کارشناس مامایی و نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: از زمان اجرای طرح تحول سلامت میزان سزارین در بیمارستان‌های دولتی این استان 9 درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد؛فاطمه قاسمی با بیان اینکه عمل سزارین در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در مجموع شش درصد کاهش یافته،افزود: از زمان اجرای طرح تحول سلامت 10 هزار و 190 مورد زایمان به روش طبیعی و هشت هزار و 996 مورد زایمان هم بصورت سزارین انجام شد.

وی با بیان اینکه طرح نظام سلامت از نیمه اردیبهشت امسال آغاز شد،گفت:تعداد زایمان‌های طبیعی و سزارین در سال گذشته در همین مدت را به ترتیب 9 هزار و 328 و 10 هزار و 133 مورد عنوان کرد.

قاسمی اظهار کرد: قبل از اجرای این طرح 52.07 درصد زایمان‌ها در استان به روش سزارین انجام می‌شد که اکنون این رقم به 46.89 درصد رسیده است.

کارشناس مامایی و نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به اینکه ترویج زایمان طبیعی یکی از هفت بسته خدمتی برنامه تحول نظام سلامت است،گفت:در اجرای این طرح زایمان های طبیعی در بیمارستان‌های دولتی بصورت رایگان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با توجه به اقدامات صورت گرفته در راستای ترویج زایمان طبیعی و کاهش آمار سزارین جزو دانشگاه برتر در کشور معرفی شد.

قاسمی گفت:در تمام بیمارستانهای استان و سه کلینیک وابسته به دانشگاه کلاسهای آمادگی برای زایمان برای تمام مادران باردار برگزار می شود.

وی اضافه کرد: کلاسهای یاد شده در بیمارستانهای دولتی رایگان و در خصوصی بر طبق تعرفه مبلغی دریافت می‌نمایند.

کارشناس مامایی و نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد خاطرنشان کرد: همایش های مختلف در زمینه تشویق مادران به زایمان طبیعی و عوارض سزارین در استان برگزار می‌شود.

هم اکنون 14 بیمارستان دولتی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد است که از این تعداد 9 بیمارستان دارای بخش زنان و زایمان است.

طرح نظام سلامت شامل برنامه های ترویج زایمان طبیعی، کاهش پرداخت خدمات بستری از جیب مردم، تامین تجهیزات پزشکی توسط بیمارستانها، حمایت از بیماران سخت درمان، بهبود خدمات رفاهی به همراهان بیماران و تقویت خدمات سرپایی درمانی است.

انتهای پیام/ش
برچسب ها: سزارین ، طبیعی ، زایمان ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.