انتشار روزنامهٔ "وقایع اتفاقیه" به دستور امیرکبیر ، درگذشت استاد "مجتبی مینَوی" ، امضای قرارداد "مصالحه صد ساله" میان ایران و روم، ساخت اولین قرص شیمیایی آسپرین ، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 7 بهمن 1393 خورشیدی برابر با 5 ربیع الثانی 1436 هجری و 27 ژانویه 2015 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

رحلت عالم مجاهد و فقیه جلیل آیت اللَّه "سید محمدباقر حجتی بارفروشی" (1311 ش)
آیت‌اللَّه سید محمدباقر بارفروشی معروف به حجَّتی در حدود سال 1248 ش در توابع بابل در استان مازندران در حالی که پدرش قبل از تولد وی از دنیا رفته بود، چشم به جهان گشود. وی پس از کسب علوم مقدمات و سطح، راهی نجف اشرف گردید و از محفل درس استادان نامداری همچون آخوند ملامحمدکاظم خراسانی، علامه سیدمحمدکاظم یزدی و ملاعبداللَّه مازندرانی استفاده برد تا به اجتهاد نائل آمد. آیت‌اللَّه حجتی سپس به زادگاه خود بازگشت و به تالیف، تحقیق، تدریس و ارشاد مردم و مبارزه علیه انحرافات مذهبی همت گماشت.
از انتشار روزنامهٔ
ایشان از عالمان برجسته مازندران در عصر خود بود و در مسائل اجتماعی و سیاسی زمان خود فعالیت داشت. آیت اللَّه حجتی به ویژه در مبارزه با بابی‌ها و بهایی‌ها زبانزد مردم بود و به همین دلیل شایع است که در نهایت یک پزشک بهایی با تزریق آمپول ایشان را در هفتم بهمن 1311 ش در 63 سالگی از بین برده است. برخی از آثار این عالم بزرگوار عبارتند از: تقریرات درس اصول آخوند خراسانی، تقریرات درس فقه علامه یزدی در 2 جلد و حاشیه بر عروةُ الوثقی.

الحاق ایران به قرارداد جهانی آزادی تبادل افکار یونسکو (1344 ش)
در چنین روزی در سال 1344 ه ش ایران به قرار داد جهانی آزادی تبادل افکار یونسکو ملحق شد. قرن بیستم عصر آزادی اطلاعات نام گرفت و با از هم پاشیدگی موانع و ایجاد امکان ارتباط فرامرزی افراد با یکدیگر و جهانی شدن اقتصاد، فرهنگ، سیاست، افراد در معرض ارتباطات بیشتری قرار گرفتند که پیش از این چنین امری تا این اندازه سابقه نداشته است. یونسکو به عنوان نهاد بین المللی، تا کنون عهده دار چنین مسوولیتی بوده است. ایران نیز در در سال 1344 با پیوستن به این قرار داد سعی کرد خود را در مسیر های مختلف اطلاعاتی پدید آمده، قرار دهد. در دوره سلطنت پهلوی ها در ایران هیچ نشانه ای از آزادی نبود زیرا نه آزادی مطبوعات وجود داشت و نه آزادی بیان و نه آزادی احزاب و تجمعات برای بیان افکار. پیوستن رژیم به این قرارداد فقط برای ظاهر سازی بود.

هوای برفی از مدیترانه و اروپا با سرعت 100 کیلومتر در ساعت به ایران رسید (1352 ش)
و به دنبال آن سیل در فارس و استان ساحلی و سیستان و بلوچستان به راه افتاد بسیاری از خانه ها را ویران کرد و احشام را کشت. در خوزستان نیز سیل بیداد کرد

درگذشت "خرقی مروزی" ریاضی دان (532 ق)
ریاضیدان. از مردم خرق، از توابع مرو، و از دانشمندان علم ریاضی و مولفان مشهور در تاریخ و جغرافیا و ریاضی بود. خرقی در دربار خوارزمشاهیان مقامی بلند داشت و از معدود دانشمندان عصر انحطاط علوم در تمدن اسلامی است. آثار وی: «منتهی الادراک»؛ «التبصره فی علم الهیئه».

درگذشت نویسنده، محقق و مترجم شهیر ایرانی استاد "مجتبی مینَوی" (1355 ش)
استاد مجتبی مینَوی در سال 1282 ش در تهران به دنیا آمد. او در حدود سال 1305 ش، در مجلس شورای ملی، سمت تندنویسی داشت و از آن پس به ریاست کتابخانه ملی رسید. مینوی پس از مدتی راهی پاریس شد و همراه با سیدحسن تقی‌زاده، سیاست‌مدار دوران مشروطه، به لندن رفت. او در انگلستان به کار تألیف، تدریس و تعلیم پرداخت و به مدت ده سال، برای شبکه بی‌بی‌سی، گفتار فرهنگی تهیه می‌کرد. مینوی پس از بازگشت به ایران در دانشکده ادبیات و الهیات دانشگاه تهران تدریس می‌کرد و پس از مدتی بر اثر پافشاری برای عکس‌برداری از کتاب‌های کتابخانه‌های ترکیه، به عنوان رایزن فرهنگی ایران در ترکیه منصوب شد.
از انتشار روزنامهٔ
استاد مینوی، بیشتر عمر خود را به تحقیق در متون قدیمِ ادبی و تاریخی زبان فارسی گذراند و در اواخر عمر، سرپرستی بنیاد شاهنامه را بر عهده داشت. از این استاد برجسته زبان و ادب فارسی، نزدیک به چهل کتاب از تألیف و ترجمه و تصحیح و حدود یکصد و شصت مقاله ادبی و انتقادی در مجلات ایرانی و خارجی منتشر شده است. پانزده گفتار، شیر و خورشید، داستان هزار دستان و شاهنشاهی ساسانیان از جمله تألیفات و ترجمه‌های استاد مینوی می‌باشند. استاد مجتبی مینوی در 73 سالگی درگذشت.

انتشار روزنامهٔ "وقایع اتفاقیه" به دستور امیرکبیر (1267 ق)
نخستین روزنامهٔ فارسی زبان ایران در ابتدا "اخبار دارُ الخلافه" نام داشت و از شمارهٔ دوم به وقایعِ اتّفاقیه تغییر نام یافت. انتشار این روزنامه در سومین سال سلطنت ناصرالدین شاه قاجار و به دستور میرزاتقی خان امیرکبیر، صدر اعظم با کفایت آن دوره آغازشد. مدیریت و سردبیری این روزنامه بر عهدهٔ حاج میرزا تذکره‌چی بود و اخبار آن هم تحت نظارت امیرکبیر گردآوری می‌شد. مطالبی که در این روزنامه چاپ می‌شد اخباری از دولت ایران، جهان و ترجمهٔ مقالات علمی از مطبوعات اروپا و نیز آگهی بود. چهل و یک شماره ازاین روزنامه در عصر صدارت امیرکبیر منتشر شد و چهل و نهمین شمارهٔ آن حاوی خبر قتل این شخصیت کاردان و میهن دوست بود. وقایع اتفاقیه تا 472 شماره منتشر شد و بعدها تحت نام‌های دیگری از جمله روزنامهٔ دولت عِلیهٔ ایران منتشر گردید.

امضای قرارداد صلح معروف به "مصالحه صد ساله" میان ایران و روم (422 م)
یکی از جنگ‌های بین دو کشور که در سال 421 م با حمله روم آغاز شد، به بهانه آزار و اذیت مسیحیان ایران و نیز فرار برخی از آنان به روم به وقوع پیوست. در این حال پس از آن‌که ماموریت فرستاده پادشاه وقت ایران به بیزانس برای استرداد فراریان ناموفق ماند و امپراتور روم نسبت به عقوبت فراریان در صورت بازگشت به ایران اظهار نگرانی نمود، لاجرم کار به جنگ کشیده شد. از آن طرف، کارگران رومی در ایران به حبس افتاده و اموال آنها نیز توقیف شد. در این جنگ، هر دو طرف قادر به شکست دادن طرف مقابل نبودند اما در نهایت سردار رومی ضمن آتش زدن ادوات جنگی، به خاک روم عقب‌نشینی کرد. گرچه ایران دراین جنگ پیروز نشد، اما چهره لشکر شکست خورده نیز به خود نگرفت تا اینکه سپاه روم تقاضای مصالحه نمود. سرانجام در 27 ژانویه سال 422 م، قرارداد صلحی به مدت صد سال بین دو طرف منعقد شد. بر اساس این قرارداد که به مصالحه صد ساله شهرت یافت، مسیحیان در ایران و زرتشتیان در روم از آزادی عمل در اعتقادات مذهبی برخوردار شدند. هم‌چنین امپراتوری روم موظف شد هزینه حفظ معابر ایران را در برابر طوایف مخالف برعهده داشته باشد. این هزینه از دیدگاه رومی‌ها نوعی باج‌خواهی ایران تلقی می‌گردید و گاهی از پرداختن آن شانه خالی می‌کردند. قرارداد صد ساله ایران و روم کمتر از بیست سال دوام آورد و آتش جنگ بار دیگر بین دو امپراتوری برافروخته شد.

تولد "ولفگانگ آمادئوس موزارت" آهنگ‌ساز شهیر اتریشی (1756 م)
ولْفْگانگْ آمادِئوس موزارِت آهنگ‌ساز و موسیقی‌دان در 27 ژانویه سال 1756 م در اتریش به دنیا آمد. موزارت در طول زندگی کوتاه خود که پیوسته در فقر و رنجوری و کار بیش از حد گذشت، آهنگ‌هایی را تنظیم کرد که عالی‌ترین و زیباترین نمونه در عالم است. این آثار از لحاظ تکنیک موزارت را در شمار بزرگترین موسیقی‌دانان تمام تاریخ موسیقی بشر درآورده است. آثار او شامل سمفونی، اُپرا، کنسرت، سونات و قطعات مجلسی، در حدود 600 اثر هستند که این آثار نتیجه افکار و ذوق انسانی و درک عمیق این نابغه اتریشی است. اُپِراهای موزارت از جمله ازدواج فیگارو و نی‌لبک سحرآمیز، سرآمد آثار او به حساب می‌آیند. گوته، دیگر موسیقی‌دان شهیر قرن هجدهم اروپا درباره او گفته است: پدیده‌ای مانند موزارت همواره چیزی غیرقابل توجیه باقی می‌ماند. ولفگانگ موزارت سرانجام بر اثر کار زیاد و بیماری حاصل از آن در پنجم دسامبر 1791 م در 35 سالگی درگذشت و در گورستان فقرای وین به خاک سپرده شد.

ساخت اولین قرص شیمیایی آسپرین (1900 م)
اولین قرص شیمیایی و دارویی مُسکن توسط یک داروساز با تجربه آلمانی به نام فلیکس هوفمان اختراع شد که بعدها با نام آسپرین شهرت یافت. فلیکس هوفمان که تحصیلات خود را در رشته شیمی به پایان رسانیده بود و یک کارگاه بزرگ داروسازی داشت، این قرص را در 27 ژانویه 1900 م برای تسکین دردهای کوچک و عوارض ساده درست کرد.
از انتشار روزنامهٔ
مصرف آسپرین در سال‌های بعد به دلیل خواص ضد درد و ضد التهاب آن بسیار فراوان شد و همگان از آن استفاده می‌کردند. اما طی تحقیقات اخیر، اثرات سوء آن نیز مورد توجه قرار گرفته و استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

تولد "آنتوان اگزوپری" نویسنده شهیر فرانسوی (1900 م)
آنتوان دو سِنْتْ اگزوپِری در 27 ژانویه 1900 م در فرانسه به دنیا آمد. آن‌چه سِنْتْ اگزوپری را به شهرت جهانی رسانید کتاب شازده کوچولو بود که آن را در سال 1943 م منتشر نمود. این کتاب اگرچه برای کودکان نگاشته شده، اما پر از نکات دقیق و عمیق روانی و شاه‌کاری جاویدان است که تصاویر ذهنی را با مفاهیم فلسفی درهم آمیخته است. زندگی از دیدگاه اگزوپری، حادثه‌ای بیش نیست چه در قلمرو کار و چه در چارچوب روح و اندیشه. در داستان‌های اگزوپری که برگرفته از تجربیات شخصی اوست، وجدان و اخلاقْ حاکم می‌باشد و بلندطبعی و شهامت روحی نمایان است. وی اگرچه به عنوان یک خلبان، راه‌هایی طولانی را در فضا پیمود، اما از زندگی، احساسی مبهم و غم‌انگیز دارد. از اگزوپری آثار دیگری نیز برجای مانده که پرواز شبانه، سرزمین آدمیان و خلبان جنگ از آن جمله است. آنتوان سنت اگزوپری سرانجام در 31 ژوئیه 1944 م در جریان یک ماموریت هوایی بر فراز فرانسه، در هنگامه جنگ جهانی دوم، بر اثر سقوط هواپیمایش، در سن 44 سالگی کشته شد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.