کشتار مردم تهران به دستور "بختیار" ، تحصن روحانیون در اعتراض به بستن فرودگاه های کشور ، تصرف آذربایجان توسط قوای روس در جریان جنگ جهانی اول ، مرگ "پِطْر کبیر" پادشاه بزرگ روسیه ، روز جهانی کمک به جذامیان و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 8 بهمن 1393 خورشیدی برابر با 7 ربیع الثانی 1436 هجری و 28 ژانویه 2015 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

تصرف آذربایجان توسط قوای روس در جریان جنگ جهانی اول (1293 ش)
پس از شروع جنگ جهانی اول و تجاوز نیروهای عثمانی به آذربایجان ایران، دولت روسیه نیز قوای خود را وارد ایران نمود و برای تصرف شهرهای آذربایجان، بین قوای روس و عثمانی جنگ شدیدی درگرفت. در این نبرد سهمگین عده زیادی از مردم آذربایجان کشته و زخمی شدند و اموال آنان به غارت رفت تا این که قوای روس بر سپاه عثمانی پیروز گشت و عثمانی‌ها عقب نشینی کردند. قوای قزّاق روس در حالی به ایران هجوم آورده و در شهرها به تجاوزگری مشغول بودند، که ایران از همان آغاز بی‌طرفی خود را اعلام کرده بود. روس‌ها در این میان، شهرهای آذربایجان را آتش زده و مغازه‌ها را غارت کردند. این واقعه در حالی صورت می‌گرفت که دولت تزاری روسیه از سوی لنین سرنگون شده و دولت جدیدی با مرام کمونیستی قدرت را در دست گرفته بود. البته قوای قزاق روس که این زمان در ایران بودند، ارتباطی با دولت جدید نداشته و هنوز به دولت تزار وفادار بودند.

تحصن روحانیون انقلابی در مسجد دانشگاه تهران در اعتراض به بستن فرودگاه های کشور (1357 ش)
در اعتراض به جلوگیری دولت بختیار از ورود امام خمینی (ره) به کشور، حدود چهل نفر از روحانیون مبارز و انقلابی، در مسجد دانشگاه تهران تحصن کردند و شرط پایان این تحصن را بازگشت حضرت امام عنوان نمودند. حضرات آیات سید محمد حسینی بهشتی، مرتضی مطهری، عطاءاللَّه اشرفی اصفهانی، سید محمود طالقانی، محمدجواد باهنر، سید علی خامنه‌ای، اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد امامی کاشانی، محمد یزدی، علی مشکینی، محمد صدوقی و... از جمله متحصنین بودند. این تحصّن مورد حمایت و استقبال شدید مردم و مراجع تقلید واقع شد و در نهایت شرایطی را به وجود آورد که بالاخره دولت بختیار را مجبور ساخت به بستن فرودگاه‌ها پایان بخشد و اجباراً قدمی دیگر به عقب رود.

کشتار مردم تهران به دستور "بختیار" در آخرین روزهای عمر رژیم پهلوی (1357 ش)
در این روز، در تظاهرات و برخوردهای خونین در سراسر کشور، ده‌ها تن شهید یا مجروح شدند. مردم تهران نیز در حالی که برای پیوستن به روحانیون متحصن در مسجد دانشگاه تهران به سمت دانشگاه در حرکت بودند، از طبقات بالای ساختمان ژاندارمری مورد هجوم نیروهای انتظامی قرار گرفته و چهره شهر تهران به صورت یک شهر جنگ زده درآمد. این حرکت، انعکاس جهانی یافت و برخی از خبرگزاری‌ها، آن را مشابه کشتار هفدهم شهریور دانستند. نکته قابل توجه در این روز، همیاری مردم بود چرا که تنها یک ساعت پس از آغاز کشتار، راهروهای بیمارستان‌ها، مملو از لوازم بیمارستانی اهدایی از سوی مردم گردید.

وفات ادیب و دانشمند گرانمایه استاد "محمد فراهتی" (1358 ش)
استاد محمد فراهتی ادیب و دانشمند گرانمایه در سال 1293 شمسی در خانواده‌ای روحانی و عالم به دنیا آمد و تحت توجهات ویژه جد بزرگوارش آیت الله حاج صدرالعلما کاشانی پرورش یافت و بعد از عمری خدمت به اسلام و تبیین و ترویج قرآن در هشتم بهمن ماه سال 1358 به رحمت حق پیوست.

برگزاری نخستین مجمع عمومی جهانی اهل بیت (ع) در تهران (1372 ش)
اولین اجلاس جهانی پیروان اهل‌بیت (ع) با شرکت بیش از 300 نفر از فرهیختگان و دانشمندان جهان اسلام به‌ویژه پیروان اهل‌بیت (ع) 31 اردیبهشت سال 1369 در تهران تشکیل شد در خاتمه این اجلاس شرکت‌کنندگان در کنفرانس، ایجاد مرکزی به نام مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) را از مقام ولایت حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی درخواست کردند که مورد موافقت قرار گرفت. مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) طبق اساسنامه مصوب خود هر 4 سال یک بار اجلاس بین‌المللی خود را با حضور اعضای مجمع عمومی که از نخبگان و شخصیت‌های جهان اسلام و پیروان اهل‌بیت (ع) هستند، برگزار می‌کند. بر همین اساس اولین اجلاس مجمع عمومی در 11 بهمن سال 1372 در تهران برگزار شد و بالغ بر 330 نفر از اعضای مجمع عمومی از 61 کشور جهان و نیز گروهی از علما و نویسندگان و محقّقان و کارشناسان مسایل گوناگون کشورهای مختلف اسلامی در آن شرکت کردند. در این اجلاس تصمیمات و پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، حقوقی مسلمانان اتخاذ و ارائه شد. دومین اجلاس مجمع عمومی در بهمن سال 1376 در تهران برگزار شد که در آن بیش از 350 نفر از دانشمندان جهان اسلام از 56 کشور جهان شرکت کردند. در این نشست نیز طرح‌ها و پیشنهاداتی در جهت نیل به اهداف مجمع ارائه شد. مجمع جهانی اهل بیت (ع) که یک تشکل جهانی و غیردولتی است در جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است.

براوین اولین فرستاده دولت بلشویکی لنین وارد تهران شد (1296 ش)
و طی اعلامیه ای متذکر گردید تمام قراردادهای جابرانه را لغو و بجای آن قرارداد شرافتمندانه ای با ایران خواهم بست

تولد "ملاقطب" منجم ودانشمند (634 ق)
قطب الدین محمود بن ضیاءالدین مسعود کازرونی معروف به ملاقطب در کازرون از شهرهای استان کنونی فارس به دنیا آمد. قطب الدین محمود، در طول حیات خود سفرهای بسیاری کرد. وی به هنگام تاسیس رصدخانهٔ مراغه به جمع دانشمندان مراغه پیوست و مدتی باخواجه نصیرالدین طوسی در این رصدخانه همکاری نمود. ملاقطب پس از سفرهایی به قونیه، مصر و شام در سال 696 ق به تبریز بازگشت. قطب الدین محمود آثار متعددی از خود به جای گذاشته که از میان آن‌ها می‌توان به نهایةُ الادراک، شرح قانون ابن سینا و شرح حکمةُ الاشراق سهروردی اشاره کرد.

شورش صربستان علیه امپراتوری عثمانی (1230 ق)
دومین شورش صربستان علیه امپراتوری عثمانی که از حمایت روسیه برخوردار بود، ابتدا در منطقهٔ تاکاویه به رهبری میلوش اوبرنویچ شکل گرفت و سپس به سراسر صربستان گسترش یافت. پس از درگیری‌های متعددی که بین صرب‌ها و نیروهای عثمانی روی داد، سرانجام پیمان صلحی میان طرفین منعقد شد. به موجب این پیمان، صربستان به عنوان یک امارتِ تابع عثمانی به رسمیت شناخته شد و اجازهٔ تاسیس مجمعی از نمایندگان صرب‌ها را یافت. امپراتوری روسیه همواره به شورش ملل تابع امپراتوری عثمای در بالکان دامن می‌زد و سعی می‌کرد امپراتوری عثمانی را تضعیف کند.

مرگ "پِطْر کبیر" پادشاه بزرگ روسیه (1725م)
پطْر کبیر فرزند آلکسی میخایلوویچ پادشاه معروف روسیه درروز 12 مارس 1672م در خانواده تزار روس به دنیا آمد. پس از مرگ پدر، اغتشاشاتی در روسیه روی داد که به قدرت گرفتن سوفی دختر میخایلوویچ و خواهر پِطر انجامید. در این هنگام، پتر خردسال، به یکی از مناطق اطراف مسکو فرستاده شد. پتر که در ده سالگی به تزاری روس رسیده بود، با وجود خواهرش سوفی، نمی‌توانست به راحتی سلطنت کند و در واقع تا 17 سالگی، تحت نفوذ و اقتدار او باقی بود. در 29 سپتامبر سال 1689م، پتر با کمک جمعی از دوستان خود به مسکو حمله برد و سوفی را به زندان افکند و خود به جای او به سلطنت نشست. پتر از همان زمان، درصدد دست یافتن به دریای آزاد بود تا کشور روس را با دول اروپایی مرتبط کند. از این رو با امپراتوری عثمانی به جنگ پرداخت و پس از نبردهایی سنگین، قسمت‌هایی از این امپراتوری را به تصرف خود درآورد. پتر در سال 1721م خود را امپراتور کل روسیه اعلام کرد و پس از آن، انتخاب امپراتور آینده را تابع اراده پادشاه وقت قرار داد. او علی‌رغم دارا بودن صفاتی از قبیل ازخودگذشتگی فراوان در راه روسیه، در منتهای بی‌رحمی و فساد نیز قرار داشت و جان و آزادی و شخصیت افراد در نظر او هیچ‌گونه ارزشی نداشتند. آرزوی دستیابی به دریاهای آزاد و گرم به عنوان یکی از وصایای پتر کبیر، در جانشینان او تداوم یافت و پادشاهان روس همیشه درصدد اجرای این خواسته بودند. چنانکه دست‌اندازی به خاک ایران در طول سلطنت شاهان قاجار نیز در راستای همین سیاست شکل گرفت. پتر کبیر سرانجام در بیست و هشتم ژانویه 1725م در پنجاه و سه سالگی درگذشت.

درگذشت "ابن حاج" ادیب و فقیه مسلمان (1232 ق)
ابوالفیض حمدون بن عبدالرحمن معروف به "ابن حاجّ" مفسر، ادیب و فقیه مسلمان در سال 1174 ق در شهر فاس در مراکش امروزی متولد شد و در همان جا پرورش یافت. او آموزش علوم ادبی و دینی را نزد اساتید معروف آن عصر فرا گرفت و در جریان سفر حج با عالمانی چون شیخ مرتضی انصاری ملاقات و از محضر آن‌ها کسب علم کرد. از ابن‌حاج تالیفات متعددی در فقه، کلام، تفسیر، منطق و سایر علوم به جای مانده که غالباً به صورت چاپی است.

روز جهانی کمک به جذامیان
شاید امروزه جذام برای ما بیماری مهمی محسوب نشود، اما نیم قرن‌پیش‌جذام آنقدر موضوع مهمی محسوب می‌شد که رائول فولبریو فرانسوی آخرین یکشنبه ماه ژانویه هر سال را، روز جهانی کمک به بیماران جذامی نامید. در آن زمان‌در سراسر جهان، تقریبا 15 میلیون نفر به این بیماری مبتلا بودند. سازمان بهداشت جهانی نیز 28 ژانویه (8 بهمن ماه) را روز جهانی مبارزه با جذام نامگذاری کرد. در سایه مبارزه پیگیر با این بیماری، امروزه، آمار جذامیان جهان به 2 میلیون نفر کاهش یافته،‌ اما هنوز این بیماری ریشه‌کن نشده است. سیمای اجتماعی جذام طی دهه‌های اخیر تغییر کرده است به طوری که بیماران به طور فزاینده‌ای در سرویس‌های خدمات بهداشت عمومی تحت درمان قرار می‌گیرند. دیگر جذام خوره وحشتناک سابق نیست ولی با وجود این آنقدر مهم است که هنوز هم روز مبارزه با جذام برگزار می‌شود تا به این بهانه در تمام دنیا آموزش‌هایی از طریق رسانه‌های گروهی به مردم داده شود تا آنها با آگاهی علمی از این بیماری چنانچه علائمی از آن را در خود مشاهده کردند به پزشک مراجعه کنند و با تشخیص و درمان زودرس مانع از ابتلای افراد سالم جامعه به این بیماری شوند.

مرگ "شارلمانی" از امپراتوران مقتدر اروپا (814 م)
شارلمانی یا شارل کبیر در 2 آوریل سال 742 م در فرانسه به دنیا آمد و پس از مرگ پدر، مشترکاً با برادرش به سلطنت رسید. با مرگ برادر شارلمانی، وی در سال 771 م، رهبری طویف فرانک را به تنهایی در دست گرفت و به سرکوب اقوام رقیب و گسترش سرزمین‌های تحت تصرف خود پرداخت. شارلمانی اولین پادشاه اروپایی بود که در سال 800 م، تاج امپراتوری را از پاپ لئون سوم دریافت کرد و به این ترتیب پادشاه، مقامی روحانی یافت. با وجود این، شارلمانی برای کسب و حفظ قدرت و گسترش قلمرو فرمان‌روایی خود، مخالفان داخلی و مردم سرزمین‌های هم‌جوار را به شدت سرکوب کرد. وی هم‌چنین اقوام فرانسوی و سایر کشورهای همسایه را که بت‌پرست بودند به اجبار به دین مسیحی رهنمون ساخت و با تصرف نقاط گسترده‌ای از اروپا توانست امپراتوری وسیعی ایجاد نماید در این امپراتوری، کشورهای فرانسه، بلژیک، هلند، آلمان، سوئیس، مجارستان، شمال و مرکز ایتالیا و نیز دو ایالت از اسپانیا گرد هم آمده بودند. وی اگر چه سواد نداشت اما طرفدار توسعه علم و فرهنگ بود شارلمانی در دین خود تعصب شدیدی داشت و بر همین اساس جنگ‌های وسیع و متعددی نیز با مسلمانان به راه انداخت. وی بعد از 74 سال زندگی، بیش از 40 سال سلطنت و 14 سال امپراتوری در 28 ژانویه 814 م درگذشت.

تولد "کوندامین" ریاضی دان و جهانگرد فرانسوی (1701 م)
کوندامین، ریاضی‌دان، سیاح و مهندس معروف فرانسوی در 28 ژانویه 1701 م در پاریس به دنیا آمد. وی گرچه تحصیلات مرتبی نداشت ولی به سبب علاقه فراوانی که به جفرافیا و ریاضیات پیدا کرد، به مطالعه درباره این علوم پرداخت و دانشمند مشهوری شد. کوندامین در سال 1735 م به همراه دانشمندان آکادمی علوم فرانسه، درصدد شناختن شکل حقیقی کره زمین برآمد. این تلاش به کشف برآمدگی خط استوا و فرو رفتگی دو قطب شمال و جنوب انجامید. هم‌چنین کوندامین در رأس یک گروه علمی، برای اندازه‌گیری یک قوس نصف النهار کره زمین و با هدف تلاش برای شناخت شکل زمین به کشور پرو در امریکای جنوبی که در نزدیکی خط استوا بود، رفت و طی ده سال این عمل را به انجام رساند. کوندامین سرانجام در 13 فوریه 1774 م در 73 سالگی درگذشت.

تولد "پیتر پل روبنس" نقاش معروف اروپایی (1577 م)
پتر پل روبنس (۲۸ ژانویه ۱۵۷۷ - ۳۰ مه ۱۶۴۰) نقاش مشهور سبک باروک فلمانی در سدهٔ ۱۷ میلادی بود. او در وستفالی در آلمان کنونی به دنیا آمد و بیشتر دوران کارش را در شهر آنتورپ (در ناحیهٔ فلاندر، در بلژیک کنونی) به سر برد. موضوع کارهای او بیشتر پرتره، منظره و صحنه‌های تاریخی-مذهبی را در بر می‌گیرد. کشتار بی‌گناهان، یکی از نقاشی‌های او که برگرفته از داستانی از انجیل متی است، در سال ۲۰۰۲ به مبلغ ۴۹٫۵ میلیون پوند به فروش رفت که بالاترین قیمت برای آثار استادان قدیم نقاشی است.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار