سخنگویی به باشگاه خبرنگاران خبرداد:

طرح توانبخشی مبتنی برجامعه کشوری شد/اختصاص اعتبار 24 میلیارد تومانی برای طرح CBR

طرح توانبخشی مبتنی برجامعه سازمان بهزیستی کشوربا هدف شناسایی و بهبود کیفیت زندگی معلولین ،می تواند تاثیر بسزایی در توانمند سازی معلولان و ارائه خدمت به آنها بردارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در دنیای امروز هستند افرادی که بر اثر نقص‌های حرکتی، شنوایی، بینایی و ذهنی محدودیت‌هایی دارند که آنان را با مشکلات عدیده ایی مواجه کرده است . اگر چه تعداد این افراد مشخص نیست ولی بدون هیچ تردیدی روشن است که خدمات  موجود برای برطرف کردن مشکلات آن‌ها کافی نمی باشد.

 معمولاً اولین درخواست هر فرد معلول حمایت همه جانبه و داشتن نقش فعال در اجتماع است. در این راستا طرح توان بخشى مبتنى بر جامعه سازمان بهزیستی کشور  ‎در مناطق روستایی و یا محروم با هدف شناسایی افراد معلول، ارایه خدمات توان بخشی و تامین وسایل مورد می تواند تا حدی از بخشی از نیازهای آنان را برطرف نموده و آنها را به سمت توانبخشی سوق دهد.
 
*طرحی جهانی برای توانبخشی معلولین (CBR)
 
در کنفرانس بین المللی آلماآتا در سال 1978 که در مورد مراقبت‌های اولیه بهداشتی برگزار شد، کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی تصمیم گرفتند که برنامه های توانبخشی را جزء تفکیک ناپذیر خدمات  بهداشتی اولیه یا خانه های بهداشت قرار دهند. بعد از این کنفرانس کشورهای عضو در صدد یافتن راه حلی برآمدند که به وسیله آن بتوان عده بیشتری از افراد دارای ناتوانی را تحت پوشش خدمات توانبخشی قرار داد. این تصمیمات منجر به پایه ریزی طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه CBR) شد.
 
 در واقع این طرح فرآیندى براى توسعه خدمات توان بخشى در سطح محلى و برابرسازى فرصت ها و افزایش حضور افراد داراى ناتوانى در جامعه است که از طریق مشارکت افراد داراى ناتوانی، خانواده‌هاى آنان، جامعه محلى ، نظام بهداشتی، درمانی، آموزشی، حرفه اى، و  توسط سازمان  بهزیستی اجرا مى شود که  از این رو با رویکردهاى قبلى در زمینه توان بخشى که انجام خدمات را به افراد متخصص در مراکز ویژه محدود مى کرد، تفاوت هاى اساسى دارد. 

هدف اولیه CBR شناسایی و بهبود کیفیت زندگى افراد معلول ،اطمینان دادن به آنا ن در مورد توانمندى هایشان،  تأمین دسترسى افراد به خدمات عمومى و منظم،  آموزش به خانواده ها و پیشگیرى از انواع معلولیت ها،  تلفیق کودکان معلول در مدارس و سیستم آموزشى عادی،  تدارک فرصت ها براى حضور فعال معلولان در جامعه،تأمین حقوق معلولین و برخوردارى از مشارکت کامل آنان در فعالیت ها و استفاده از بستر جامعه و نهادهاى ملى براى ارایه خدمات است .  
 
انجام این طرح مستلزم رهبرى سازمان هاى مایل به مشارکت و پشتیبانى کارکنان توان بخشى جامعه، گروه هاى آموزش دهنده و پشتیبانى کننده، کارکنان توان بخشى براى خدمات ارجاعى و در نهایت تأمین وسایل و تجهیزات اولیه توان بخشى است، که درصد بالای این وظایف را سازمان بهزیستی کشور  عهده دار است.
 
طرح  CBR از سال 1387 برای اولین بار توسط سازمان بهزیستی کشور در شهرستان کرمان آغاز شد.  در این طرح که در مناطق  روستایی کرمان اجرا شد ، بیش از یک هزار و ششصد معلول توسط کارشناسان متخصص  شناسایی و تحت پوشش قرار گرفته اند و خدماتی از جمله آموزش در خانواده و خارج از خانواده، کمک های مالی جهت امرار معاش، هزینه دارو و درمان، ایاب و ذهاب ، مناسب سازی محل زندگی، اشتغال زایی ، وسایل کمک توان بخشی و... به آنان ارائه شد. کارشناسان بهزیستی در این طرح براساس پتانسیل و شرایط اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی هر شهرستان نسبت به بومی سازی برنامه ها CBRاقدام می کنند.
 
*پوشش صدرصدی CBR در کشور
 
دکتر سخنگویی معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در خصوص اجرای طرح CBR گفت : در برنامه‌ی CBR تنها معلولینی که شدید و خیلی شدید هستند تحت پوشش خدماتی و مستمری سازمان درمی‌آیند و بقیه‌ی معلولین شناسایی شده به سمت توانمندسازی و حضور فعال اجتماعی هدایت می‌شوند.

وی ادامه داد: آن بخش از معلولین که تحت پوشش سازمان هستند یا در برنامه‌ی CBR در روستاها شناسایی شده‌اند و نیاز به تجهیزات کمک‌توانپزشکی دارند از این خدمات  برخوردار خواهند شد.
 
وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی کشور برای پوشش صدرصدی این طرح در تمام کشور مبلغ 24 میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته که به زودی در تمامی روستاها اجرایی خواهد شد.

سخنگویی با اشاره به اینکه با اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه 130 هزار نفر خدمات در منزل دریافت کردند اظهار داشت: همچنین 41 هزار و 800 نفر آموزش خارج از خانواده، 38 هزار نفر ارجاع به مراکز تخصصی، 2 هزار و 303 نفر حمایت شغلی، 20 هزار نفر تامین وسایل کمک توانبخشی، 65 هزار و 500 نفر حمایت های مالی موردی و 1500 نفر مناسب سازی منزل و همچنین 85 هزار نفر نیز تحت پوشش فعالیتهای آگاه سازی در طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه قرار گرفته اند.

وی در مورد طرح پایش معلولان نیز گفت: با اجرای این طرح تعدادی معلول که فوت کرده و برخی که دچار معلولیت خفیف بودند از چرخه دریافت مستمری خارج شدند.
 
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور خاطر نشان کرد: این طرح تا پایان سال در تمامی روستاهای کشور اجرایی خواهد شد .
 
امیدواریم سازمان بهزیستی کشور با گسترش این طرح در سراسر ایران عزیز بتواند تمامی معلولان را شناسایی و آنان را وارد چرخه حمایتی سازمان کند تا  بتوانند ضمن ارائه خدمت به آنان  گامهای موثری درجهت توانمند سازی آنان بردارد.

نزاکت الهیاری
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۲۱:۲۱ ۱۲ مهر ۱۳۹۷
با سلام
امروز 97/07/12
بنده از تسهیل گران cbr هستم خدا رو شاکریم که می تونیم کسانی رو که مشکلاتی برای زندگی عادی دارن رو شناسایی و تحت حمایت cbr قرار دهیم ولی در این میان تسهیلگران که زحمت زیادی می کشند ولی نه از حق بیمه برخوردارند نه با آنها قراداد رسمی تنظیم میشود حتی کسی نمی تواند بعد از 5 یا 10 سال سابقه از زحمت های خود دفاع کند چون هیچگونه سابقه ای برای آنها ثبت نمیشود از شما خواهشمندم پیگیر بیمه و حقوق تسهیلگران cbr باشید از شما نهایت خواهش رو دارم پیگیر باشید
آخرین اخبار