بسياري از متخصصين معتقدند كه بهتر است كودكان زير سه سال اصلا با كامپيوتر و بازي‌هاي ويديويي آشنا نشوند و تا آنجا كه ممكن است با اسباب‌بازي‌هاي قابل لمس و واقعي مثل لگو و خانه سازي و ... سرگرم شوند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، هجوم وسایل الکترونیکی بازی دار از جمله کامپیوتر، تبلت، پلی استیشن و... در جهان باعث به‌هم ریختن نظم در رشد کودکان شده است. جذابیت این بازی‌ها به خاطر طراحی‌هاي بسیار قوی و محیط گرافیکی جذاب به قدری زیاد است و آن قدر گوناگون و متنوع است که کاربر را بی خبر از زمان و مکان می‌کند. به گونه ای که کودک همه چیز و همه کس را در هنگام بازی فراموش می‌کند و این می‌تواند تبعات بسیاری داشته باشد.

بسياري از متخصصين معتقدند كه بهتر است كودكان زير سه سال اصلا با كامپيوتر و بازي‌هاي ويديويي آشنا نشوند و تا آنجا كه ممكن است با اسباب‌بازي‌هاي قابل لمس و واقعي مثل لگو و خانه سازي و ... سرگرم شوند.

به عبارت ديگر اسباب‌بازي‌هاي انتزاعي براي اين سن مناسب نيستند. اما اگر كودك زير پنج سال شما قبلا دسترسي به اين بازي‌ها پيدا كرده و اين امر برای او به عادتی تبدیل شده است، بايد هم اكنون به فكر شروع قانون و تعيين حدود براي به كارگيري اين بازي‌ها باشيد.

در آغاز محاسبه کنید که در طول یک روز جمعا او چند ساعتش را با این گونه ابزارها (کامپیوتر، تبلت، پلی استیشن، ... و حتی تلویزیون) می‌گذراند و در زمان‌هاي باقی به چه فعالیت هایی می‌پردازد. مجموع این زمان‌ها نباید از یک یا دو ساعت فراتر برود.

 به طور‌مثال اگر فرزند شما 50 دقیقه در روز بازی کامپیوتری دارد و یک تا دو برنامه تلویزیونی می‌بیند و باقی زمانش را به بازی‌ها و فعالیت‌هاي فیزیکی می‌پردازد جای هیچ گونه نگرانی‌ای نیست. ولی اگر مجموع ساعت‌هاي بازی او با ابزارهای دارای صفحه نمایش بیشتر از این حد است لازم است تا با تعيین برنامه‌ای زمان بازی او را محدود و کنترل کنید.

به‌این‌گونه که قبل اجازه دسترسی او به ابزار بازی اش یک محدودیت و بازه زمانی تعریف کنید. مثلا به او بگوييد تا زمان زنگ زدن اين ساعت مي تواني بازي كني و سپس ساعت را روی بازه زمانی 30 دقیقه تنظیم کنید. وقت بازي كه به سر آمد اگر كودك به قانون وضع شده از جانب شما اهميت داد او را تشويق كنيد و براي تمام كردن به موقع بازي پاداشی به او بدهيد. 

ولي اگر او این قانون را نديده گرفت يا براي زمان بيشتر وارد چانه زني شد  یا گفت الان در جای حساسی از بازی هستم، به او توضیح بدهید که اکثر بازی‌ها توان ذخیره سازی بازی را در مراحل پیموده دارند بنابراین می‌توان بدون از بین رفتن امتیازات گرفته شده اش بازی را ذخیره و ادامه‌اش را به زمان دیگری موکول کرد.

اگر باز مخالفت ادامه داشت مي توانيد بازي با كامپيوتر را به عنوان نتيجه قانون شكني، براي مدت محدودي متوقف كنيد، مثلا زمان بازي فرداي كودك را بگيريد و برایش سرگرمی دیگری در نظر بگیرید؛ نظیر خواندن کتاب، رسیدن به باغچه یا کمک کردن به مادر در آشپزخانه و این گونه توجه او را به جانب دیگری جلب کنید تا راحت تر دست از بازی‌هاي کامپیوتری‌اش بکشد.

شما می‌توانید قبل از نوبت بازی بعدی از او بخواهید تا اتاقش را مرتب کند و بعد وسیله بازی اش را در اختیارش قرار دهید و این گونه او را در مسیر درست هدایت کنید. در ضمن در خاطر داشته باشید که حتما هنگام خرید بازی او را در انتخاب درست یاری دهید.

در این صورت تا فرصت باقي است و هنوز كودك‌تان اولين تجربه‌ها را در به‌كارگيري اين نوع وسايل درك مي كند، به او كمك کرده اید تا قوانين استفاده سالم و بي ضرر را بياموزد. به ياد داشته باشيد كودكان به آساني به مسائل مختلف عادت کرده اما به سختي عادت نادرست را ترك مي كنند. / قانون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار