ولی آذروش مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی تهران در گفتوگو با
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت:حرکتهای نمادین مسئولان در راستای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در هفته هوای پاک عاملی موثر در جهت ارتقاء فرهنگ مشارکت اجتماعی در کاهش آلودگی هوا است .
وی اظهار داشت:با توجه به ظرفیت فعلی حمل و نقل عمومی و کمبودهای فراوان در این زمینه درخواست استفاده تمامی شهروندان از حمل و نقل عمومی و کاهش تعداد خودروهای تک سرنشین در شهر غیر ممکن است.
وی به تاثیر 80درصدی منابع متحرک(خودروها) در آلودگی هوای شهر اشاره کرد و افزود: این امر ضرورت تمامی سازمانها در راستای اجرای اقدامات موثر جهت کنترل میزان آلایندگی خودروها در مرحله تولید و پس از آن را ضروری میسازد.
مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی تهران با تاکید بر موازی بودن اقدامات اجرایی تمامی سازمانها و نهادهای ذیربط در این زمینه تصریح کرد: تعداد خودروها با استاندارد بالاتر از یورو4 و به کار گیری سوخت مرغوب علی رغم پایش وضعیت آلایندگی آن نقص مبدل کاتالیستی پس از سه سال و تنزل استاندارد را به دنبال خواهد داشت.
آذروش به مشکلات کلان و کشوری در رابطه با معاینه فنی خودروها اشاره کرد و گفت: امیدوارم این مشکلات نیز باتعاملی که میان دولت، وزارت کشور، پلیس و سازمان محیط زیست ایجاد شده به زودی مرتفع شود.
* اجرای سامانه مراکز معاینه فنی در تمامی کشور عملی میشود وی از ایجاد سامانه یکپارچه معاینه فنی به عنوان یکی از اقدامات موثر در زمینه کنترل خودروهای فاقد معاینه فنی نام برد و اظهار داشت: قطعا با استقرار سامانه یک پارچه معاینه فنی در کلیه مراکز سطح کشور این دغدغه پلیس که تعدادی از مراکز با تساهل و یا احیانا بدون حضور خودرو برگه معاینه صادر میکنند برطرف خواهد شد و پلیس میتواند به تکلیف قانون خود که در اردیبهشت 93 به تصویب هیئت دولت در خصوص اعمال قانون جریمه به صورت نرم افزاری برای خودروهای فاقد معاینه فنی رسیده است اقدام کند.
مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی تهران اصلاح آیین نامه اجرایی معاینه فنی در سال 82 و رفع برخی ابهامات در خصوص نظارت دستگاههای متولی را یکی از نکات مثبت مصوبه جدید هیئت وزیران عنوان کرد و افزود: این امر یک اتفاق خوب و اثر بخش در این حوزه بوده و مطمئنا با گذشت زمان اقدامات اصلاحی و گامهای موثری در بهبود وضعیت معاینه فنی در سطح کشور برداشته خواهد شد.
آذروش با بیان اینکه آیین نامه مصوب سال 82 به علت داشتن ابهاماتی در وضعیت تشکیلاتی و ساختاری ستادهای معاینه فنی و عدم شفاف بودن مسئولیتها در حوزه نظارت بر مراکز معاینه فنی نیازمند اصلاح و تغییراتی بوده که در نهایت با گذشت 11 سال به همت دولت(وزارت کشور، محیط زیست و شهرداری کلانشهرها) اصلاحات آن انجام شده است.
وی تصریح کرد: در آیین نامه جدید دوره زمانی اعتبار معاینه فنی تمامی وسیله نقلیه به تفکیک نوع کاربری مشخص در مقایسه با این آیین نامه اجرایی تنها تغییرات بسیار جزئی در مدت اعتبار وسایل نقلیه عمومی را داشتهاست.
مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی تهران از موارد قابل ذکر و مهم در این آیین نامه را الزام مراکز معاینه فنی به استفاده از سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی با قابلیت تجمیع اطلاعات ذکر کرد و گفت: در این آیین نامه به طور مشخص مسئولیت نظارت بر مراکز به عهده ستادهای معاینه فنی است که به نحوی عملکرد این ستادها توسط یک گروه استانی با مسئولیت معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نظارت خواهد شد.
*ابلاغ تشکیل ساختارهای ستاد معاینه فنی به شهرداریها تا شش ماه آینده آذروش در ادامه افزود: با توجه به آن که در حال حاضر تعدادی از شهرداریها در سطح کشور فاقد تشکیلات متمرکز ستاد معاینه فنی هستند در این آیین نامه تعیین شده است که حداکثر پس از شش ماه ساختارهای ستادهای معاینه فنی توسط وزارت کشور به شهرداریها ابلاغ شود.
وی خاطر نشان کرد: قطعا با ایجاد سامانه یک پارچه مراکز معاینه فنی دغدغههای پلیس در خصوص نظارت بر مراکز سطح کشور که در حال حاضر فاقد متولی خاصی و مشخصی است مرتفع شده و پلیس میتواند پس از استقرار سامانه ملی در تمامی مراکز مطابق مصوب هیئت وزیران نسبت به اعمال قانون و جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی به صورت مکانیزه اقدام کند.
انتهای پیام/