افزایش حجم کالاهای تجاری با کابل دارد.
 
طالبان خطرساز برای افغانستان و داعش تهدید منطقه‎ای
 
فرهاد عظیمی یکی دیگر از موارد که احتمال دارد دردسرساز برای افغانستان و ایران شود، حضور داعش در برخی مناطق افغانستان دانست و گفت: حضور طالبان با داعش برای منطقه فرق داشته و تعویض پرچم سفید طالبانی به پرچم سیاه داعشی معنای دیگری را احتوا می‎کند.
 
عظیمی تأکید کرد: طالبان تنها تهدید برای افغانستان برشمرده می‎شد و ایران قادر به منع ورود نفوذ این گروه تروریستی در خاک خود بود، اما داعش خطر جهانی و به ‎ویژه برای تمام کشورهای اسلامی تلقی می‎شود و این امکان نیز وجود دارد که نفوذ داعش در منطقه سیستان بلوچستان ایران نیز گسترش یابد.
 
وی همکاری 2 کشور در رفع چالشی به نام داعش در منطقه را ارزنده توصیف کرد و گفت: هر 2 کشور با گسترش همکاری می‎توانند از ناامنی‎ها و دهشت‎افگنی‎های احتمالی داعش در افغانستان و منطقه جلوگیری کنند.
 
پیمان استراتژیک امنیتی زمینه‎ساز ثبات منطقه‎ای است
 
این عضو پارلمان افغانستان با اشاره به احتمال امضای پیمان استراتیژیک امنیتی میان کابل و تهران گفت: این پیمان نیز همانند سایر پیمان‎های استراتژیک امنیتی است که دولت کابل با برخی کشورهای منطقه‎ای و فرامنطقه‎ای امضا کرده و یا در آینده امضا خواهد کرد.
 
وی با تأکید به اینکه این پیمان از ارزش ارزنده و مهمی برای 2 کشور برخوردار است، تصریح کرد: این پیمان در تقابل با پیمان امنیتی کابل – واشنگتن نبوده بلکه به خاطر تأمین ثبات منطقه‎ای خواهد بود.
 
عظیمی در بخش پایانی سخنان خود یکبار دیگر تأکید کرد: چالش‎ها و ناهنجاری‎های موجود و احتمالی میان 2 کشور و همچنین ضرورت افزایش همکاری و استحکام روابط کابل با تهران ایجاب می‎کند تا 2 کشور بیشتر از این با هم همکاری داشته و این سفر وزیر خارجه ایران نیز تأمین کننده منافع 2 کشور باشد.
 
/انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار