بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به تفسیر نور، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

سوره 41. فصلت آیه 21
وَقَالُواْ لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدتُّمْ عَلَینَا قَالُواْ أَنطَقَنَا اللَّهُ الَّذِی أَنطَقَ کلَّ شَی‌ءٍ وَهُوَ خَلَقَکمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَیهِ تُرْجَعُونَ
و دوزخیان به پوستشان گویند: «چرا علیه ما گواهی دادید؟» گویند: «خدایی که همه چیز را به نطق آورده ما را نیز به سخن آورد، او که نخستین بار شما را آفرید و فقط به سوی او برگردانده می‌شوید».


در قیامت، گواهان متعدّد هستند، از جمله: خداوند، انبیا، زمین، زمان، فرشتگان، اعضای بدن و... که برای هر کدام، آیه و حدیث آمده است.
روز محشر هر نهان پیدا شود
هم ز خود هر مجرمی رسوا شود
دست گوید من چنان دزدیده‌ام
لب بگوید من چنان بوسیده‌ام
چشم گوید غمزه کردستم حرام
گوش هم بشنیده‌ام سوء الکلام (مثنوی معنوی)

هستی نوعی نطق دارد. «انطق کل شی‌ء» خداوند دربارهٔ دوزخ می‌فرماید: «تقول هل من مزید»( ق، 30) جهنّم می‌گوید: آیا باز هم مجرم داری؟ و دربارهٔ زمین و آسمان می‌فرماید: «قالتا اتینا طائعین»( فصّلت، 11) ما با رغبت به سوی تو می‌آییم.
نطق آب و نطق خاک و نطق گل
هست محسوس حواس اهل دل
جمله ذرّات زمین و آسمان
با تو می‌گویند روزان و شبان
ما سمیعیم و بصیریم و هُشیم

قیامت صحنهٔ جدال و ستیزِ انسان با خود است. «و قالوا لجلودهم»
شاید رسوایی گناهانی که انسان با پوست بدن انجام داده بیشتر است. («و قالوا لجلودهم» و نفرمود: «قالوا لابصارهم و...»)
گواهی اعضای بدن در قیامت، همواره علیه انسان است و هرگز به نفع انسان نیست. (در قرآن هر کجا سخن از گواهی اعضاست مربوط به گناهان است). «لم شهدتم علینا»

کفّار اصل گناه را می‌پذیرند ولی از گواهی اعضای بدن خود ناراحت می‌شوند. «لم شهدتم علینا»
گواهی دادن و نطق کردن، نشانهٔ علم اعضای انسان به عملکرد اوست. «انطقنا اللّه»
آن که قدرت آفریدن دارد، قدرت به سخن در آوردن نیز دارد. «انطق کل شی‌ء و هو خلقکم»
آفرینش آغازین، بهترین دلیل بر امکان معاد است. «خلقکم اول مرّة و الیه ترجعون»


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار