آغاز دهه فجر ، شهادت نماینده امام در قرارگاه خاتم‌الانبیاء ، ملی شدن شیلات دریای خزر ، آغاز نخستین جشنواره فیلم فجر، درگذشت دکتر حسن‌ابراهیم حبیبی، عضو مجمع تشخیص مصلحت ، تأسیس جمهوری متحده عربی بین سوریه و مصر ، کشف شیوه نگهداری اغذیه به صورت کنسرو و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 12 بهمن 1393 خورشیدی برابر با 11 ربیع الثانی 1436 هجری و 1 فوریه 2015 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

بازگشت پیروزمندانه "امام خمینی"(ره) به میهن اسلامی پس از سال‌ها تبعید و دوری از وطن و آغاز دهه فجر (1357 ش)
در 12 بهمن 1357 حضرت امام خمینی پس از نزدیک به 15 سال دوری و تبعید از وطن، در میان استقبال پرشور مردم قدم به خاک ایران اسلامی گذاشت و بزرگ‌ترین استقبال تاریخ در تهران شکل گرفت. استقبال گسترده مردم آگاه و بیدار ایران از امام، چنان بی‌نظیر بود که می‌توان گفت در هیچ دوره‌ای از تاریخ معاصر، مردم، از یک شخصیت محبوب خود، این چنین استقبال نکرده‌اند. امام، پس از یک سخنرانی کوتاه تشکرآمیز در فرودگاه، برای ادای احترام به شهیدان انقلاب اسلامی به مرقد آنها در بهشت زهرا رفتند. در مسیر بهشت زهرا، دریایی از انسان‌ها موج می‌زد و اتومبیل با کندی می‌توانست حرکت کند. ساعت‌ها طول کشید تا این فاصله طی شد. اتومبیل حامل امام را ده‌ها موتور سوار حفاظت می‌کرد. برسقف اتومبیل حاملِ حضرت امام، جوانان عضو کمیته استقبال قرار داشتند و از مردم درخواست می‌کردند که راه را باز نمایند. صدها خبرنگار و عکاس، از این مراسم عکس می‌گرفتند تا هر چه زودتر، این حادثه تاریخی را مخابره نمایند.

از آغاز دهه فجر تا آغاز نخستین جشنواره فیلم فجر
جمعیت استقبال‌کننده در طول 33 کیلومتر از فرودگاه مهرآباد تا بهشت زهرا را بین 5 تا 8 میلیون نفر یعنی بیش از جمعیت آن روز تهران تخمین زدند. صدها هزار نفر از شهرهای مختلف کشور به تهران آمده بودند تا در این مراسم باشکوه شرکت نمایند. ورود اتومبیل حامل امام، با آن جمعیت انبوه امکان‌پذیر نبود لذا از هلی کوپتر استفاده شد. امام در بهشت زهرا، در جایی که هزاران شهید گلگون کفن انقلاب آرمیده بودند و در میان انبوه جمعیت سخنان مهمی ایراد فرمودند. ایشان در این سخنرانی که یکی از پرجمعیت‌ترین اجتماعات تاریخ بود، غیرقانونی بودن رژیم سلطنت پهلوی را با استدلال مطرح و خطوط آینده انقلاب و دولت اسلامی را ترسیم نمودند.

شهادت حجت الاسلام "عبداللَّه میثمی" نماینده امام در قرارگاه خاتم‌الانبیاء (1365 ش)
حجت الاسلام عبداللَّه میثمی در اصفهان دیده به جهان گشود. وی در نوجوانی جلسات تعلیم مسائل مذهبی و دینی برای کودکان تشکیل می‌داد و جوانان را به ورود به حوزه علمیه قم تشویق و ترغیب می‌کرد. وی خود نیز پس از ورود به حوزه، در مدرسه حقانی ادامه تحصیل داد. تبعیت شهید میثمی از احکام اسلام از بارزترین صفات او بود. شهید میثمی دارای اخلاق نیکویی بود و در اعطای وام قرض‌الحسنه برای نیازمندان و دستگیری از مستمندان تلاش می‌کرد. این شهید بزرگوار در طول جنگ رژیم بعثی علیه نظام جمهوری اسلامی بیشتر وقت خود را در جبهه سپری نمود و به عنوان نماینده حضرت امام در قرارگاه خاتم‌الانبیاء فعالیت می‌کرد. حجت الاسلام عبداللَّه میثمی سرانجام در عملیات کربلای 5 به خیل شهیدان انقلاب اسلامی پیوست و به لقاءاللَّه رسید.

درگذشت دکتر حسن‌ابراهیم حبیبی، عضو مجمع تشخیص مصلحت (1391 ش)
دکتر حسن حبیبی متولد سال ۱۳۱۵ در تهران بود. وی سال‌ها از بیماری رنج می‌برد. حبیبی رییس بنیاد ایران شناسی بود. وی هم‌چنین وزیر ارشاد دولت بازرگان، وزیر علوم و آموزش عالی و پس از آن وزیر دادگستری دولت میرحسین موسوی و معاون اول اکبر هاشمی رفسنجانی و دولت اولِ سیدمحمد خاتمی در ایران بود. وی هم چنین ازجمله حقوق‌دانانی بود که پس از انقلاب ایران، پیش‌نویس متن قانون اساسی را با استفاده از قوانین اساسی سایر کشورها تهیه کرد. وی در روز دوازدهم بهمن ماه ۱۳۹۱ در سن ۷۵ سالگی دیده از جهان فرو بست.

ملی شدن شیلات دریای خزر (1331 ش)
تا قبل از سال 1272 ش، صیادان محلی سواحلِ دریای خزر، در مقابل پرداختِ مبلغی به عنوان مالیات، اجازه صید ماهی می‌گرفتند. در این سال امتیاز صید از طرف دولت ایران به یکی از سرمایه داران روسی به نام لیانازوف واگذار شد و این امتیاز تا زمان انقلاب روسیه ادامه یافت. از آن پس، دولت شوروی با پرداخت مبلغ پانصد هزار ریال در سال به دولت ایران، از شیلات بهره برداری می‌کرد. پس از چند سال، اداره شیلاتِ دریای خزر به شرکتی مختلط که دو دولت در سرمایه گذاری و اداره آن سهیم بودند به مدت بیست و پنج سال واگذار گردید. با پایان یافتن مدت قرارداد، همه اموال منقول و غیرمنقول شرکت مختلط بین دو طرف تقسیم شد و شرکت مزبور در دوازدهم بهمن سال 1331 ش ملی گردید. ازآن پس، امور ماهی‌گیری و بهره‌برداری در کرانه‌های شمالی ایران به دولت ایران واگذار و سازمانی به نام شرکت سهامی شیلات ایران، مامور صید و بهره برداری ماهی شد. در حال حاضر، شیلات دارای دو بخش با سازمان جداگانه است. یکی شیلات شمال که مربوط به دریای خزر است و دیگر شیلات جنوب که خلیج فارس و دریای عمان را در اداره خود دارد.

آغاز نخستین جشنواره فیلم و تئاتر فجر در تهران (1361 ش)
در آستانه چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با آغاز دهه فجر انقلاب در سال 1361، نخستین جشنواره بین‌المللی فجر و نخستین فستیوال سراسری تئاتر فجر در تهران برگزار شد. در این جشنواره که مهمانان خارجی و جمعی از هنرمندان، کارگردانان سینما و تلویزیون حضور داشتند، برخی از آخرین ساخته‌های فیلم‌سازان ایرانی و خارجی به نمایش درآمد.
از آغاز دهه فجر تا آغاز نخستین جشنواره فیلم فجر
در این جشنواره، تبلور مجدد شعارهای مردم در قالب نمایش فیلم و آثار هنری و طرح مسائل مُبرم و حیاتی مسلمانان و مستضعفین جهان طرح شد که می‌تواند در حرکت هنر و هنرمند در راستای مکتب و عقیده اسلامی، مؤثر باشد. همچنین در این جشنواره به ایجاد امکانات و اتخاذ شیوه‌ای که به رشد خلاقیت‌های هنری در میان اقشار مختلف به ویژه جوانان بیانجامد، تأکید گردید.

امام خمینی در فرودگاه مهرآباد سخنانی ایراد نموده و متذکر شدند: (1357 ش)
من از عواطف طبقات مختلف مردم تشکر می کنم و بار ملت بر دوش من بار گرانی است که نمی توانم جبران کنم. ما باید از همه طبقات ملت تشکر کنیم. پیروزی تا اینجا بواسطه وحدت کلمه مسلمین بوده است، وحدت کلمه اقلیت های مذهبی با مسلمین وحدت طبقه روحانی و سیاسی همه باید این رمز را بفهمیم که وحدت کلمه، رمز پیروزی است. آنرا از دست ندهیم و خدای نخواسته شیاطین بین صفوف شما تفرقه بیاندازند.

درگذشت دکتر محمدرضا بابامخیر، چهره ماندگار دامپزشکی ایران (1391 ش)
بابا مخیر (۱۳۲۰، اردبیل - ۱۳۹۱)، پدر دامپزشکی ایران، دارای دکتری دامپزشکی از دانشگاه تهران و دکترای تخصّصی علوم زیستی (اقیانوس شناسی) از دانشگاه پاریس فرانسه و عضو پیوسته فرهنگستان و استاد بیماری‌ها و انگل‌های ماهی دانشگاه تهران بود. کتاب بیماری‌های ماهیان پرورشی تالیف بابا مخیر، در دوره چهارم انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان کتاب سال برگزیده شد. عناوین دروس آموزشی ارائه شده توسط مخیر: کارشناسی • پرورش ماهی • اقیانوس شناسی• انگلشناسی وبیماری انگلی • بهداشت و صنایع موادغذایی دریائی • بیماری‌ها و انگلهای آبزیان • بیماری‌های انگلی ماهی • بیماری‌های ماهی • بیماری‌های محیط یوت غذیه آبزیان • سیستماتیک و تشریح ماهی • فارکولوژیو مسمومیتهای آبزیان • قارچ‌شناسی و بیماری قارچ • کنترل کیفی و بهداشتی اغذیه دریا • ماهی‌شناسی سیستماتیک • ماهی‌شناسی عمومی • ویروس‌شناسی و بیماری ویروسی کارشناسی ارشد • اکولژی دریا و ماهی‌شناسی • بهداشت ماهی و مبارزه باآفات دکتری • پروژه تحقیقاتی آبزیان • بیماریهای انگلی ماهی • بیماریهای ماهی • قارچ‌شناسی • ویروس‌شناسی و بیماری ویروسی

تولد "ابن خَلْکان" قاضی، مورخ و ادیب شهیر عَرب (608 ق)
احمد بن محمد بن ابراهیم بن ابی‌بکر بن خلکان، ملقب به شمس الدین و مشهور به ابن خلکان از مشاهیر مورخین و قضات و علمای نامی قرن هفتم هجری، از معاصرین خواجه نصیرالدین طوسی، محقق حلّی و علامهٔ حلّی می‌باشد. وی در نواحی اطراف موصل در عراق زاده شد. در ابتدا از پدر و دیگر بزرگان وقت، فقه و ادبیات را آموخت و سپس به مصر و شام مسافرت کرد و به تعلیم وتعلم پرداخت. ابن خَلکان در مصر قضاوت نمود و بعدها قاضی القضات دمشق گردید. وفیات الاعیان و تاریخ ابن خلکان از جمله تالیفات اوست. ابن خلکان در رجب سال 681 هجری در 73 سالگی درگذشت و در دمشق مدفون گردید.

وقوع جنگ خونبار "روتر" بین فرانسه با پروس، اتریش و سوئد (1814 م)
نبرد خونین روتیر در محلی به همین نام در نزدیک رود "اوب" میان نیروهای متحد شامل کشورهای پروس، اتریش و سوئد در برابر ارتش فرانسه به رهبری ناپلئون بُناپارت اتفاق افتاد. در این جنگ که در اول فوریه 1814 م نیروهای فرانسه چهل هزار تن و قوای متحد چهار برابر بودند، سربازان فرانسه به دلیل نداشتن روحیه و نیز نابرابری نیروهای‌طرفین، نتوانستند در برابر نیروهای مجهّز و تازه نفس متحدین مقاومت کنند. بنابراین این جنگ با شکست ناپلئون پایان پذیرفت.

آغاز فرمان‌روایی "نرون" امپراتور ستمکار روم (54 م)
کلادیوس سزار معروف به نرون، امپراتور خون‌خوار روم باستان در 31 ژانویه سال 37 م به دنیا آمد. وی اعمال وحشیانه خود را از سنین نوجوانی آغاز کرد و در این راه حتی از قتل مادر و همسر خود دریغ ننمود. نرون پس از مرگ امپراتور، که قتل او را نیز به نرون نسبت می‌دهند، در اول فوریه سال 54 م در 17 سالگی به امپراتوری روم رسید. وی سال‌های اولیه سلطنت را با راهنمایی‌های عاقلانه برخی نزدیکان خود به نحوه مطلوبی گذراند اما مدتی نگذشت که جنایت‌های فراوانی در پیش گرفت و مردم بسیاری را به کشتن داد. در سیزدهم ژوئیه 64 م حریق بزرگی در رم به وقوع پیوست که گفته می‌شود به تحریک او صورت گرفت. این آتش‌سوزی که قسمت عمده شهر را در کام خود فرو برد، بهانه‌ای به دست نرون داد تا به قتل عام مسیحیان دست زند. از این رو دستور کشتار یک‌صدهزار مسیحی را صادر کرد و این فرمان با بی‌رحمی هر چه تمام‌تر اجرا شد. از دیگر حوادث دوران حکومت نرون، قیام خونین و پرتلفات مردم علیه ستمگری‌ها و جنایات او بود که با شکست مردم مواجه شد و به قتل عام بسیاری از انسان‌ها انجامید. در آخرین شورش بزرگ علیه نرون که توسط ارتش روم صورت پذیرفت، نرون که پیروزی شورشیان را نزدیک می‌دید، از ترس شکنجه شدن توسط مخالفان، در هشتم اوت سال 68 م پس از 14 سال حکومت سراسر ظلم و جنایت در حالی که 31 سال بیشتر نداشت، خودکشی کرد.

کشف شیوه نگهداری اغذیه به صورت کنسرو (1804 م)
طریقه نگهداری اغذیه فاسدشدنی به صورت" کنسرو "توسط" آپر "مکتشف بزرگ کشف شد. آپر، پس از سالها مطالعه و آزمایشهای مختلف در مورد نگهداری اغذیه مختلف به این نتیجه رسید که تنها در صورت دور نگهداشتن این نوع اغذیه از جریان هوا میتوان آنها را سالم نگهداشت. اولین کارخانه کنسروسازی جهان را خود" آپر "تاصسیس کرده بود.

تأسیس جمهوری متحده عربی بین سوریه و مصر (1958 م)
پس از پایان جنگ سوئز و عقب‌نشینی نیروهای انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی از خاک مصر، جمال عبدالناصر به عنوان یک رهبر بین‌المللی در جهان عرب مطرح شد و حیثیت و اعتباری ویژه کسب کرد. این وجهه که توسط رسانه‌ها نیز به آن دامن زده می‌شد مقوله رهبری جهان عرب و کشورهای جهان سوم به ویژه در افریقا را مطرح می‌ساخت. در نتیجه در اول فوریه 1958 م سوریه قرارداد اتحاد با مصر را امضا کرد و در جریان رفراندومی که در 22 فوریه 1958 م برگزار شد، جمهوری متحد عربی با شرکت مصر و سوریه شکل رسمی به خود گرفت. آن چه مورد نظر بسیاری از توده‌ها و برخی از نخبگان بود مسئله وحدت و یک‌پارچگی در مقابل دشمن مشترک و به ویژه صهیونیسم بود. اما شکل‌گیری جمهوری عرب به سمت و سویی رفت که شائبه رهبری جمال عبدالناصر و سیادت مصر بر جهان عرب را دامن می‌زد. با تشکیل اولین کابینه مشترک در اکتبر 1958 م، چهارده پست وزارتخانه‌های مهم در اختیار مصر قرار گرفت و هفت وزارت خانه نیز به سوریه داده شد. ضمن این که مقام ریاست جمهوری نیز به جمال عبدالناصر واگذار گردید. با این حال، پذیرش ایده اتحاد سبب شد تا در فوریه 1958 م، یمن نیز به این اتحادیه بپیوندد و از 8 مارس 1958 م، عنوان کشورهای متحده عربی رسمیت یابد. بر اساس موافقت نامه جدید قرار شد در مرحله نخست، سیاست دفاعی و سیاست خارجی واحد اتخاذ گردد و سپس بحث اشتراک در امور گمرکی و پولی مطرح شود. اما عمر این اتحادیه دیری نپایید و به دلایل مختلفی از قبیل عملکرد مصر در سوریه، خودکامگی و بدرفتاری افسران مصری، تصمیم ناصر مبنی بر بهبودی روابط با امریکا و کودتای نظامی در 28 سپتامبر 1961 م در سوریه، به خروج سوریه از این اتحادیه و انحلال آن انجامید.

اشغال مسجد بابری توسط هندوهای افراطی در کشور هند (1986 م)
مسجد بابری هند همواره مورد ادعای مسلمانان و هندوهای این کشور بوده و هر کدام، این مکان را متعلق به خود می‌دانستند. پس از جدایی پاکستان از هند، در سراسر هند تبلیغات گسترده‌ای بر ضد مسلمانان آغاز شد که با توطئه‌های هندوها، این مسجد در ول فوریه 1986 م به اشغال آنان درآمد. پس از اشغال مسجد، فعالیت‌های وسیعی برای اخراج آنان از مسجد صورت گرفت، ولی بی‌نتیجه ماند. سرانجام در 6 دسامبر سال 1992 م هندوهای افراطی بدون حضور محسوس نیروهای انتظامی، مسجد را ویران کردند. ویران نمودن مسجد بابری، موجی گسترده علیه هندوها به وجود آورد و مسلمانان به شدت با این عمل مخالفت کردند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار