نوزاد خود را زیاد می‌پوشانید؟ جمجمه‌اش جعبه‌ای می‌شود

کمبود در دریافت این ویتامین اثرات نامطلوبی را بر روی ظاهر نوزادان دارد.

دکتر‌ رضا سعیدی متخصص تغذیه کودک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: ویتامین D از جمله ویتامین‌هایی است که برای نوزادان در دوره‌ی شیر‌خوارگی از اهمیت بالایی برخوردار است و آنها را در آوردن راحت دندان کمک می‌کند. نوزادان به دلیل پوشش زیاد لباس و نبودن در معرض نور آفتاب به شدت با کمبود ویتامین D همراه هستند. از آنجا که شیر مادر نیز از نظر ویتامین D فقیر است لذا توصیه می‌گردد والدین از هفته اول- دوم تولد مصرف مکمل‌های ویتامین D (ویتامین AD) را برای نوزادانشان آغاز کرده و تا 2 سالگی ادامه دهند.

وی افزود: مقدار لازم برای شیر‌خواران 400 واحد بین‌المللی در روز است که معمولاً با چکاندن قطره‌های مولتی ویتامین به اندازه 20-25 قطره در دهان نوزاد صورت می‌گیرد. اگر نوزادی با عمل استفراغ در دریافت این ویتامین مشکل داشته باشد لازم است خانواده‌ها در فصل گرما کودک خود را به مدت یک ساعت و 30 دقیقه در هفته(20-10 دقیقه در روز) در معرض نور آفتاب قرار دهند.
همچنین در سرما و در کلان شهرها که به علت آلودگی هوا، اشعه ماوراء‌بنفش مناسب بدن نمی‌باشد بهتر است از مکمل‌ها استفاده شود.

دکتر‌ سعیدی خاطر نشان کرد: در کشورهایی که از میزان آفتاب کمی برخورد دارند، از دوز بالاتر ویتامین D استفاده می‌کنند. اگر نوزاد تحمل دریافت این میزان را نداشته باشد می‌توان به تجویز پزشک این ویتامین به شکل تزریقی تأمین گردد.

وی در پایان اشاره کرد: کمبود ویتامین D در شیر‌خواران با علائمی چون نرمی استخوان( استئومالاسی)، بزرگی دور سر یا جعبه‌ای شدن جمجمه، پرانتزی شدن ساق پا، برجستگی لبه دنده‌ها، دیر شدن زمان در‌آوردن دندان و همچنین برخی عفونت‌ها همراه است.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار